AutoRai

Corvette Racing op GT1-podium in 24-Uursrace van Le Mans

(6/18/2007)
Voor het achtste achtereenvolgende jaar is Corvette Racing op het podium geëindigd van de 24-Uursrace van Le Mans, de zwaarste lange-afstandswedstrijd in de autosport. In de 75^e editie van de Franse klassieker finishte de equipe Ron Fellows/Johnny OâConnell/Jan Magnussen als tweede in de LM GT1-categorie, in dezelfde ronde als de winnende Aston Martin.

De Compuware Corvette C6.R van het Canadees-Amerikaans-Deense rijdersteam had een technisch probleemloze wedstrijd, ondanks het rond de klok slopende sologevecht met de in overtal zijnde Aston Martins. De eindsprint van Ron Fellows om de leidende Aston Martin nog te kunnen verslaan, werd gedwarsboomd door de wedstrijdleiding, die zich door de barbaarse weersomstandigheden zag genoopt om de race te neutraliseren.

âZonde van die interventie,â zei Johnny OâConnell, âwant we liepen de achterstand op de koploper in, keerden terug in dezelfde ronde en haalden per ronde zoân 20 tot 30 seconden van hun voorsprong af. Jammer ook voor het publiek, want de strijd in LM GT1 was als vanouds het felst; wat was er mooier geweest dan een duel om de zege tot aan de eindstreep!â Helaas, door de inzet van de âsafety carâ werd dat klapstuk de meer dan 250.000 toeschouwers onthouden. Zodoende ging ook de winnende strategie van Corvette Racing uit de afgelopen jaren niet op: de concurrentie voortdurend opjagen en in de eindfase toeslaan.

Bovendien moest de equipe het karwei klaren zonder ruggesteun, want al in het tweede uur verloor het team de andere C6.R van de equipe Oliver Gavin/Olivier Beretta/Max Papis; deze viel stil met een gebroken aandrijfas. âEen flinke tegenvaller,â wist Jan Magnussen. âWe waren bijna de gehele race op onszelf aangewezen en moesten continu druk zetten om de tegenstanders een hoog tempo op te leggen. Daarbij waren de Astons in rechte lijn sneller dan wij. We hoopten dus op slecht weer om dat snelheidsverschil te compenseren. Maar âs nachts bleef de hemel helder en de verwachte regenval kwam voor ons te laat.â

Toen het Circuit de la Sarthe in de middag van de tweede dag eindelijk werd geteisterd door hoosbuien, rekende Corvette Racing aan de hand van de rondetijdenverschillen tussen de Aston Martin aan kop en de achtervolgende Corvette uit hoe lang het nog zou duren voordat de Amerikaanse auto de koppositie kon overnemen. Ron Fellows: âHet goede nieuws was uiteraard dat we slechts routinepitstops hoefden uit te voeren. De auto gaf ondanks onze inhaalrace geen krimp en reed fantastisch. Daartegenover stond de langdurige neutralisatie in de eindfase. Die tijd werkte in ons nadeel en liet de koploper weer op adem komen. De resterende tien minuten racen tot de finish waren voor mij natuurlijk te kort om de beslissing te forceren. Maar gezien de omstandigheden mogen we eigenlijk heel tevreden zijn met dit podiumresultaat. En zesde worden in het algemeen klassement tussen de veel snellere prototypen is uiteraard heel sterk!â