Gemeente Zandvoort


College beantwoordt OPZ-vragen over knelpuntennotitie

(18 juni 2007)

Klachtencoördinator, Bouwplantoetser, Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) en Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG): het zijn zaken die te maken hebben met de nieuwe taken van de ambtelijke organisatie. Ze worden op 20 juni gemeld en besproken in de commissie Planning en Control - zeker nu OPZ er vragen over gesteld heeft.

De commissie bespreekt dan twee belangrijke financiële stukken: Jaarverslag 2006 (inclusief de jaarrekening 2006) en de Voorjaarsnota, met daaraan gekoppeld de knelpuntennotitie. De commissie wordt gevraagd om te komen met een advies aan de gemeenteraad.

Naar aanleiding van de Knelpuntennota heeft OPZ verschillende vragen gesteld. Inmiddels heeft het college deze vragen schriftelijk beantwoord. De brief geeft uitstekend weer in welke dynamieken de gemeente is terechtgekomen.

Wilt u eerst een korte voorbeschouwing lezen over de commissie Planning en Control? Ga naar: 'Commissie Planning en Control buigt zich over Voorjaarsnota, Jaarverslag en Jaarrekening 2006'

Raadscommissies>Vergaderstukken>Commissie Planning en Control, 20 juni 2007 (scroll helemaal naar beneden)

Wilt u direct de collegebrief met daarin de antwoorden op de OPZ-vragen? U vindt de brief hieronder.

Geachte leden van de raad en buitengewone commissieleden,

Ter voorbereiding op de commissievergadering van 20 juni over de Knelpuntennota Ambtelijke Organisatie zijn door OPZ de volgende vragen aan het college gesteld.


- Welke van de voorgestelde/verwachte delen van de groei van het personeelsbestand hangen direct samen met de decentralisatie van rijkstaken?
- Welke van deze regelingen hebben met betrekking tot de uitvoering een 'open-eind-karakter', in de zin dat niet hard is te begroten welke middelen en personeel in de loop der jaren nodig zijn en waarvan de omvang dus kan fluctueren/beïnvloeden?
- Zijn van deze regelingen de budgettaire en personele consequenties al voldoende duidelijk, ook wat betreft de overdracht van middelen van het rijk?

Antwoord op de gestelde vragen

Bij de verzoeken tot formatie uitbreiding gaat het niet zozeer om decentralisatie van rijkstaken als wel om uitbreiding van taken voor de gemeente ten gevolge van nieuwe wet- en regelgeving. Het kan ook gaan om taken die ooit in het verleden zijn gedecentraliseerd.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De systematiek van de algemene uitkering is dat via de uitkering uit het gemeentefonds algemene middelen bij de gemeenten terechtkomen. De gemeenteraad staat het vrij om zelf een bestemming voor de gelden aan te wijzen ook al zijn de gelden met een bepaald doel in het gemeentefonds gestort. Uw vragen naar decentralisatie van taken en de daarvoor ontvangen middelen zijn daarom niet eenduidig te beantwoorden. Bij decentralisatie van rijkstaken kiest de rijksoverheid er in het algemeen voor om de middelen via specifieke uitkeringen te verstrekken die dan ook alleen daarvoor mogen worden gebruikt. Zodra dit overgaat naar de algemene uitkering is het verder een vrije keuze van de gemeente hoe en waarvoor dit te besteden. Wanneer het wettelijke taken betreft zal de gemeente er zelf voor moeten zorgen dat wordt voldaan aan alle eisen en regels.

In Zandvoort is het praktijk om in de begroting voldoende middelen voor taken te ramen ongeacht de hoogte van de bedragen zoals die via de algemene uitkering worden ontvangen voor de verschillende clusters zoals die voor werk en inkomen, zorg, fysiek milieu, bevolkingszaken etc. De gemeenteraad geeft daarmee aan hoeveel geld zij wil besteden aan de diverse taken en programma's. Wanneer voor nieuwe taken, of bij de overgang van specifieke uitkeringen naar de algemene uitkering, extra geld wordt uitgekeerd via het gemeentefonds wordt natuurlijk wel gekeken, hoe hoog het bedrag is zodat er een indicatie is voor het te besteden bedrag. Nogmaals, dit hoeft dus niet overeen te komen. De gemeenteraad kan er zelf voor kiezen om geld dat is bedoeld voor zorg te besteden aan het aanschaffen van lantarenpalen. Dat wil niet zeggen dat er dan niets aan zorg wordt gedaan maar mogelijk zijn hiervoor al eerder voor de gemeente extra middelen beschikbaar gesteld of acht de raad het bestaande bedrag voldoende voor de uitvoering van taken voor zorg.

Openbare orde en veiligheid
De laatste jaren zijn gemeentebreed de budgetten voor openbare orde en veiligheid verhoogd. Ook in de gemeente Zandvoort. Dit heeft alles te maken met een grotere maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp en met hogere eisen die door de rijksoverheid worden gesteld. Op grond van een gehouden onderzoek naar de uitgaven van gemeenten voor openbare orde en veiligheid, waaraan ook de gemeente Zandvoort heeft meegedaan, zal er vanaf 2007 een extra toevoeging worden gedaan aan de cluster openbare orde en veiligheid in het gemeentefonds. Het gevolg is dat ook de gemeente Zandvoort hiervoor meer middelen zal ontvangen. In het verleden is op andere plekken in de organisatie formatie ingeleverd om extra formatie te creëren voor openbare orde en veiligheid. Nu het rijk uiteindelijk ervoor heeft gekozen om hiervoor extra geld beschikbaar te stellen ligt het dus niet zonder meer voor de hand om ook dit extra geld "slechts" te bestemmen voor openbare orde en veiligheid. De gemeenteraad zal de afweging kunnen maken om dit terug te leiden naar de taken waarop in het verleden is bezuinigd om extra middelen voor openbare orde en veiligheid beschikbaar te stellen. Uiteraard kan de gemeenteraad er ook voor kiezen om ook dit extra geld te bestemmen voor openbare orde en veiligheid.

Griffie
Bij de invoering van het dualisme werden de gemeenten wettelijk verplicht een raadsgriffier aan te stellen. In Zandvoort is ervoor gekozen om de griffie budgettair neutraal in te voeren. Hiervoor is door de ambtelijke organisatie formatie ingeleverd.

Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) en Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) In het geval van de WKPB en BAG legt de rijksoverheid hoge eisen op zonder daar geld voor te geven. Mogelijk komt dit in de toekomst alsnog, evenals in het geval van openbare orde en veiligheid.Nu dit nog niet het geval is zal er toch overgegaan moeten worden tot uitvoering van de taken uit eigen middelen. Wanneer er in de toekomst alsnog geld voor komt is het te simpel om dat geld dan daarvoor te bestemmen want hiervoor worden nu al extra middelen gevraagd in onze begroting. Onder nieuw beleid wordt overigens ook nog extra geld gevraagd voor het opzetten en vullen van de nieuwe, wettelijk verplichte, administraties WKPB en BAG. Hiervoor geldt hetzelfde zij het dat hier geen formatie mee is gemoeid maar het gaat om een extra inhaalslag waarvoor extern ingehuurd zal moeten worden. Niet uitvoeren van deze werkzaamheden betekent dat de gemeente het risico loopt op sancties van het rijk waardoor mogelijk de kosten nog hoger zullen worden. Het rijk kan dan opdragen om alsnog versneld de werkzaamheden uit te voeren of kan zelfs zeggen: dan doen wij het voor u en wij zullen u de rekening presenteren.

Toelichting op de formatieverzoeken
Hieronder wordt per formatieverzoek aangegeven wat de oorzaak is van het knelpunt. Extra gelden van het rijk komen hiervoor, met uitzondering van openbare orde en veiligheid, vooralsnog niet voor binnen.

Structurele formatie

Stafafdelingen
Onderstaande formatieaanvragen voor de staf hangen niet direct samen met decentralisatie van rijkstaken. Wel met de reorganisatie van de stafafdelingen in 2006 waardoor de afdelingshoofden andere taken zijn gaan uitvoeren. Hierdoor is er minder capaciteit over voor het personele- en financiële beleid. Bij de reorganisatie van de stafafdelingen in 2006 zijn 2 formatieplaatsen ingeleverd met de opmerking dat bezien zal moeten worden of dit reëel is. De middelen zijn wel structureel in de begroting blijven staan. Hierdoor zijn de financiële middelen voor onderstaande verzoeken tot formatie uitbreiding voor het grootste deel beschikbaar.

Financieel beleid (0,47 fte.)stafafdeling Financiën en Bestuurszaken Overigens heeft de nieuwe financiële regelgeving van het rijk wel geleid tot uitbreiding van het takenpakket. Te denken valt aan het opstellen van de verplichte kwartaalrapportages, controle op de rechtmatigheid, invoering van het onderzoeksplan en de invoering van de programbegroting die om een andere manier van begroten vraagt. Voor al deze zaken zijn geen extra middelen beschikbaar gesteld. Beleids- en secretariële ondersteuning hoofd stafafdeling Organisatie en Facilitaire Dienstverlening (1 fte.) Ook bij deze afdeling hebben invoering van de rechtmatigheid en veranderingen in wetgeving geleid tot een groter takenpakket. Bovendien vragen ontwikkelingen met betrekking tot e-dienstverlening en de andere eisen die worden gesteld aan documentaire informatievoorziening om een grotere inspanning van het afdelingshoofd om deze ontwikkelingen te coördineren en te implementeren en frequent naar buiten te treden. Voor een goede uitoefening van deze functie is secretariële ondersteuning onontbeerlijk waardoor ook tegelijkertijd projectondersteuning in het kader van e-dienstverlening kan worden geboden..

Beheerder Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) (0,89 fte. structureel) Onder het kopje "Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) en Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)" is gewezen op de wettelijke verplichting deze administraties op te zetten. Deze administraties zullen ook goed beheerd moeten worden. Zoals reeds gezegd worden hier vooralsnog ggeen exta middel voor beschikbaar gesteld.

Correctie op het formatie-overzicht
Overigens is hier een foutje geslopen in de knelpuntennotitie. Op blz. 10 staat in het overzicht dat het om 1 fte gaat. Dit moet 0,83 fte. zijn, zoals wel aangegeven in de tekst op blz. 5 bovenaan. Het totaal van de verzoeken om vaste formatie komt daarmee op 4,49 fte. in plaats van 4,66 fte.

Openbare orde en veiligheid (0,69 fte.)
Zoals in de inleidende tekst is aangegeven zal er extra geld komen in de algemene uitkering voor taken voor openbare orde en veiligheid. Dit is een compensatie voor in het verleden al verhoogde kosten. Desondanks is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om deze taken goed uit te voeren. De extra gelden van het rijk zijn ook te beschouwen als een teken van zorg van het rijk om een goede uitvoering van deze taken te waarborgen. Het college deelt deze zorg.

Bouwplantoetser (0,5 fte.)
Het waarborgen van kwaliteit en het voorkomen van achterstanden bij het toetsen van bouwplannen heeft een relatie met wettelijke eisen. Wanneer hieraan niet wordt voldaan lopen we het risico van juridische procedures die extra tijd en geld kosten. Bij het niet vervullen van de formatie blijft er een risico dat er in de toekomst weer vergunningen van rechtswege verleend gaan worden omdat de termijnen waarbinnen een bouwvergunning verleent moet worden fatale termijnen zijn. Dit impliceert dat er geen controle op het bouwbesluit is geweest en vooraf dus niet is vastgesteld of er sprake is van een constructief veilig bouwwerk.Daarnaast is de consequentie van nieuwe regelgeving in het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht (planning 2008) dat de gemeente een dwangsom opgelegd krijgt bij niet tijdig beslissen op een aanvraag.

Hoofd Veiligheid vergunningverlening en handhaving (1 fte.) De rampenbestrijding en crisisbeheersing staan de laatste jaren volop in de belangstelling. Het kabinet acht het daarbij van belang dat de kwaliteit verder wordt verhoogd en dat de samenwerking tussen de bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing betrokken partijen wordt gewaarborgd. De inrichting van de 25 zogenoemde veiligheidsregio's acht zij daarbij een goed middel. Voor de instelling van deze regio's is een ontwerpwet opgesteld (Wet op de Veiligheidsregio's), die thans voor consultatie bij de Raad van State ligt.

Het Kabinet gaat bij de inrichting van veiligheidregio's uit van een structuur gebaseerd op de wet gemeenschappelijke regelingen. Vanuit dit principe is zij dan ook van mening dat de financiering naast de van het rijk te ontvangen brede doeluitkering rampen en zware ongevallen (Bdur) een verantwoordelijkheid is van de gemeenten. Daarmee is het de plicht van de gemeenten om ervoor te zorgen dat de regio met voldoende middelen gefaciliteerd wordt om aan het verplicht basisniveau te kunnen voldoen.

In Zandvoort is het leidinggeven van de brandweer tot op heden ondergebracht bij het hoofd van de afdeling VH. Met de regionalisering van de brandweer kan deze samenvoeging van leidinggevende taken geen voortgang vinden. Dit betekent dat extra formatie nodig is omdat beide eenheden voortaan apart moeten worden aangestuurd, temeer omdat naar verwachting de brandweerpost in Zandvoort blijft bestaan en er sprake blijft van behoefte aan een zgn. postcommandant. In dit kader wordt structureel extra formatie gevraagd voor een hoofd van de afdeling VH.

Tijdelijke formatie uitbreiding

Formatie Documentaire Informatievoorziening t/m 2011 (2 fte.) In het digitale tijdperk worden andere eisen gesteld aan medewerkers op het gebied van opleiding en competenties. Tevens worden door het rijk nieuwe regels opgesteld waaraan de documentaire informatievoorziening dient te voldoen. Te denken valt bijvoorbeeld aan rechtmatigheid in het kader waarvan alle verordeningen op een andere manier voor burgers kenbaar gemaakt moeten worden. Invoering van BAG, WKPB e.d. vragen ook extra inspanningen van deze afdeling. Daarnaast stellen raad, college en organisatie steeds hogere eisen aan dienstverlening en snel toegankelijke informatie. Hiervoor zal een cultuurverandering nodig zijn die voor de huidige medewerkers een flinke omslag betekent. Om deze reden wordt gevraagd om gedurende enkele jaren het team te versterken met nieuwe medewerkers die een actuele en andersoortige opleiding hebben gehad. De formatie zal via natuurlijk verloop weer afnemen. Overigens worden alle medewerkers op de afdeling nu opgeleid om de omslag binnen het werk te kunnen maken.

Klachtencoördinator t/m 2010 (0,39 fte.)
De gemeente is verplicht het intern klachtrecht toe te passen (hoofdstuk 9 Awb). Burgers hebben daarmee de mogelijkheid formeel een klacht in te dienen bij het bestuursorgaan over gedragingen van dat bestuursorgaan. In het kader van de andere overheid dienen gemeenten de komende jaren een aantal zaken te regelen met als doel de dienstverlening aan de burger te verbeteren. Gelet op dit uitgangspunt ligt er dus een verband met het verder professionaliseren van de klachtenregeling. In de functie zit ook het beveiligingselement van waardedocumenten. De nieuwe klachtencoördinator gaat fungeren als beveiligingsfunctionaris. Vanuit de Rijksoverheid worden er steeds strengere eisen gesteld aan beveiligingsaspecten. Geldt dit nu alleen nog maar voor reisdocumenten, straks komen daar ook de Rijbewijzen bij. De beveiligingsfunctionaris zal aan dit aspect dus meer aandacht/tijd gaan besteden. Ook ten aanzien van de gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) worden steeds hogere (lees strengere) eisen gesteld. Gemeenten worden door het Rijk gecontroleerd of alles op orde is d.m.v. een audit. Gemeenten dienen hun zaakjes dus goed op orde te hebben. Met het opleggen van strengere eisen door het Rijk komt er geen geld mee.

Administrateur Sociale Dienstverlening t/m 2010 (0,6 fte.) Door verscherpte regelgeving inzake de rechtmatigheid en interne controle (single information en single audit (SISA)), de jaarlijkse omvangrijke interne controle op de Wet werk en bijstand (Wwb), de controle op subsidies, het inrichten van de interne controle Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), het overleg met de accountant en het leveren van verplichte rapportages, het ontwikkelen van meetbare prestaties en meedoen aan benchmarks is de afdeling onvoldoende in staat in te spelen op vragen die op haar afkomen. Het afdoen van wettelijk verplichte controles en rapportages komt daarmee in gevaar. Het is de verwachting dat binnen enkele jaren de formatie op deze afdeling weer kan worden teruggebracht op het oorspronkelijke niveau.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Zandvoort,

de secretaris, de burgemeester,