Ingezonden persbericht


persbericht

Toshiba TEC test logistiek beheerprogramma voor RFID-gebruik bij consumptiegoederen op productniveau

Amersfoort, 19 juni 2007 - Toshiba TEC Corporation, wereldwijd toonaangevend leverancier van automatiseringsoplossingen voor retail en industrie, kondigt de succesvolle voltooiing aan van de tweede fase van het Express POS project. Dit project was gericht op 'fast moving consumer goods' (FMCG) voorzien van RFID-labels binnen een geïntegreerd logistiek systeem. Op 6 januari 2007 startte de Japanse retailketen FamilyMart een twee weken durende test met het Express POS systeem bij twee vestigingen in Tokyo. Dit gebeurde in samenwerking met Itochu Mechatronics Corp., onderdeel van de wereldwijde onderneming Itochu en Toshiba TEC.

De Express POS bestaat uit een intelligent POS-systeem, ontwikkeld door Toshiba TEC dat betalingstransacties verwerkt met credit cards, prepaid cards, mobiele telefoons en contact geld voor de 800 bestverkochte artikelen van FamilyMart die elk afzonderlijk zijn uitgerust met een RFID-tag. De Express POS wordt actief ondersteund door de Japanse minister van Economie, Handel en Industrie.

De Toshiba TEC-opstelling bestond uit een BCP-barcodeprinter bij de fabrikant voor het printen van RFID-labels en de innovatieve, op RFID-gebaseerde Express POS-terminal in de winkel. De combinatie van barcode en RFID technologie maakt een stapsgewijze integratie mogelijk van RFID in de retailorganisatie terwijl bestaande ICT-investeringen gewaarborgd blijven.

"Dit was het belangrijkste doel van de tweede fase van het project", verklaart Yasunori Domon van Toshiba Tec in Japan. "We wilden de haalbaarheid testen van de afhandeling van een uitgebreid assortiment consumptiegoederen door de gehele supply chain vanaf de fabrikant tot aan de consument in de winkel. Tot dusver zijn we tevreden met het resultaat."

Aangezien zowel consumptiegoederen mét als zonder RFID-label door de Express POS worden geaccepteerd, kan in de praktijk het volledige assortiment van een retailer door iedere Express POS worden verwerkt. Het Express POS project concentreert zich op grotere doorstroming van klanten tijdens de piekuren. Van de 2500 artikelen die bij de FamilyMart supermarkten worden verkocht, zijn de elektronische labels aangebracht aan artikelen die vooral tijdens lunchpauzes worden verkocht (een van de belangrijkste piekuren van de winkel). Voorbeelden zijn: brood, sushi, salades en frisdrank.

Traceerbaarheid van begin tot einde
Itochu Mechatronics Corp. Ontwikkelde de op RFID-gebaseerde logistieke oplossing in nauwe samenwerking met Toshiba TEC.

Tijdens de proef zijn twee types RFID-tags gebruikt:
- een 13,56 MHz HF RFID-tag werd op item niveau bevestigd aan de consumptiegoederen voordat ze op de pallet werden geladen voor transport.
- een EPC Gen 2 UHF RFID tag werd toegevoegd aan iedere pallet om de traceerbaarheid van de goederen te optimaliseren tijdens het transport vanaf de fabriek, via het distributiecentrum tot aan de winkel.

Doel van de Express POS

1) De logistieke controle op productniveau automatiseren.
2) De afhandelingstijd bij de levensmiddelenfabrikant verminderen en het logistieke proces van de fabrikant tot aan de retailer versnellen.
3) Het niveau van de klantenservice verhogen.
4) Het afrekenen bij de kassa versnellen.

5) RFID als retailtechnologie op een positieve manier naar de klanten toe positioneren.

De Express POS is een innovatief technologisch design voor de retailindustrie dat steeds meer aandacht krijgt van strategische planners over de hele wereld door de mogelijkheid om ICT-investeringen zeker te stellen en tevens de overstap te maken naar RFID-gebruik binnen logistieke beheersystemen.

Over TOSHIBA TEC
TOSHIBA TEC Nederland is een toonaangevende producent van informatiesystemen voor de retail en de industrie. Haar productontwikkeling is erop gericht te anticiperen en in te spelen op potentiële behoeften van klanten. Dat resulteert in producten die de eindgebruiker een grote toegevoegde waarde opleveren.

TOSHIBA TEC Europe is leverancier van totaaloplossingen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika: van consulting en systeemontwerp tot systeeminstallatie, bediening en onderhoud van point-of-salesytemen (POS), kassa's, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen.

TOSHIBA TEC Corporation heeft een wereldwijde omzet van 355 miljard yen en telt 58 kantoren die samen meer dan 13 000 mensen tewerk stellen. TOSHIBA Corporation is de meerderheidsaandeelhouder van TOSHIBA TEC, en biedt het de ondersteuning van een toonaangevende wereldwijde organisatie met een sterke aanwezigheid in vier continenten.



Ingezonden persbericht