Gemeente Ede

nummer 125 / Ede, 12 juni 2007

Project wordt voortgezet in komend schooljaar
Stageproject allochtone jongeren succesvol

Het project Stagecoördinatie allochtone jongeren in Ede is een succes. In het afgelopen schooljaar heeft de stagecoördinator 31 moeilijk plaatsbare allochtone leerlingen begeleid. De werkgevers waren over het algemeen positief over de jongeren. Burgemeester en wethouders hebben daarom besloten om het project komend schooljaar voort te zetten.

Vorig jaar werd duidelijk dat Edese jongeren van allochtone afkomst moeilijk aan een stageplek kunnen komen. Dat bleek uit signalen van de jongeren zelf, het project Risicovolle Jongeren, onderwijsinstellingen ROC A12 en Het Streek, leerplichtambtenaren en zelforganisaties. Belangrijke oorzaken waren onvoldoende sociale vaardigheden en omgangsvormen of moeite hebben met het omgaan met regels en afspraken. Sommige jongeren verzuimden school, anderen waren zich niet bewust van het belang van een stage- of werkplek.
Stage lopen is een belangrijk onderdeel van de schoolopleiding en van groot belang voor de ontwikkeling van jongeren. Ze kunnen via een stage kennis en ervaring opdoen van een specifieke branche, maar leren ook omgaan met collegas, op tijd komen en zich aan afspraken houden. Allemaal zaken die van belang zijn om later op de arbeidsmarkt een baan te krijgen en te houden.

Extra aandacht
Door de inzet van de stagecoördinator (die zelf van allochtone afkomst is) kon extra aandacht worden besteed aan de individuele problematiek van jongeren. Leerlingen geven aan dat zij het prettig vinden hun verhaal kwijt te kunnen bij iemand uit de eigen cultuur, die de taal begrijpt. Ook het feit dat hij niet als docent aan de school was verbonden, versterkte zijn rol als vertrouwenspersoon. De sociale vaardigheidstraining die een deel van de jongeren heeft gevolgd als voorbereiding op het stagelopen, was een nuttig instrument. De leerlingen van Het Streek hebben allen de stage met succes doorlopen. Enkelen van hen is naderhand vakantiewerk aangeboden. Bij ROC A12 begon de stagecoördinator in januari 2007 met zijn werkzaamheden. Een aantal van de leerlingen heeft de afgelopen maanden een stage of werkplek gevonden. Anderen zijn daar nog niet aan toe of bezig met het zoeken ervan.

Uit de evaluatie blijkt dat alle betrokken partijen voortzetting van het project wensen. De stagecoördinator vervult een brugfunctie tussen leerlingen, scholen en stagebedrijven en zijn activiteiten hebben een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

---