Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Eerste Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 22 Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22

Contactpersoon Ons kenmerk SV/R&S/07/19382 Doorkiesnummer Datum 8 juni 2007

Onderwerp Beeldvormingscampagne "Geknipt voor de juiste
baan"

De campagne Geknipt voor de juiste baan wordt voortgezet in 2007. De campagnestrategie blijft dezelfde. Wel worden enkele accenten verlegd en enkele nieuwe activiteiten ontplooid.

Voorgeschiedenis campagne
Tijdens de behandeling van de WIA in de Eerste Kamer heeft mijn voorganger, inhakend op een brief van de Commissie het Werkend Perspectief (CWP), een communicatiecampagne in het vooruitzicht gesteld om de beeldvorming met betrekking tot gedeeltelijk arbeidsgeschikten positief te beïnvloeden. Het ministerie van SZW is vervolgens samen met werkgeversorganisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO), de werknemersorganisaties (FNV, CNV, MHP), UWV, CWI en CWP de campagne `Geknipt voor de juiste baan' gestart. Op 29 mei 2006 heeft de kick-off bijeenkomst van de campagne plaatsgevonden. De campagne richt zich op een brede doelgroep van werkgevers, (gedeeltelijk arbeidsgeschikte) werknemers zelf, intermediairs en uitvoerders. Het doel van de campagne is om de beeldvorming over de mogelijkheden om gedeeltelijk arbeidsgeschikten (weer) aan het werk te laten gaan of te houden te verbeteren. Centraal informatiepunt is de campagnesite www.gekniptvoordejuistebaan.nl.

Inhoud campagne
De campagne bestaat uit een landelijk spoor met aandacht in landelijke media (tv, radio, kranten en tijdschriften) en een regionaal spoor waarbij vooral gewerkt wordt met regionale bijeenkomsten. Alle partners organiseren onder één gemeenschappelijke slogan `Geknipt voor de juiste baan' hun eigen uiteenlopende activiteiten.

UWV heeft in juni en juli 2006 tv-spots uitgezonden en advertenties geplaatst. In het najaar van 2006 is SZW van start gegaan met radiospots, een magazine, een digitale nieuwsbrief en met advertenties in de gedrukte media en op internet.
In januari is in zes wekelijkse afleveringen het TV-programma `Geknipt voor de juiste baan' uitgezonden. Dit door UWV gesponsorde programma werd gepresenteerd door Inge Diepman. In het programma werd de link gelegd met de campagnesite www.gekniptvoordejuistebaan.nl ,

Ons kenmerk SV/R&S/07/19382

waar men na afloop verder kon discussiëren over de behandelde thematiek. Het programma wordt in het najaar van 2007 herhaald.
Daarnaast organiseren UWV, MKB-Nederland, CWI, LTO, CNV en MHP regionale en/of landelijke bijeenkomsten met aandacht voor het thema `geknipt voor de juiste baan'.

Effecten campagne
In november 2006 is een 1-meting gehouden waaruit blijkt dat de campagne `Geknipt voor de juiste baan' een goede waardering krijgt (gemiddeld een 7) en dat ruim 50% van de respondenten één of meer campagne-uitingen kent. De kwantitatieve doelstellingen die voor