Ingezonden persbericht

Persbericht

Meeste websites niet geschikt voor twee miljoen mensen met leeshandicap.
Introductie van BrowseAloud maakt websites leesvriendelijk

Leusden, 11 juni 2007- BrowseAloud is een innovatieve leeshulp die sinds vandaag in Nederland beschikbaar is om websites leesvriendelijk te maken. De meeste instellingen en bedrijven houden bij het digitaal aanbieden van informatie weinig rekening met de ruim twee miljoen mensen die grote moeite hebben met lezen. Voor organisaties is BrowseAloud een gemakkelijke manier om informatie toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking, laaggeletterdheid of dyslexie. De nieuwe leeshulp leest de tekst van een website voor en is als software gratis te downloaden door de bezoeker.

Grote impact voor grote doelgroep
BrowseAloud is in Groot-Britannië een groot succes. Al meer dan 1.600 overheidsinstellingen, non-profit organisaties en bedrijven hebben de innovatieve leeshulp op hun website geactiveerd. Onderzoek in Engeland toont aan dat mensen met leesbeperkingen de service van een leeshulp op een website waarderen. De informatie wordt beter begrepen en minder vaak hoeft men telefonisch een beroep op de organisatie te doen voor uitleg. Volgens gegevens van de Stichting Lezen en Schrijven hebben in Nederland 1,5 miljoen mensen zoveel moeite met lezen en schrijven dat zij niet goed kunnen functioneren in de maatschappij. Daarnaast hebben ruim 0,7 miljoen mensen dyslexie waardoor ze belemmeringen ondervinden bij het opnemen en verwerken van informatie. Ook voor de ruim 0,6 miljoen mensen met een visuele beperking zal de leeshulp de lees- en gebruiksvriendelijkheid van websites vergroten..

Hoe werkt BrowseAloud?
De nieuwe leeshulp is een applicatie die zonder technische aanpassingen snel op een website kan worden gerealiseerd. De sitebezoeker die BrowseAloud wil gebruiken, downloadt eenmalig gratis de BrowseAloud software. Met BrowseAloud worden alle geactiveerde websites voorgelezen en kan de bezoeker met de meeleescursor de stem volgen. Hij krijgt tevens de beschikking over diverse persoonlijke instellingsopties zoals het gebruik van een vergrotingsvenster, keuze van een taal, voorleessnelheid en kleurinstellingen.

Lees- en gebruiksvriendelijk
BrowseAloud wordt in Nederland en België geïntroduceerd door Axendo BV. Harry Kleintjens, directeur van Axendo ziet het als een maatschappelijke en sociaal-economische uitdaging voor alle overheidsinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties om deze groep mensen, die steeds meer uitgesloten dreigt te worden van de (digitale) informatiemaatschappij effectief te bereiken. "Een bedrijf of instelling kan tegen een vast, betaalbaar tarief een abonnement afsluiten en zo haar website leesvriendelijk maken en meer klanten bereiken," aldus Kleintjens. In Nederland zijn bij de lancering enkele tientallen websites voor BrowseAloud geactiveerd, als service naar de mensen die leeshulp nodig hebben of willen uitproberen.



Ingezonden persbericht