Universiteit Twente

Goed ontworpen verpakking dringt verspilling terug

Vijf miljard euro gaat er jaarlijks verloren aan producten die worden weggegooid of die beschadigd aankomen. De oorzaak: gebrekkige kennis van verpakkingen of te weinig inzicht in de keten die een verpakt product doorloopt. Het ontwerp van een verpakking is maar al te vaak de sluitpost en de mate van professionalisering in de verpakkingssector is niet hoog, stelt prof.dr.ir. Roland ten Klooster in zijn intreerede als hoogleraar Packaging Design and Management aan de Universiteit. Ten Klooster, die onder meer pleit voor een geïntegreerd en gelijktijdig ontwerp van verpakking en product, houdt zijn oratie op 14 juni.

Tegenover de vijf miljard aan verspilling -vaak gaat het om voedingsmiddelen- staat 3,5 miljard aan kosten voor verpakkingen. Dat geeft volgens Ten Klooster aan dat verpakkingen vooral worden gezien als afval, terwijl ze een toegevoegde waarde kunnen hebben. Veel overheidsmaatregelen die met verpakkingen te maken hebben, geven volgens hem dan ook het verkeerde signaal dat verpakkingen doorgaans overbodig zouden zijn. In werkelijkheid maken verpakkingen minder dan drie procent uit van het afval, en voorkomen goed ontworpen verpakkingen dat producten vroegtijdig worden weggegooid of dat ze beschadigd raken tijdens transport of gebruik. Een koffiepad lijkt verspilling maar is netto beter voor het milieu omdat er minder koffie wordt weggegooid: het is maar één van de vele voorbeelden waarmee Ten Klooster zijn verhaal illustreert.

Spagaat

Een van oorzaken voor problemen bij verpakkingen volgens Ten Klooster dat ze pas worden ontworpen als het product er al is, zonder rekening te houden met de keten die het verpakte product doorloopt. Hij beschrijft hierbij de driehoek materiaal, product en mate van bescherming: verandert één van de drie, dan moeten de anderen meeveranderen. Daarbij heeft de ontwerper ook nog eens te maken met bijvoorbeeld de ergonomie: het gemak waarmee een verpakking is te openen of te tillen. En met de `wispelturige consument' die het design van een verpakking ook laat meewegen, maar in zijn of haar leefpatroon ook steeds vaker kiest voor gemak en voedingsmiddelen met heel specifieke verpakkingseisen.

De investeringen voor een verpakkingslijn zijn hoog en een verpakking die niet succesvol is, is voor een bedrijf een drama. Er is geen goede methode voor het opzetten van een verpakkingslijn waardoor rendementen, en dus kosten van het proces, vooraf slechts geschat kunnen worden. Die onzekerheden maken dat de wereld van het ontwerpen van verpakkingen zich in een spagaat bevindt en vaak wordt gekozen voor de veilige weg, met een ontwerp zonder technische kennis van materialen en producten. "Aanpassen van het grafisch ontwerp is nu eenmaal eenvoudiger dan het aanpassen van de verpakkingslijn", aldus Ten Klooster.

Intuïtieve verpakking

Een betere verpakking kan zelfs leiden tot een beter product, stelt hij, en dus wil hij de ontwerpprocessen herzien en professionaliseren. Ook werpt hij de intrigerende vraag op, hoe wij in 2015 ons eten op ons bord willen krijgen en welke gevolgen dit heeft voor de keten en de manier waarop we ons voedsel verpakken. Een ander onderzoeksonderwerp is `de intuïtieve verpakking' die beter begrijpelijk en voor iedereen te openen is. Reden genoeg om, als industrieel ontwerper, de samenwerking te zoeken met onder meer consumentenpsychologen en marketingdeskundigen, maar ook met andere technische disciplines, aanwezig op Universiteit Twente.

De leerstoel `Packaging Design and Management' is mogelijk gemaakt door het Nederlands Verpakkingscentrum, de enige ketenvereniging op het gebied van verpakken, met 500 aangesloten bedrijven, en wordt mede gefinancierd door tien bedrijven.

Noot voor de pers

Prof.dr.ir. Roland ten Klooster houdt zijn oratie `Verpakking buitenstebinnen' op 14 juni om 16.00 uur in gebouw Vrijhof op de campus van de Universiteit Twente. De tekst van de rede is op aanvraag beschikbaar.

Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244

Top
Laatst gewijzigd op 13-06-2007 14:40:56 door Webmaster