Gemeente Den Helder

Den Helder stijgt aanzienlijk in landelijke Monitor elektronische overheid op: 2007-06-14

Den Helder is met haar website www.denhelder.nl gestegen van de 363^e (2005) naar de 224^e (2006) plaats op de ranglijst Overheid.nl Monitor. In de continue monitor, die maandelijks wordt bijgewerkt, staat Den Helder inmiddels op de 96^e plaats. Deze grote stijging is vooral toe te schrijven aan de nieuwe website die in januari is gelanceerd en aan de uitbreiding van de website met gepersonaliseerde dienstverlening zoals DigiD.

De Monitor brengt sinds 2003, in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,de belangrijkste vorderingen en knelpunten bij de ontwikkeling van de elektronische overheid in kaart.Dit wordt gedaan aan de hand van een beoordeling van de websites van alle gemeenten in Nederland. De website van de gemeente is immers een belangrijk communicatiemiddel. In 2003 stond Den Helder nog op plaats 468.

In de continue monitor, die maandelijks wordt bijgewerkt, staat Den Helder inmiddels op de 96^e plaats. Deze grote stijging is vooral toe te schrijven aan de nieuwe website die in januari is gelanceerd en aan de uitbreiding van de website met gepersonaliseerde dienstverlening zoals DigiD.

De gemeentelijke websites worden beoordeeld op
gebruiksvriendelijkheid, transparantie, dienstverlening, gepersonaliseerde dienstverlening en toegankelijkheid. Voor wat betreft de elektronische dienstverlening scoort Den Helder in 2006 57%. Dat is net iets lager dan het landelijke streefcijfer van 60% voor 2006. De overheid als geheel haalde deze doelstelling, met 61%, wel. Voor 2007 wordt gestreefd naar een percentage van 65% voor de elektronische dienstverlening. Op toegankelijkheid scoort Den Helder 51% en dat is 2% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Overheid.nl Monitor geeft in haar rapport algemene aanbevelingen waardoor gemeenten hoger kunnen scoren op de ranglijst. Zo wordt aanbevolen in kaart te brengen wat burgers en bedrijven willen van de elektronische overheid en het aanbod daarop af te stemmen. Verder is het vergroten van transparantie onder andere te bereiken door publicatiestandaarden voor bekendmakingen van vergunningen, decentrale regelgeving en productencatalogi.

De gemeente Den Helder wil ook in de toekomst haar (elektronische) dienstverlening nog verder verbeteren en transparanter maken. Momenteel wordt gewerkt aan de visies Internet en Digitale dienstverlening. Zodra deze visies het licht zien en uitvoeringsrijp zijn, geven zij een verdere impuls aan de doorontwikkeling van internet als belangrijk corporate communicatiemiddel.