AutoRai

Nicola Larini klimt naar 4e positie in algemeen klassement WTCC

(6/18/2007)
Dankzij de zeven punten die Nicola Larini vandaag verzamelde tijdens de Tsjechische ronde van het World Touring Car Championship, is hij doorgeschoven naar een 4^e positie in het rijderskampioenschap en is hij de snelste van de voorwielaangedreven autoâs.

Dat is vandaag de belangrijkste verdienste van Chevrolet. Tevens was er bij het team van Chevrolet sprake van enige frustratie, omdat Alain Menu, die als 8^e finishte in Race 1 en daarom de 2^e race vanaf pole position vertrok, een overduidelijke podiumpositie in rook op zag gaan als gevolg van een raceongeval. Bovendien kende ook Rob Huff vandaag een zeer ongelukkige dag.

Het team heeft nu drie weken de tijd in aanloop naar de volgende race, het stratencircuit van het Portugese Porto, dat voor vrijwel iedereen binnen het WTCC nieuw is en dat de Nubiraâs goed gezind zou moeten zijn gezien de karakteristieken van de auto.

Nicola Larini (5^e/6^e): âIk ben blij dat ik opnieuw een aantal punten heb gescoord en opgeklommen ben in het kampioenschap. In Race 1 ging ik niet echt goed van start en ik kwam de eerste bocht door als in een droom. Ik zag verschillende autoâs met elkaar in aanraking komen en dook naar de binnen-kant, waardoor ik zeven posities won. Vanaf dat moment moest ik er alleen voor zorgen dat de twee SEATs achter me bleven om de vijfde plek zeker te stellen. De start van Race 2 verliep een stuk beter, maar Zanardi raakte me waardoor ik een aantal plekken terugviel. Vervolgens slaagde ik er niet echt meer in om bij Thompson in de buurt te komen, omdat telkens wanneer ik bij hem aanhaakte, de auto grip verloor vanwege de aerodynamica.â

Alain Menu (8^e/DNF): âDe 8e plek in Race 1 was zeker niet slecht gezien de omstandigheden. Ik werd in de eerste bocht in de tang genomen en kwam daar gelukkig zonder schade uit. Daarna zat ik in een kleine groep met Nicola op kop en was het een vrij saaie race voor mij. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de handling van de auto beter, waarschijnlijk vanwege de relatief zachte set-up waardoor de banden het aan het einde van de race beter deden. In Race 2 wist ik dat het moeilijk zou worden om het voordeel van de pole position vast te houden, maar ik hoopte in ieder geval op een podiumpositie. Helaas raakte Zanardi me, met als resultaat een lekke band, schade aan de besturing en het einde van mijn race. Jammer!â

Rob Huff (20^e/NCF): âVoor mij was het een frustrerend weekend. In beide races ging ik goed van start, maar beide keren duurde het niet lang. In Race 1 pakte ik bij de start zoân tien posities, waardoor ik naar een tiende plek doorstootte. Maar toen raakten een paar autoâs elkaar en kreeg ik een tik op mijn linker voorwiel. Daarbij moet er iets verbogen zijn, want de auto stuurde vanaf dat moment heel slecht. Ik kon nauwelijks naar rechts sturen, waardoor mijn race voorbij was. Hetzelfde gold voor Race 2, maar toen liet de auto me voor de eerste keer in drie jaar tijd in de steek. De verbinding met de versnellingsbak brak, waarschijnlijk als gevolg van het ongeluk in de eerste race, waardoor ik zonder versnellingen zat. In de laatste ronde ben ik na de reparatie de baan nog weer op gegaan, om te controleren of er geen sprake was van andere schades aan mijn Nubira.â

Wayne Brannon (Executive Director Chevrolet Europe): âIk heb alle ronden dit jaar gevolgd en het is fantastisch om hier vandaag bij het team te zijn en de concurrentiestrijd en het enthousiasme rond het merk Chevrolet van nabij te ervaren. Het is een grote stimulans voor ons allemaal, voor onze dealers, onze gasten en onze klanten om de energie van ons raceteam zelf te voelen. Ik ben zeer onder de indruk van onze prestaties dit jaar en mijn verwachtingen voor de komende races zijn nog hoger gespannen. Race-DNA heeft altijd deel uitgemaakt van de geschiedenis van Chevrolet en vormt het hart van datgene waar we vandaag de dag voor staan. Ik verwacht dat het tevens deel van onze toekomst zal uitmaken.â