Eerste Nederlandse samenwerking in SEO PR

12.06.2007 / 09:58 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Het pr bureau

Het pr bureau


- Persbericht -

Het PR Bureau en Traffic Builders bundelen krachten
Eerste Nederlandse samenwerking in SEO PR

Amsterdam, dinsdag 12 juni 2007 - Het PR Bureau en Traffic Builders zoekmachinemarketing zijn een samenwerking aangegaan om search engine optimization (SEO) en PR gecombineerd aan te kunnen bieden als nieuwe dienst. Met dit eerste initiatief op het gebied van SEO PR willen de bureaus inspringen op een nog onontgonnen gebied op de Nederlandse communicatiekaart.

Het internet speelt een steeds grotere rol bij het maken of kraken van reputaties. Parallel hieraan constateren Traffic Builders en Het PR Bureau al enige jaren een verschuiving van news naar views. 'Deze ontwikkeling neemt met allerlei online toepassingen een steeds hogere vlucht. 'User-generated content' doet het goed, burgerjournalistiek viert hoogtij, ofwel: de bezoeker bepaalt. Dat betekent dat we ook op een andere manier naar PR moeten gaan kijken,' aldus Marnix Geus, directeur van Het PR Bureau. 'De samenwerking met zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders maakt dit voor ons mogelijk. Zij hebben diepgaande kennis van de werking van zoekmachines.'

Nummer 1 bij Google
Het realiseren en behouden van topposities in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, wordt een steeds arbeidsintensiever proces. Concurrentie neemt toe en zoekmachines stellen regelmatig de rankingmethode bij. 'SEO PR is eigenlijk een logisch gevolg van deze ontwikkelingen,' aldus Wolter Tjeenk Willink, directeur van Traffic Builders. 'We worden gedwongen om interactiever met PR om te gaan en tegelijkertijd kunnen we PR inzetten om organisaties beter vindbaar te maken in zoekmachines.'

Reputatiemanagement
Geus wijst ook op het tegenovergestelde: 'Sommige bedrijven blijven jarenlang last houden van een negatief bericht dat telkens hoog in de zoekresultaten verschijnt en waar ze vanaf willen zijn. Hier kan je SEO PR inzetten ten behoeve van reputatiemanagement om zo negatieve berichten uit de top-10 zoekresultaten te dringen.'

Traffic Builders en Het PR Bureau geven via hun websites diverse tips. Eén van de belangrijkste adviezen luidt: optimaliseer het 'traditionele' persbericht, oftewel: zorg ervoor dat de juiste trefwoorden op de juiste plaatsen voorkomen in de tekst. Zo moet je in persberichten bestemd voor online media in de lead ook links opnemen die verwijzen naar de website waar meer informatie te vinden is. Ook kan je in het persbericht naar aanvullende informatie of andere 'linkwaardige content' verwijzen op de website, zogenaamde 'link bait'. Tjeenk Willink: 'Het blijft echter zaak om in de gaten te houden wie je wat stuurt. Webjournalisten maken natuurlijk meer gebruik van links dan de traditionele media.'

Voor meer informatie en achtergrondartikelen over SEO PR, reputatiemanagement en het schrijven van geoptimaliseerde persberichten zie onder meer www.traffic-builders.com/seopr

Over Traffic Builders zoekmachinemarketing
Traffic Builders zoekmachinemarketing is één van de meest toonaangevende specialisten op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en adverteren in zoekmachines in Nederland. Traffic Builders adviseert en ondersteunt opdrachtgevers vanuit een marketinggedreven visie en resultaatgerichte aanpak bij het succesvol inzetten van zoekmachines als marketingkanaal. Meer informatie over Traffic Builders zoekmachinemarketing vindt u op www.traffic-builders.com.

Over Het PR Bureau
Het PR Bureau is opgericht in januari 2005 door Marnix Geus en Jacqueline Bosselaar en is gespecialiseerd in Corporate, Crisis en Marketing PR. Het bureau houdt zich bezig met onder meer positionering, reputatievorming en crisiscommunicatie. Het PR Bureau werkt voor merken en bedrijven als Samsonite, Coca-Cola, Hay Group, Vitae, Bacardi, Libresse, Provincie Noord-Holland en Roland Berger Strategy Consultants. Bezoek voor meer informatie www.hetprbureau.nl.