Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Intermezzo in de theatershow De Verbinding, ter gelegenheid van de opening van de Betuweroute

Toespraak | 16-06-2007 | Barendrecht | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Majesteit, dames en heren,

Vandaag zijn al heel wat woorden gesproken over de Betuweroute. Woorden die over honderd jaar misschien interpretatie behoeven: transportregisseur, goederencorridor... Taal is een levend iets, en met het verstrijken van de tijd geven veranderingen in taal heel duidelijk veranderingen in het wereldbeeld aan. Dat zien we ook bij de woorden die de afgelopen twintig jaar aan de Betuweroute zijn gewijd. In dat opzicht is er een wereld van verschil tussen 1989 en 2007.

Zo ging het in het begin enkel over een mogelijke `spoorlijn in de Betuwe'. Later is besloten dat er echt een nieuwe, aparte spoorlijn nodig was, speciaal bestemd voor het goederenvervoer. Die kreeg de naam Betuweroute, een naam die echt een begrip werd, al is geopperd dat A15-spoor misschien een betere en meer realistische naam geweest. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de naam Europaspoor...

In het begin dachten veel mensen over de Betuweroute als een verbinding tussen het emplacement in Kijfhoek en een nog te bouwen terminal in Valburg. Het werd dan ook de west-oost corridor genoemd, een verbinding van Rotterdam tót de Duitse grens. Ook dat zien wij nu anders, wat internationaler vooral. Ik heb het vandaag al vaker gezegd, de Betuweroute is méér dan 160 kilometer Nederlands spoor. Natuurlijk is het ontzettend goed nieuws dat het Nederlandse wegennet wordt ontlast, net als het feit dat het goederenvervoer het personenvervoer minder in de weg zit en dat het minder door de steden gaat. Maar er is een extra belang. Het is juíst de connectie met andere landen, het onderdeel zijn van een Europees transportnetwerk, die deze spoorlijn zijn meerwaarde geeft. Daarom hebben wij het vooral over de Betuweroute als onderdeel van internationale verbindingen.

Dames en heren,
Vandaag is een dag van terugkijken en vooruitzien. Terugkijkend kun je zeggen dat de Betuweroute heel wat voeten in aarde heeft gehad. Ik heb veel respect en waardering voor iedereen die bij de aanleg betrokken was. Voor mijn vijf vrouwelijke voorgangers en die ene mannelijke, die ook jarenlang keihard hebben gewerkt en veel kritiek hebben gehad. Maar ik heb vooral ook respect voor omwonenden die overlast hadden van de bouw, of mensen van wie het huis zelfs moest wijken. Ik geef het eerlijk toe, het is géén makkelijk proces geweest. Maar als je vooruitkijkt, dan ben ik er van overtuigd, dat de Betuweroute al die moeite dubbel en dwars waard was. Dat al die moeite ook wordt beloond. Want de komende tien jaar verdubbelt het goederenvervoer vanuit Nederland naar de rest van Europa. En met deze Betuweroute, met behulp van dit Europaspoor, kan transportland Nederland de toekomst aan!

Ik nodig Hare Majesteit uit om naar voren te komen voor de officiële openingshandeling.