Commissariaat voor de Media

Te veel promotie voor Tony's Chocolonely 14 juni 2007 Het Commissariaat heeft het voornemen de RVU een boete van 20.000 euro op te leggen vanwege reclame-uitingen in de uitzendingen over Tony's Chocolonely in het programma Keuringsdienst van Waarde.

De reeks uitzendingen behandelde het productieproces en het op de markt brengen van een slaafvrije chocoladereep met de naam Tonys Chocolonely. Om de reep te produceren werd door verslaggever Teun van de Keuken en productiebedrijf Dahl TV het bedrijf Tonys Factory BV opgericht. De reep was en is in de detailhandel en via internet verkrijgbaar.

De chocoladereep diende in de uitzendingen als journalistiek middel om informatie te krijgen en geven over de chocolade-industrie. Daarbij werden, in een nieuwe vorm van onderzoeksjournalistiek, ondernemerschap en onderzoek gecombineerd. In die context is het toegestaan het product in het programma te tonen. In een aantal afleveringen is de reep echter zo nadrukkelijk en positief getoond en besproken, dat er sprake is van niet-toegestane reclame-uitingen. Een commercieel product wordt dankzij het programma sterk in de markt gezet. Volgens het Commissariaat is hiermee de Mediawet overtreden. De hoogte van de boete is gematigd omdat rekening is gehouden met het experimentele en journalistieke karakter van het programma.

In een hoorzitting kan de RVU zich nog verweren tegen de voorgenomen boete.