Gemeente Maastricht

Uitvoering eerste fase verlegging Openbaar Vervoeras in Maastricht start in maart 2008

Het college van BenW van Maastricht heeft besloten de omlegging van de openbaar vervoeras in Maastricht in twee fasen uit te voeren. De uitvoering van de eerste fase zal in maart 2008 starten. Deze fase omvat het herinrichten van een deel van de route vanaf de Wilhelminabrug tot aan het Bassin en de herinrichting van een deel van de Boschstraat. BenW stelt voor de overige onderdelen in fase twee uit te voeren op het moment dat er meer duidelijkheid bestaat over de definitieve plantontwikkeling van Belvedère, de plannen met betrekking tot de culturele ontwikkelingen ( o.a plan vanJoop van de Ende) en de mogelijke inpassing van een light-railroute in het gebied. Deze ontwikkelingen zullen invloed hebben op verkeersstromen en ontsluitingsmogelijkheden in het gebied en daarmee mede bepalend zijn voor de definitieve inrichting van de openbaar vervoeras. Door de uitvoering in twee fases te knippen kunnen planontwikkelingen op elkaar worden afgestemd en wordt kapitaalsvernietiging voorkomen. Totdat fase 2 zal zijn uitgevoerd blijven de huidige busroutes ongewijzigd. Met de uitvoering van de maatregelen uit fase 1 worden de routes en haltevoorzieningen op het gewenste kwaliteitsniveau gebracht.

De gemeenteraad in Maastricht heeft in 2005 besloten dat een groot deel van het openbaar vervoer in Maastricht in de toekomst niet meer via de Markt zal rijden maar dat het als het ware achter de markt om wordt geleid via de Maasboulevard-Bassin-Boschstraat- Achter de Barakken en vice versa. Achterliggende gedachte is dat de Markt die inmiddels grotendeels autovrij is, met uitzondering van de OV-route Boschtraat-Vrijthof ook 'busvrij' wordt.

Uitvoering van de eerste fase betekent de start van tal van infrastructurele maatregelen zoals de inrichting van een volwaardige centrumhalte aan de Maaspromenade, realisatie van een volwaardige bushalte op de Boschstraat, voorrangsregeling voor bussen bij het verkeerslicht op de hoek van de Boschstraat, herbestrating van een deel van de Boschstraat, het autovrij maken van de Wilhelminabrug, verplaatsing van de Touringcarplaatsen van de van Hasseltkade naar de Maasboulevard ter hoogte van de Graanmarkt en realisatie van een tijdelijke halte bij Mosae Forum. Door deze tijdelijke halte wordt het mogelijk om voor beide richtingen nabij Mosae Forum in en uit te stappen. Bij al deze ingrepen wordt de openbare ruimte kwalitatief hoogwaardig ingericht waardoor de aantrekkelijkheid van het gebied wordt vergroot.

De totale kosten voor de eerste fase worden geraamd op ¤4.300.000. Naar verwachting vindt de uitvoering van de infrastructurele maatregelen plaats van maart tot december 2008, zodat het tracé begin 2009 gereed is.