Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 12 juni 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk IVW-TER/KAB/07/M10.008.103 2060714990 Onderwerp
Antwoorden op kamervragen lid Roemer inzake spoorspattingen

Geachte voorzitter,

In antwoord op de vragen van het lid Roemer aan de minister van Verkeer en Waterstaat over spoorspattingen bericht ik u als volgt.


1. Wat is uw mening over de kritiek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat op ProRail over het grote aantal spoorspattingen?1


1. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft vorig jaar de ontsporingen bij Bodegraven en Landgraaf ten gevolge van spoorspattingen onderzocht. Over het resultaat hiervan heeft mijn ambtsvoorganger u geïnformeerd op 14 november 2006 (TK 2006­2007, 26 699, nr. 9). De belangrijkste conclusie van de Inspectie is dat ProRail onvoldoende haar zorgplicht uit de beheerconcessie in acht heeft genomen. Deze conclusie onderschrijf ik.


2. Kunt u aangeven met welke plannen ProRail gaat komen om spoorspattingen te voorkomen? Wat is uw mening hierover?


2. ProRail heeft een programma met verbetermaatregelen gestart, met als doel het aantal spoorspattingen te minimaliseren en het bijbehorende risico te beheersen. Er zijn dertien maatregelen benoemd waarvan vier maatregelen inmiddels zijn geïmplementeerd, zeven nog dit jaar worden geïmplementeerd en twee op de langere termijn spelen. De meeste maatregelen hebben betrekking op het


1 Cobouw, 8 mei 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

IVW-TER/KAB/07/M10.008.103

verbeteren van het kwaliteitsmanagement: het aanscherpen en verbeteren van procedures, het vergroten van kennis en het intensiveren van controles op naleving van de procedures. Dit alles zowel intern ProRail als richting aannemers. Als tijdelijke maatregel zijn alle ballastroerende werkzaamheden verboden bij verwachte spoorstaaftemperaturen van boven 35 graden Celsius en worden in deze situatie risicoplekken intensief gecontroleerd. Als de overige maatregelen zich in de praktijk hebben bewezen, kan deze tijdelijke maatregel worden ingetrokken.

Ik sta positief tegenover de door Prorail geformuleerde maatregelen omdat ze invulling geven aan de door de Inspectie VenW gesignaleerde tekortkomingen.


3. Wat is uw mening over de kritiek van de hoogleraar die stelt dat het probleem vooral ligt bij ProRail en de aannemers die zich niet altijd houden aan de voorgeschreven procedures? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen? Zo neen, waarom niet?

3. De Inspectie heeft in eerdergenoemde onderzoeken nadrukkelijk de rol van ProRail en de aannemers beschouwd. De inspectie komt op basis van dit onderzoek ook tot de conclusie dat onder meer het niet volgen van de juiste procedures een rol heeft gespeeld. Het door u gevraagde onderzoek is derhalve reeds verricht.


4. Bent u van plan te komen met een plan van aanpak hoe de uitvoering en controle van het spoorwerk kan verbeteren? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat voor plan gaat u opstellen?

4. De uitvoering en controle van spoorwerk zijn primaire beheerstaken van ProRail. Mede naar aanleiding van de conclusies uit de ontsporingsonderzoeken is ProRail gestart met een verbeterprogramma, vervat in de zogeheten Veiligheidsagenda. Deze Veiligheidsagenda heeft mijn ambtsvoorganger u op 14 november 2006 doen toekomen als bijlage bij kamerstuk 26 699, nr. 9. De maatregelen om spoorspattingen te voorkomen, zoals verwoord in het antwoord op vraag 2, maken deel uit van dit programma. Over de vorderingen binnen dit programma rapporteert ProRail aan de Inspectie. De concrete resultaten van dit verbeterprogramma in de uitvoering zullen onderdeel uit maken van de beoordeling van het veiligheidsmanagementsysteem van ProRail door de Inspectie later dit jaar. De Inspectie zal nagaan of de maatregelen in de praktijk worden uitgevoerd.


5. Bent u bereid een onafhankelijk onderzoek te doen naar de prestaties van ProRail met als doel dit bedrijf en haar omgang met aannemers door te lichten en te verbeteren? Kunt u uw antwoord toelichten?

5. Ik ben van mening dat ProRail haar verantwoordelijkheid neemt met het genoemde verbeterprogramma. Ik zie op dit moment dan ook geen aanleiding voor een apart onafhankelijk onderzoek.


---

IVW-TER/KAB/07/M10.008.103

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings

3