BredeSchool speelt rol bij aanpak problemen in aandachtswijken

dinsdag 12 juni 2007

Met het proefproject Nieuwe Coalities voor de Wijk zijn in 11 steden en 13 wijken hardnekkige problemen op een vernieuwende manier aangepakt. In Amsterdam-West speelt een vorm van de BredeSchool daarbij een belangrijke rol.

Adoptieteams hebben de wijken sinds juni 2006 met raad en daad bijgestaan. Het project heeft het beeld bevestigd dat vitale coalities nodig zijn om de problemen die zich concentreren in aandachtswijken te kunnen aanpakken. De adoptie van de dertien wijken heeft bovendien geleerd dat de sleutel ligt in het anders leren werken en afzien van routines die niet meer werken bij het bereiken van de groepen mensen die een toenemende achterstand opbouwen.. Het eindrapport van Nieuwe Coalities voor de Wijk bevat grofweg drie hoofdaanbevelingen:
* Durf meer focus aan te brengen in de beleidsprioriteiten. Focus met name op onderwijs en arbeidsmarkt. Belangrijke randvoorwaarden hierbij zijn wonen en veiligheid.

* Ga vitale coalities aan met burgers. Van belang zijn gedreven burgers die samen met de professionals achter en voor hun wijk gaan staan. Met een klimaat van betrokkenheid kan je de negatieve spiraal doorbreken.

* Verhoog de slagkracht op wijkniveau. Door lokale coalities te smeden en hieraan de beste mensen te verbinden. Oplossingen vanuit de vertrouwde kokers volstaan niet meer voor de complexe problemen in deze wijken.

BredeSchool

Een variant van de BredeSchool speelt een belangrijke rol In de Amsterdamse buurt Overtoomse Veld. In dit stedelijke vernieuwingsgebied is 72% van de bevolking van niet-Nederlandse afkomst. Veel problemen komen er samen. De drie basisscholen - de Ru Paré school, de professor Einsteinschool en de Huizingaschool - ontwikkelen zich tot zogenaamde Community-Centres (gemeenschapscentra). Nieuwe Coalities voor de Wijk wil de vorming van dit soort BredeScholen versnellen. De school is een natuurlijke ontmoetingsplek voor kinderen en hun ouders. Door een verbreding van de activiteiten voor de kinderen en hun ouders naar kunst, cultuur en sport, wordt hun maatschappelijke participatie vergroot en daarmee het vermogen effectief een bijdrage te leveren aan de toename van de kansen van kinderen en een versterking van de maatschappelijke positie van hun ouders. Daarnaast worden activiteiten ontwikkeld door instellingen als jeugdzorg, (school)maatschappelijk werk, sociaal-juridische hulpverlening (bijvoorbeeld formulierenhulp), gezondheidszorg, politie en justitie, en leerplichtambtenaren.

Uitgebreide informatie over het project is te vinden op www.nieuwecoalitiesvoordewijk.nl