Ingezonden persbericht


CHILI WINT YOUNG CREATIVES COMPETITION TIJDENS CANNES LIONS ADVERTISING FESTIVAL

Cannes, Frankrijk, 16 juni 2007 - Chili heeft tijdens het 54e Cannes Lions International Advertising Festival de prestigieuze Young Creatives Competition voor creatief talent gewonnen. Getty Images organiseerde al eerder dit jaar de voorrondes in een aantal landen waaronder The Young Dog voor Nederlands creatief talent.

De 'Young Creatives Competition' is bedoeld om de carrière van aankomende sterren, van wie verwacht wordt dat ze de rol van beeldgebruik in reclame zullen herdefiniëren, een flinke impuls te geven. De leden van het winnende team 'Publicis' zijn art director Juan Pablo Gaete en copy writer Michael Honeyman. Australië en De Filippijnen behaalde en tweede plaats en de derde plaats ging naar Brazilië.

"We zijn ontzettend blij met de 1e prijs!, zegt Juan Pablo Gaete, art director Publicis. We besloten uiteindelijk met weinig papier te werken en gebruikten zes beelden van Getty Images om onze advertentie te creëren. Daarom spreekt het beeld/eindresultaat spreekt eigenlijk voor zich".

De opdracht van dit jaar was afkomstig van de liefdadigheidsorganisatie Right To Play. De deelnemers moesten een reclamecampagne ontwerpen voor de introductie van sportieve en actieve speelactiviteiten in door conflicten getroffen gebieden, waar men nu bezig is met de wederopbouw van de samenleving. Deze activiteiten hebben tot doel kinderen en volwassenen te helpen een gevoel van veiligheid terug te krijgen, de normaliteit te laten weerkeren in hun ontwrichte levens en een bijdrage te leveren aan het overwinnen van trauma's.

Zevenendertig teams, elk bestaande uit een artdirector en een copywriter die niet ouder waren dan 28 jaar, kregen slechts 24 uur de tijd om een briefing te interpreteren en een advertentie in drukvorm te ontwerpen. Daarbij konden ze gebruik maken van beeldmateriaal dat afkomstig was uit de uitgebreide collectie beeld- en archiefmateriaal van Getty Images. Voor de internetcompetitie kregen daarna 28 teams eveneens 24 uur de tijd om een banner te ontwerpen. Deskundigen van Getty Images waren ter plaatse aanwezig om technische assistentie te verlenen.

Aansluitend werd het werk beoordeeld door een jury, bestaande uit 19 leden met aan het hoofd Bob Scaprelli, voorzitter en chief creative officer van DDB Worldwide en tentoongesteld in het Palais des Festivals.

Het afgelopen jaar heeft Getty Images wereldwijd gezocht naar de beste aanstormende creatieve talenten. Daarmee bevestigt het bedrijf dat het veel waarde hecht aan het stimuleren van het optimale gebruik van foto's in reclame. De jonge talenten werden op hun thuismarkt ontdekt en hebben aan verschillende regionale wedstrijden deelgenomen voordat ze naar de belangrijke finale in Cannes gingen.

Lewis Blackwell, SVP creatief directeur bij Getty Images: "Dit evenement geeft een uitstekend beeld van hoe reclame eruit kan zien als jonge, enthousiaste toptalenten ermee aan de slag gaan. Er zijn verschillende sterke tendensen naar voren gekomen die een indruk geven van mogelijke toekomstige ontwikkelingen binnen de branche. Bij de opdracht van dit jaar - Right to Play - stond niet alleen een belangrijk doel centraal, maar werd ook een link gelegd met het feit dat creativiteit en spel essentiële onderdelen van het dagelijkse leven zijn. Bovendien maakte de opdracht duidelijk hoe merken kunnen verbinden.

"Het is belangrijk dat klanten de resultaten van de Young Creatives Competition met speciale aandacht bekijken! Voor ons was het heel inspirerend om nauw met de regionale wedstrijden en de internationale finale samen te werken. Na al dat creatieve geweld zijn we blij met de winnaars van dit jaar. Zij voelen zich vast en zeker de koning te rijk. De kwaliteit van het geleverde werk was over de hele linie uitzonderlijk hoog - dat is een eerbetoon aan de bekwaamheid van alle finalisten."

Meer informatie over de Young Creatives Competition en over de aanwezigheid van Getty Images in Cannes dit jaar vindt u op www.gettyimages.com/cannes.


- EINDE-