Fairfood


Bewust eerlijk eten kopen

Gepubliceerd op donderdag 14 juni 2007

Wil je bij het boodschappen doen de wereld een beetje beter maken, dan vertelt de organisatie Fairfood welke producten je in je boodschappenmand kunt doen.

Op 21 juni, tijdens het Midzomern8-festival maakt Fairfood bekend welke producten in 2007 eerlijk zijn en welke unfair. Op de website is te zien welke producten in 2006 het stempel fair kregen en welke niet.

Vooral de chocola heeft een lange lijst van unfaire repen. Alleen chocolade waar Fair Trade op staat, kun je met een helemaal gerust hart kopen.

Minder honger en armoede
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die naar eigen zeggen de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden.

De organisatie beoordeelt de producten dan ook op de mate waarin ze goed zijn voor mens, milieu en economie in ontwikkelingslanden. De organisatie baseert zich bij het opstellen van de productenlijst op de Product Fairness Questionnaire.

In de enquête staan vragen over de fairness van het productieproces op de eerder genoemde gebieden van mens, milieu en economie. Bedrijven moeten bijvoorbeeld aangeven in hoeverre ze een eerlijk loon aan arbeiders betalen, in hoeverre ze meehelpen het broeikaseffect tegen te gaan en of er geen corruptie plaatsvindt tijdens het produceren en verhandelen van het product. Daarbij is de gehele productieketen van boer tot afgewerkt product van belang.

Eerlijk ingevuld
Bedrijven moeten de vragenlijst over het hele productieproces zelf invullen. De kans dat bedrijven de lijst oneerlijk invullen is erg klein, legt Gabry Foolen van Fairfood uit. Fairfood beschikt over veel onderzoeksgegevens van de productieprocessen van de verschillende branches.

Ook zij noemt het voorbeeld van de cacao. In de cacao-industrie is zoveel mis, dat als een bedrijf invult heel eerlijk chocola te produceren er vanzelf wat alarmbelletjes gaan rinkelen.

Bovendien controleert Fairfood steeksproefgewijs de antwoorden. En dan is het misschien wel schadelijker voor het bedrijf als bekend wordt dat het de consument probeert op te lichten dan dat de handel nog niet honderd procent fair is.

Geen openheid
Foolen ziet ook een tendens om meer openheid over het productieproces te geven. Bedrijven werken bovendien aan verbetering van de eerlijke handel. Daarom zullen er producten die in 2006 nog op de unfaire lijst kwamen nu terug te vinden zijn op de faire lijst.

De producten die op de lijst unfair verschijnen, zijn de producten waarvan de bedrijven geen openheid over het productieproces hebben gegeven, om wat voor reden dan ook.

Fairfood wil steeds vollediger in het overzicht van producten worden, zodat de meeste mainstream producten die mensen kopen in de supermarkt terug te vinden zijn op de lijst.

Werden er in 2006 nog 180 bedrijven aangeschreven met de vraag de Product Fairness Questionnaire in te vullen, dit jaar zijn dat er al 450 geweest.

Bewuster shoppen
Consumenten kunnen dan bewuster shoppen en de voedsel- en drankbedrijven zelf worden gestimuleerd eerlijker te produceren en meer openheid te geven over de eerlijkheid van hun producten.

Voor de lijst die 21 juni bekend wordt gemaakt, vergelijkt Fairfood de producten binnen een productgroep met elkaar. Fairfood vergelijkt dus het ene merk pindakaas met andere merken pindakaas en niet met koffiepads of sinaasappelsap. Dat is wel zo eerlijk, aldus Fairfood.

Fairfood onthult de lijst van faire en unfaire supermarktproducten tijdens het Midzomern8-festival. Dit festival op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord staat in het teken van duurzaamheid. Aan de hand van presentaties en performances wil de festivalorganisatie de bezoekerlaten nadenken over en een beeld vormen van hoe Nederland er in 2050 uit zal zien.