Ingezonden persbericht


Persbericht

14 juni, 2007

Kijk verder dan e-mail en websites!

Avanade: bedrijven verwarren digitale communicatie met digitale samenwerking

Vijfennegentig procent van de organisaties stelt e-mail centraal als het gaat om de digitale samenwerkingsstrategie. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Avanade, het internationale consultancybureau voor Microsoft-oplossingen.

Intranetsites zijn de op een na meest erkende tools voor digitale samenwerking. 93 procent van de bedrijven maakt gebruik van een intranet. Dit geeft duidelijk aan dat organisaties 'losse' communicatiemiddelen zien als de belangrijkste elementen voor digital collaboration. Daarnaast heeft slechts een klein aantal bedrijven geïnvesteerd in geïntegreerde samenwerkingsapplicaties, zoals gedeelde werkplekken en interne zoekfuncties. Het onderzoek wijst verder uit dat 58 procent van de bedrijven in Europa en Noord Amerika geen duidelijke strategie heeft op het gebied van digital collaboration.

"Digital collaboration staat voor het verbinden van mensen met mensen en de informatie-uitwisseling tussen deze mensen", vertelt Andre Huizing, general manager bij Avanade Nederland. "Bedrijven zien communicatie aan voor samenwerking. E-mail, websites en telefonische vergaderingen staan centraal bij het delen van informatie met collega's en stakeholders.

Echter, dit is slechts het beginpunt van echte digitale samenwerking. Deze middelen zijn ideaal voor het doorgeven van informatie en het direct communiceren met een groot publiek. Toch voldoen deze tools niet als het gaat om het intelligent samenwerken en het gericht samenvoegen van informatie uit verschillende afdelingen van de organisatie - zowel intern als met externe stakeholders zoals klanten en partners."

"We kunnen zonder meer aannemen dat bedrijven hun e-mail- en webstrategieën hebben geïdentificeerd en geïmplementeerd binnen de gehele organisatie. Onze klanten zien nu in dat e-mail en websites niet voldoende zijn om digitale samenwerking te bevorderen en soms zelfs een averechts effect hebben. Ze willen nu echte samenwerkingstools aanbieden om hun personeel slimmer te laten werken", vervolgt Huizing.

Het onderzoek toont verder aan dat slechts 19 procent van de organisaties een complete samenwerkingsstrategie heeft die volledig is gedocumenteerd en geïmplementeerd in de organisatie. De overige 80 procent beschikt over zeer degelijke communicatiesystemen - zoals e-mail, intranet- en extranet-sites - maar moet nog een samenwerkingsstrategie uitrollen voor de gehele organisatie om deze middelen te gebruiken.

Technologieën waarin de komende twee jaar het meest geïnvesteerd zal worden, zijn onder andere VoIP (voorspelde groei van 60 procent), virtuele werkplekken (50 procent groei) en interne zoekfuncties (45% groei).

(384 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over het onderzoek
Het onderzoek is door Coleman Parkes uitgevoerd bij de 400 grootste bedrijven in de wereld (meer dan 10.000 gebruikers). Het onderzoek heeft in maart en april 2007 plaatsgevonden binnen verschillende sectoren. De CIO's en IT-managers zijn ondervraagd.

Over Avanade
Avanade is een internationaal consultancybureau voor IT-oplossingen dat gebruik maakt van het Microsoft-platform om winstgroei bij organisaties te realiseren. Met behulp van bewezen oplossingen die voortbouwen op Microsoft-technologieën, helpt Avanade ondernemingen bij het verhogen van de omzet, het verlagen van de kosten en het herinvesteren in innovatie om het concurrentievoordeel te vergroten. Avanade-consultants leveren kwaliteit door in te spelen op de individuele eisen van de klant, de planning en het budget. Zij combineren inzicht, innovatie en het talent van hun wereldwijde workforce. Voor meer informatie kijk op: http://www.avanade.com.

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met:

Ingrid van den Nieuwenhof van LEWIS Communicatie BV Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com