Oscar Kneppers wint prestigieuze Dolf van den Brinkprijs 2007

14.06.2007 / 17:08 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Van den ende & deitmers

Van den ende & deitmers

Oscar Kneppers wint prestigieuze Dolf van den Brinkprijs 2007

AMSTERDAM 14 juni 2007

Oscar Kneppers, oprichter en uitgever van Bright/ TechMedia is, tijdens het 9e Nationale uitgeverscongres, uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze Dolf van den Brinkprijs 2007.
De Dolf van den Brinkprijs, die dit jaar voor de zevende keer werd uitgereikt, bekroont uitgevers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling en vernieuwing van het vak. Daarbij wordt het gehele terrein van de uitgeverij bestreken; dag - en weekbladpers, tijdschriften, uitgaven voor vak- en wetenschap en de boekenwereld. Aan de Dolf van den Brinkprijs is, behalve een oorkonde, een geldbedrag van EUR 5000,00 verbonden, te besteden aan een nieuw uitgeefinitiatief. Volgens de jury is Kneppers een slimme uitgeefondernemer, die vernieuwing in zijn bloed heeft zitten. Op basis van zijn Fingerspitzengefühl en doortastend ondernemerschap wist hij een domein te claimen - techlifestyle -, dat tot dan door nog niemand als zodanig werd gezien. Ook voor hij zijn eigen uitgeverij TechMedia oprichtte, timmerde hij sterk aan de weg met tijdschriften als Emerce en WebWereld die datzelfde domein voorzichtig verkenden. Eenmaal zelfstandig, en inmiddels bij zijn Bright/TechMedia-avontuur van rugdekking voorzien door investeerders - Venture Capital maatschappij Van den Ende & Deitmers en Annemarie van Gaal van AM Media - die de commerciële potentie van het Bright-domein erkennen, toont hij zich nog sterker als een vernieuwer op het gebied van verschijningsvormen (print, event, online, buitenland, crossmedia, tv, etc.). Hij zit daarmee bovenop de tijdgeest, aldus de jury, en weet dat gevoel knap te vertalen in een multimediaal platform.
De jury van den Dolf van den Brink prijs bestaat uit:
Marion van den Brink
Leon Bouwman, hoofdredacteur Adformatie
Arre Fockema Andreae, voormalig directeur Nederlands Uitgeversverbond Prof. Joan Hemels, hoogleraar communicatiewetenschap
Hans Scheffer, voormalig uitgever VNU/Sanoma
Wim Verbei, hoofdredacteur Media Facts

Eerder werd de Dolf van den Brinkprijs toegekend aan:
2001: Maarten van den Biggelaar, Quote Media
2002: Dick Suèr, uitgever van sponsored media
2003: Uitgeefmaatschappij De Telegraaf
2004: Roland Pelle, uitgever van Kidsweek
2005: Jan de Roos, directievoorzitter NDC VBK
2006: Rozemarijn de Witte, uitgever Mood for Magazines
TechMedia, gevestigd in Amsterdam, omvat Bright Magazine, Bright.nl, BrightLive & Bright.TV. Bright publiceert over internet, elektronica, gear, gadgets en auto's, maar zoekt ook de tech-factor op in design, media, industriële vormgeving, wetenschap, architectuur en zelfs mode. Het magazine heeft een oplage van 25.000. Bright.nl trekt ruim 210.000 bezoekers per maand en sinds 2006 organiseert Bright ook BrightLive, een techlifestyle playground & expo over technology, design & style. Ook gaat dit jaar Bright.TV van start, het digitale kanaal met short format videoseries.