Kleinschalig onderwijs al dertig jaar effectief


AMSTERDAM, 20070623 -- Terwijl er parlementair onderzoek moet komen om na te gaan wat er de laatste decennia mis ging met de vernieuwingen in het onderwijs, viert De Nieuwe School in Amsterdam dat het daar al 30 jaar uitstekend gaat. Ter gelegenheid van dat dertigjarig bestaan heeft de school in het boekje "De Kracht van Kleinschaligheid" haar onderwijsvisie in woord en beeld vast laten leggen.

Frappant is dat op De Nieuwe School de laatste 30 jaar juist weinig aan "vernieuwing" is gedaan. Geen studiehuis, geen schaalvergroting, geen nieuw leren, maar trouw blijven aan je uitgangspunten, juist omdat die blijken te werken.

Die uitgangspunten van de Nieuwe School liggen in het aanbieden van een gedegen examenopleiding aan klassen van maximaal tien leerlingen waardoor leerlingen met plezier naar school gaan. De school leidt op voor Staatsexamens vmbo-t, havo en vwo. Op de school wordt veel en intensief lesgegeven waardoor leerlingen twee schooljaren in één jaar kunnen afronden.

Kleinschaligheid blijkt volgens de school telkens weer de oplossing voor veel problemen in het onderwijs. Directeur Matty Brokking: "Er is bij ons echt persoonlijk contact tussen leerling en docent en dat zorgt ervoor dat leerlingen het leuk vinden om naar school te gaan. Door de grote betrokkenheid van docenten worden problemen veel eerder gesignaleerd en aangepakt. Docenten kunnen in een groepje van zes of zeven leerlingen echt iedere leerling individuele aandacht geven. En in de praktijk blijkt dat met een beetje meer aandacht soms wonderen verricht kunnen worden."

Kosten

Kleine klassen kosten geld, dat is waar. Daar tegenover stelt de Nieuwe School echter de kosten van alle pogingen die gedaan zijn om het onderwijs te verbeteren door de invoering van vernieuwingen. Matty Brokking: "Hoeveel geld is er gestoken in basisvorming, vmbo, Tweede Fase, studiehuis? Hoeveel leerlingen hebben de boot gemist omdat ze in een grote scholengemeenschap in grote klassen (want dat spaarde geld) ondergesneeuwd raakten? En wat kost dat de samenleving? Welk prijskaartje hangt er aan een voortijdig schoolverlater?"

Volgens De Nieuwe School zijn er nu teveel leerlingen die kansen missen in het leven, omdat ze voortijdig of op een te laag niveau zijn uitgestroomd. En talloze docenten zijn ongelukkig en gefrustreerd omdat ze niet genoeg aandacht aan hun leerlingen kunnen besteden. Schaalverkleining in het onderwijs zou veel problemen kunnen voorkomen en de kosten op lange termijn kunnen drukken. Dat leert dertig jaar ervaring met kleinschalig onderwijs.
Zie: http://www.denieuweschool.com