BredeSchool speelt rol bij aanpak problemen in aandachtswijken
dinsdag 12 juni 2007
Met het proefproject Nieuwe Coalities voor de Wijk zijn in 11 steden en 13
wijken hardnekkige problemen op een vernieuwende manier aangepakt. In
Amsterdam-West speelt een vorm van de BredeSchool daarbij een belangrijke
rol.
Adoptieteams hebben de wijken sinds juni 2006 met raad en daad
bijgestaan. Het project heeft het beeld bevestigd dat vitale coalities
nodig zijn om de problemen die zich concentreren in aandachtswijken te
kunnen aanpakken. De adoptie van de dertien wijken heeft bovendien
geleerd dat de sleutel ligt in het anders leren werken en afzien van
routines die niet meer werken bij het bereiken van de groepen mensen
die een toenemende achterstand opbouwen.. Het eindrapport van Nieuwe
Coalities voor de Wijk bevat grofweg drie hoofdaanbevelingen:
* Durf meer focus aan te brengen in de beleidsprioriteiten. Focus
met name op onderwijs en arbeidsmarkt. Belangrijke randvoorwaarden
hierbij zijn wonen en veiligheid.
* Ga vitale coalities aan met burgers. Van belang zijn gedreven
burgers die samen met de professionals achter en voor hun wijk
gaan staan. Met een klimaat van betrokkenheid kan je de negatieve
spiraal doorbreken.
* Verhoog de slagkracht op wijkniveau. Door lokale coalities te
smeden en hieraan de beste mensen te verbinden. Oplossingen vanuit
de vertrouwde kokers volstaan niet meer voor de complexe problemen
in deze wijken.
BredeSchool
Een variant van de BredeSchool speelt een belangrijke rol In de
Amsterdamse buurt Overtoomse Veld. In dit stedelijke
vernieuwingsgebied is 72% van de bevolking van niet-Nederlandse
afkomst. Veel problemen komen er samen. De drie basisscholen - de Ru
Paré school, de professor Einsteinschool en de Huizingaschool -
ontwikkelen zich tot zogenaamde Community-Centres
(gemeenschapscentra). Nieuwe Coalities voor de Wijk wil de vorming van
dit soort BredeScholen versnellen. De school is een natuurlijke
ontmoetingsplek voor kinderen en hun ouders. Door een verbreding van
de activiteiten voor de kinderen en hun ouders naar kunst, cultuur en
sport, wordt hun maatschappelijke participatie vergroot en daarmee het
vermogen effectief een bijdrage te leveren aan de toename van de
kansen van kinderen en een versterking van de maatschappelijke positie
van hun ouders. Daarnaast worden activiteiten ontwikkeld door
instellingen als jeugdzorg, (school)maatschappelijk werk,
sociaal-juridische hulpverlening (bijvoorbeeld formulierenhulp),
gezondheidszorg, politie en justitie, en leerplichtambtenaren.
Uitgebreide informatie over het project is te vinden op
www.nieuwecoalitiesvoordewijk.nl