Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Bilthoven, 12 juni 2007

Leerlingen met autisme verloren op het MBO

Nieuw protocol moet leerlingen met autisme naar en door het MBO helpen

Tijdens een themadag over het rugzakje in het MBO, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging voor Autisme, liepen de gemoederen af en toe hoog op. Het 'rugzakje', de financiële regeling waarbij scholen zwakke leerlingen extra kunnen ondersteunen, blijkt een jaar na invoering nog niet te voldoen.

Dat het onderwerp leeft, bleek uit de hoge opkomst: meer dan 400 bezoekers, waarvan ongeveer 40% ouders, enkele leerlingen en verder beroepskrachten uit ROC's en uit het speciaal onderwijs. Ook de verhitte discussie aan het eind van de middag was illustratief voor de strijd die ouders en beroepskrachten leveren om deze jongeren een goede basis te bieden voor hun toekomst. K. De Jong, van het steunpunt Studie en Handicap van het R.O.C. Rijn-IJssel in Arnhem, hekelt de bureaucratie die mensen moeten doorlopen om een rugzakje voor hun kind met autisme te krijgen. "Er zijn zelfs kinderen met een diagnose autisme die niet de gewenste indicatie krijgen."

Leraar weet van niets
Maar zelfs met een rugzakje zijn deze leerlingen niet voldoende geholpen. Hun begeleidingsbehoefte is vrij groot waardoor het rugzakje gewoon niet toereikend is. Ook zijn veel docenten niet op de hoogte van de problematiek van leerlingen met autisme: het is eenvoudigweg geen onderdeel van hun opleiding! Toch heeft naar schatting zo'n 10% van de leerlingen op ROC's een handicap die hen belemmert in hun studie. Ook wordt vaak de rol van de ouder onbenut gelaten: omdat het zelfinzicht beperkt is bij mensen met autisme - ook wanneer zij volwassen zijn - blijft de ouder een belangrijke partij naast de leerling en de opleiding. Nauw contact tussen leerkracht en ouder zou de effectiviteit van de begeleiding van de leerling vergroten. Ook is er nog teveel sprake van discriminatie aan de poort en ook bij examens. Zo mogen leerlingen met autisme vaak niet beginnen aan niveau 4 omdat dat managementvaardigheden vereist, ook wanneer deze leerlingen qua intelligentie dit niveau aankunnen.

Protocol
Er moet dus nog veel gebeuren om jongeren met autisme een echte kans te geven op een MBO-diploma en zo een steviger positie op de arbeidsmarkt. Een concreet product dat hierin kan bijdragen is het 'Protocol overgang leerlingen met autisme van voortgezet onderwijs naar vervolgopleiding' (in opdracht van het ministerie van OCW ontwikkeld door de KPC-Groep in samenwerking met het Landelijk Netwerk Autisme). Dit protocol biedt handvatten hoe de leerling op een goede manier kan worden begeleid bij het maken van de keuze voor een vervolgopleiding die bij hem of haar past. Een portfolio geeft de leerling en aankomend student inzicht in zijn competenties en vaardigheden 'Wat wil ik?', 'Wat kan ik?' en 'Waar heb ik hulp bij nodig?' Er vindt een persoonlijke overdracht van informatie over de leerling plaats van de voortgezet onderwijsopleiding naar de vervolgopleiding en er worden tal van praktische tips gegeven om het studeren voor studenten met autisme te vergemakkelijken. Het overgangsprotocol is vanaf deze week te bestellen via www.landelijknetwerkautisme onder de rubriek 'bestellingen'.

Andere talenten
De arbeidsmarkt stelt steeds hogere eisen aan communicatieve vaardigheden en flexibiliteit van werknemers. Bij vrijwel elke vacature staat dat het van belang is dat iemand goed kan functioneren in een dynamische, veranderende werkomgeving. Ook goed kunnen samenwerken met collega's en tegelijkertijd zelf initiatieven nemen zijn cruciale vaardigheden. Dit geldt niet alleen voor dienstverlenende functies, maar ook voor veel technische functies of functies in de ICT. Het is vrij logisch dat mensen met een sociale handicap als autisme hier grote moeite mee hebben. Kwaliteiten van deze (vaak normaal tot hoog intelligente) mensen liggen op heel andere vlakken: zij zijn vaak loyale werknemers, werken nauwgezet, hebben oog voor detail en vaak een ijzersterk geheugen. Mensen met autisme kunnen uitstekende vakkrachten zijn, mits de werkomgeving hen voldoende structuur biedt, ze heldere opdrachten krijgen en er niet te hoge eisen gesteld worden aan hun sociale en communicatieve vaardigheden.

Perscontact:

The PR Factory
PR Nederlandse Vereniging voor Autisme
Marjolijn Busman
030 24.11.737
marjolijn@tprf.nl