Gemeente Nijmegen

Economisch herstel binnenstad Nijmegen

19/06/2007

De Nijmeegse binnenstad staat er in 2006 aanzienlijk beter voor dan twee jaar geleden. Het aantal banen en de investeringen nemen toe. Ook de omzet van winkels en horecabedrijven en het percentage van bedrijven met voldoende rendement blijven verder stijgen.

Dat staat in de Stadscentrummonitor Nijmegen 2006/2007 die in opdracht van de gemeente is uitgevoerd. Uit de monitor blijkt bovendien dat meer dan de helft van de bezoekers vindt dat de binnenstad er op vooruit is gegaan in de afgelopen jaren, 8 procent constateert een terugval. Bijna 80 procent verwacht in toekomst verdere vooruitgang of een stabiele situatie. Belangrijkste reden voor dit optimisme is het zichtbaar werken aan het opknappen van straten en gebouwen. Bezoekers waarderen de binnenstad van Nijmegen met een 7,4. Vooral het aanbod van horeca, de kwaliteit van winkels en de sfeer scoren hoog. Lager scoren de autobereikbaarheid en de hoeveelheid groen in het stadscentrum. Zaken waarin de gemeente Nijmegen de komende jaren stevig wil investeren met de bouw van onder meer extra parkeergarages, een transferium bij Ressen en het project `Groene allure'.

Vanaf 2004 groeit het aantal banen in het stadscentrum met 350. Alleen in de detailhandel loopt het aantal banen terug. De sterke groei van de commerciële dienstensector compenseert die daling. Ook de bouwinvesteringen in de binnenstad nemen weer toe. Vorig jaar bedroegen die ruim 22,5 miljoen euro voor 34 projecten tegen iets minder dan 5,5 miljoen euro voor 28 projecten in 2004. Voorbeelden van investeringen in 2006 zijn: de herinrichting van het Stationsplein en de woningbouw bij de St. Josefhof en het voormalige postkantoor aan de Van Schevichavenstraat.

Het vertrouwen van winkeliers en horeca in de Nijmeegse binnenstad ligt lager dan het landelijke gemiddelde. Van de ondernemers verwacht 47 procent meer omzet in 2007 tegen 56 procent in de gemiddelde Nederlandse binnenstad. Toch volgt de omzet van bestaande bedrijven in de horeca en detailhandel in grote lijnen het landelijke beeld. Dat geldt ook voor het percentage bedrijven met voldoende rendement.

Het aantal bezoekers aan de binnenstad stijgt licht sinds 2002. De groep die uit de regio en de rest van Nederland het stadscentrum bezoekt groeide de afgelopen twee jaar met 5 procent. Mensen blijven gemiddeld iets langer in het winkelgebied en besteden bijna 50 euro per persoon. De verbeterde rondloopmogelijkheden rond de Moenenstraat en de Marikenstraat waardeert het winkelpubliek zeer. Ruim tweederde van de mensen stemt daar zijn routekeuze op af. Dat gaat ten koste van onder meer Plein 1944 en de Augustijnenstraat.

De stadscentrummonitor Nijmegen is een tweejaarlijks onderzoek naar het stadscentrum. De meeste gegevens komen uit enquêtes en tellingen die in het najaar van 2006 in de kern van de binnenstad zijn gehouden. Er zijn 1040 enquêtes afgenomen. Daarnaast is onder meer gebruik gemaakt van parkeerafzetcijfers, inventarisaties van het winkelaanbod, werkgelegenheidsgegevens en de registratie van bouwvergunningen.