Provincie Utrecht

provincie Utrecht pakken discriminatie samen aan

Gemeenten en provincie Utrecht pakken discriminatie samen aan

19-6-2007 -

Netwerk van meldpunten en afhandeling van klachten

De provincie Utrecht wil samen met alle gemeenten een netwerk van discriminatiemeldpunten opzetten en onderlinge samenwerking bevorderen om discriminatie van burgers tegen te gaan

Dat is de uitkomst van een gezamenlijke conferentie van provincie en gemeenten in Utrecht. Betrokken partijen zijn het eens over de noodzaak van een dergelijk netwerk. Bovendien zijn in 2008 alle gemeenten in ons land wettelijke verplichting om een laagdrempelige voorziening te hebben waar discriminatieklachten kunnen worden gemeld. De provincie Utrecht neemt hierbij in eigen regio het voortouw met een coördinerende rol.

Onder discriminatie wordt gedoeld op discriminatie vanwege etnische afkomst, of op grond van leeftijd, geloof, seksuele geaardheid en geslacht. Alleen de gemeenten Utrecht en Amersfoort hebben op dit moment een antidiscriminatiebureau. De meldpunten in gemeenten moeten dienen om de klachten te registreren en in behandeling te nemen. Maar vervolgens moet er ook iets gedaan worden met de klachten. Voor het natrekken en het afhandelen van de klachten bekijken de gemeenten daarom hoe ze dit samen kunnen doen en op die manier efficiënter kunnen werken.

Bureau Discriminatie Utrecht, Bureau Discriminatie Amersfoort, PriceWaterhouseCoopers en de provincie Utrecht startten al eind vorig jaar met een inventarisatie bij alle gemeenten die nog geen voorzieningen hadden voor afhandeling van discriminatieklachten. Positieve reacties op een voorstel te komen een provinciedekkend netwerk van meldpunten zijn aanleiding om de inspanningen hiervoor nu voort te zetten.

Meer informatie: Koen van Tankeren, telefoon 2153