Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 14 juni 2007

3427 ondernemers melden zich aan voor BiD Challenge

Winstgevend ondernemen tegen armoede

Ruim 3400 gedreven ondernemers hebben zich aangemeld voor de Business in Development Challenge. Zij gaven gehoor aan de oproep een bedrijfsplan te schrijven om te laten zien hoe ondernemerschap en armoedebestrijding in ontwikkelingslanden hand in hand kunnen gaan. Na een zorgvuldige instructie buigen ruim 350 professionals van Nederlandse topbedrijven en organisaties zich de komende weken over de voorstellen. De 300 deelnemers met de beste plannen worden vervolgens gekoppeld aan experts die hen coachen bij het verder uitwerken van een goed doortimmerd bedrijfsplan. In oktober kiest de jury de finalisten en in december worden de winnaars bekendgemaakt. Dit jaar stelt de BiD Challenge in totaal 240.000 euro aan prijzengeld beschikbaar. De deelnemers kunnen maximaal 20.000 euro winnen. De internationale competitie is een initiatief van BiD Network, een internationaal netwerk met als belangrijkste partners het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ICCO en NCDO. De BiD Challenge wordt daarnaast gesteund door 31 Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder, ING, Rabobank, Nuon, Oikocredit, DHV en WWF.

"We zijn aangenaam verrast door het grote aantal bedrijfsplannen dat we ook dit jaar hebben ontvangen" zegt woordvoerder Susanne Reuling van BiD Network. Het aantal inzendingen is meer dan verdubbeld ten opzichten van vorig jaar. Van de ingezonden plannen vallen er 60% binnen de voorwaarden. 79 plannen komen uit Nederland, de rest uit overige uit landen. Dit jaar is in 7 landen ook een lokale BiD Challenge-competitie georganiseerd. Deze lokale uitrol is een groot succes. Dat blijkt uit het grote aantal bedrijfsplannen uit Kenia, Tanzania, Colombia, Peru, Argentinië, India en de Filippijnen. De plannen zijn zeer divers: van landbouw tot training en onderwijs."

De BiD Challenge is een vanuit Nederland opgezette, internationale prijsvraag voor creatief ondernemen tegen armoede. Mensen uit de hele wereld worden gestimuleerd een ondernemingsplan op te sturen voor het starten en ondersteunen van middelgrote en kleine bedrijven in ontwikkelingslanden. De competitie is het antwoord op de beperkte (financiële) middelen voor zulke bedrijven en een voorbeeld van hoe bedrijven kunnen bijdragen aan een eerlijkere verdeling van de welvaart in de wereld. Inzet van de BiD Challenge is het stimuleren van ondernemerschap om zo de levensstandaard in ontwikkelingslanden te verbeteren. Voor bedrijven die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen, is de competitie een uitstekende mogelijkheid om duurzame ontwikkeling in andere delen van de wereld te stimuleren.

Internationaal netwerk
Ondernemers kunnen tijdens de BiD Challenge niet alleen prijzengeld winnen als startkapitaal voor hun bedrijf, maar krijgen ook toegang tot een internationaal netwerk van investeerders, bedrijven en organisaties. Via een interactief platform komen ondernemers, investeerders, bedrijven, fondsen en NGO's met elkaar in contact.

Raadpleeg voor meer informatie: www.bidnetwork.org


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht