Gemeente Leiden

Uitbundig waar het kan, ingetogen waar het nodig is

Heldere regels voor gevelreclame in Leiden

De gemeente Leiden wil nieuwe regels voor gevelreclame invoeren. Deze week stelde het college van burgemeester en wethouders een modellenboek vast waarin de regels zijn vastgelegd, waaraan gevelreclame zou moeten voldoen. Zo wil het college de kwaliteit van de openbare ruimte en de uitstraling van de stad verbeteren. De huidige regelgeving is onder de loep genomen door een werkgroep, waarin medewerkers van de gemeente met een architect en ondernemers hebben samengewerkt. Het resultaat is een modellenboek voor gevelreclame. Vanaf 18 juni ligt het modellenboek in de inspraak.

In het modellenboek zijn duidelijke regels opgesteld, waarbij de stad is opgedeeld in zes gebieden: 1. kernwinkelstraat; 2. overige winkelstraten in het centrum; 3. uitgaansgebied; 4. stegen naar winkelstraten; 5. historisch waardevolle gebieden en 6. overige gebieden. In het ene gebied zijn meer mogelijkheden voor reclame-uitingen dan in het andere gebied, afhankelijk van de functie.

Ingetogen of uitbundig
De eerste drie gebieden bieden veel reclamemogelijkheden: kernwinkelstraat Haarlemmerstraat, overige winkelstraten in het centrum en het uitgaansgebied Beestenmarkt en Nieuwe Beestenmarkt. Vooral bij de laatste krijgt de ondernemer vrijheid om een uitbundige stemming te creëren. In deze drie gebieden zijn bijvoorbeeld redelijk veel mogelijkheden voor lichtbakken en banieren. In het vierde gebied, de stegen naar winkelstraten toe, zijn de reclamemogelijkheden iets beperkter, omdat de woonfunctie net zo belangrijk is als de winkelfunctie. Omdat de stegen vaak smal zijn, zijn bijvoorbeeld vlaggen, markiezen en uitvalschermen niet toegestaan. In het vijfde gebied - historisch waardevolle gebieden rond onder meer de Pieterskerk en de Hooglandse Kerk - is ingetogen reclame op zijn plaats. Dit om het historische karakter te versterken. Ook in het zesde gebied - de overige gebieden waarbij de woonfunctie overheerst - wordt gekozen voor meer bescheiden reclame-uitingen. Zo worden op elke plek in de stad passende reclamemogelijkheden gecreëerd. De grootte van de reclame-uitingen verschilt per gebied. Kwaliteit van reclame
In het modellenboek staan uitgebreid de mogelijkheden per gebied omschreven. Daarnaast wordt er ingegaan op algemene regels over de kwaliteit van de reclame. Er wordt bijvoorbeeld een voorkeur uitgesproken voor losse letters in plaats van lichtbakken. Ook worden 'goede' en 'slechte' voorbeelden gegeven: reclame die mooi past bij de architectuur van een pand, en reclame die juist de uitstraling van een pand benadeelt. Als een ondernemer een goed ontwerp voor een gevel heeft, dat aansluit op de architectuur en daarmee een aanwinst is voor de buurt, zijn er uitzonderingen op de regel mogelijk.

Stoepborden en overige toevoegingen aan de gevel
Stoepborden zijn niet meer toegestaan. Ze staan in de weg en er zijn prima alternatieven om de aandacht te trekken, zoals een stijlvolle banier. Niet alleen reclame, maar ook andere toevoegingen aan de gevel kunnen de uitstraling van een straat rommelig maken. Denk bijvoorbeeld aan airco's die in het zicht hangen of aan rolluiken. Ook hiervoor zijn regels opgesteld.

Overgangsregeling
Het modellenboek schetst een mooi toekomstbeeld. De regels kunnen en hoeven niet van het ene op het andere moment in de stad toegepast te worden. Hiervoor geldt tot 2012 een overgangsregeling. Ondernemers met panden die heel sterk afwijken van de gewenste uitstraling, krijgen persoonlijk bericht. In overleg kunnen de wijzigingen stapsgewijs doorgevoerd worden.

Vergunningsprocedure: helder en snel
Het uiteindelijke doel van het modellenboek is dat de regels helder zijn, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De gemeente wil daarmee tegemoet komen aan klachten van ondernemers, voor wie de regelgeving in het verleden onduidelijk was. Een ander belangrijk streven is dat de vergunningsprocedure voor het aanvragen van een wijziging aan de gevel versneld wordt. Met het modellenboek in de hand moet het in de toekomst mogelijk zijn om de procedure te versnellen.

Inspraak
Op 18 juni begint de inspraakperiode. Het Modellenboek Gevelreclame ligt zes weken ter inzage, tot 30 juli, in de bibliotheken van het stadhuis en het Stadsbouwhuis. U kunt het Modellenboek ook downloaden van de website: www.leiden.nl/bedrijven. Klik door naar 'vergunningen en procedures'. Inspraakreacties kunnen tot en met 30 juli 2007 worden gericht aan het College van Burgemeester en Wethouders van Leiden, t.a.v. mw. Van Riel, afdeling Bouwen en Wonen, Postbus 9100, 2300 PC Leiden.