Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 14 juni 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk DGP/WV/ABvM/u.07.00764 2060713810 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de forse verhoging van de wegenbelasting in Zuid-Holland. (Ingezonden 27 april 2007) Hierbij treft u, mede namens de minister van Financiën respectievelijk de staatssecretaris van Financiën en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de antwoorden aan.


1. Heeft u kennis genomen van het artikel1 dat de wegenbelasting voor de inwoners van Zuid-Holland de komende jaren zeer fors gaat stijgen?


1. Ja.


2. Is er inderdaad sprake van een zeer forse stijging in Zuid Holland en zijn er meerdere provincies met dergelijke voornemens?


2. Provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting mogen door provincies worden geheven op basis van artikel 222 Provinciewet. De opbrengst gaat naar de algemene middelen van de provincie. De provinciale opcenten worden geheven op de hoofdsom van de motorrijtuigenbelasting. De hoogte van de provinciale opcenten is wettelijk gemaximeerd.

1 1) bron: www.rijnmond.nl

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGP/WV/ABvM/u.07.00764

De vaststelling van de opcenten en de verantwoording daarover geschiedt door provinciale staten.

De opcenten (percentage van de MRB) variëren (vanaf 1 april j.l.) van 63,4 tot 80,5. Geen van de provincies vraagt het maximum van 105%. De verhoging in Zuid-Holland valt binnen de bandbreedte die de provincie tot haar beschikking staat. Vanaf 1 april 2007 bedraagt het gemiddelde bedrag in alle provincies aan opcenten 133 euro voor een standaardauto. Dat is 5 euro (4,1%) meer dan vorig jaar. Noord-Holland was vorig jaar het goedkoopst voor de autobezitter (116 euro). Het aantal opcenten is in deze provincie gestegen, van 52,7 in 2006 tot 63,4 in 2007. In Gelderland betaalt de automobilist het meest, 148 euro. Het aantal opcenten is in deze provincie gestegen van 79,0 in 2006 naar 80,5 in 2007. (Bron; "Coelo atlas van de lokale heffingen 2007").

Of er meer provincies dergelijke voornemens hebben, is mij onbekend.


3. Vindt u het acceptabel dat de burger op deze wijze wederom zwaar in zijn portemonnee wordt getroffen voor zijn mobiliteit?


3. Het vaststellen van de tarieven voor de provinciale opcenten is een autonome bevoegdheid van de provincies.


4. Bent u bereid om deze voorgenomen lastenverzwaring met alle voor u openstaande middelen te voorkomen? Zo neen, waarom niet?


4. Zie het antwoord op vraag 3.


5. Deelt u de mening dat het nu eindelijk eens afgelopen moet zijn met het autootje pesten door nationale en decentrale overheden?


5. Zie het antwoord op vraag 3.


6. Kunt u garanderen dat de verhoging van de motorrijtuigenbelasting geheel ten goede komt aan de uitbreiding van het wegennet? Zo neen, waarom niet?


6. De opbrengst gaat zoals gezegd naar de algemene middelen van de provincie. Provincies zijn vrij het geld te besteden, er is geen koppeling met de infrastructuur. De provincie Zuid-Holland heeft overigens aangegeven dat de opbrengsten worden gebruikt voor extra investeringen in wegen en het openbaar vervoer.


---

DGP/WV/ABvM/u.07.00764


7. Kunt u precies aangeven hoeveel er jaarlijks aan wegenbelasting, accijnzen op brandstoffen, BPM, BTW op voertuigen en verkeersboetes binnenkomt en hoeveel er uitgegeven wordt aan de aanleg en het onderhoud van wegen?

7. In tabel 1 treft u een overzicht van de inkomsten van de door u genoemde belastingen. Deze belastingen vloeien naar de algemene middelen van het rijk. Tabel 1 Inkomsten
Inkomsten2 2007 (in mld.) BPM 3,6 MRB3 2,9 Accijnzen op brandstoffen 6,8 BTW op voertuigen4 1,2 Verkeersboetes 0,555

In tabel 2 treft u een overzicht van de uitgaven door de verschillende overheden. Tabel 2 Uitgaven voor aanleg en onderhoud wegen (prijspeil 2004) Wegbeheerder Aanleg (in mld) Beheer en onderhoud Totaal (in mld) (in mld) Rijk 0,9 0,6 1,5 Provincies 0,4 0,2 0,6 Gemeenten 1,8 1,5 3,3 Waterschappen 0,05 0,07 0,12

De rijksuitgaven voor infrastructuur verschillen jaarlijks; bovengenoemde tabel gaat over 2004. In de rijksbegroting 2007 (infrastructuurfonds) is voor aanleg, beheer en onderhoud van het Hoofdwegennet 2,7 miljard begroot (artikel 12.2 t/m 12.5)6.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

2 Miljoenennota 2007.

3 Exclusief opcenten van 1,2 mld

4 De BTW die drukt op de aankoop van personenauto's, motorfietsen, brommers en scooters door niet BTW-plichtigen (vnl particulieren), voor BTW-plichtigen is de BTW verrekenbaar.
5 Betreft de inkomsten over 2006

6 Vergaderjaar 2006-2007, 30800 hoofdstuk A, nr 2 (blz 40)
---