Ingezonden persbericht


Persbericht. Amstelveen 20 juni 2007

Netprofiler online audit reisbranche:

Traditionele reisbureaus kunnen concurrentie met internet specialisten goed aan


. Vaya.nl beste online dienstverlener in reisbranche
. Traditionele reisbureaus sterk vertegenwoordigd in top 10

Uit jaarlijks onderzoek van Netprofiler naar de online reisbranche blijkt dat Vaya.nl de beste online dienstverlener is. Totaal zijn 30 reisbureaus onderzocht. De traditionele (fysieke) reisbureaus als D-Reizen, Kras, Neckermann, Arke en Thomas Cook scoren een top 10 positie. Van de puur online reisbureaus als Vaya.nl, Bizztravel, Eliza was here en Jiba scoort alleen Vaya.nl duidelijk beter dan de traditionele reisbureaus. De top 10 ziet er als volgt uit:


1. Vaya.nl

2. D-Reizen

3. Bizztravel

4. Kras

5. Neckermann

6. Eliza was here

7. Oad Reizen

8. Hotelplan

9. Arke

10. Thomas Cook

De Online Audit Reisbranche 2007 van Netprofiler (www.netprofiler.nl) is opgedeeld in 4 aandachtsgebieden: website usability, online advertising, zoekmachine marketing en e-mail nieuwsbrief. Voor elk van deze 4 aandachtsgebieden zijn beoordelingscriteria opgesteld waaraan de 30 reisbureaus zijn getoetst. Opvallend is dat geen van de reisbureaus uitblinkt in alle online marketing disciplines.

Bij de website usability is gekeken naar het aantal categorieën voor verschillende vakantiesoorten, de zoekopties, de weergave van zoekresultaten, de boekingsformulieren, de weergave van de reissom, recensies van andere boekers, design, usability en interactiviteit. Op dit aspect kwam Ferio als beste naar voren gevolgd door Oad Reizen.

Voor de score op online advertising, zijn de online bannercampagnes over het afgelopen 1,5 jaar geanalyseerd. De online advertising is beoordeeld op bereik, sites waarop geadverteerd is, duidelijkheid van de boodschap, merkbeeld, interactiviteit, diversiteit en de landingspagina's. Arke en Pharos reizen noteerden de hoogste scores.

Voor de zoekmachine marketing activiteiten is gekeken naar de organische zoekresultaten. Betaalde resultaten zijn buiten beschouwing gelaten aangezien van buitenaf niet goed te beoordelen is hoe een dienstverlener hierop scoort. Kras scoort het beste op dit onderdeel gevolgd door Expedia en Thomas Cook.

Tot slot zijn de e-mail nieuwsbrieven geanalyseerd. Gekeken is naar het beschikbaar zijn van een nieuwsbrief, het inschrijfgemak, het design, de landingspagina en de mate van personalisatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat Vaya en D-Reizen op dit onderdeel het best scoren.

Voor elk van de vier online activiteiten hebben de 30 reisbureaus een score van 1 tot 10 gekregen. De eindscore is het gemiddelde van deze vier beoordelingen.

Samenvattend kan gesteld worden dat de traditionele dienstverleners in de reisbranche goed stand weten te houden ten opzichte van de puur internet gerichte reisbureaus. Geen enkel reisbureau scoort in alle onderzochte gebieden een top positie. Er is dus voor iedereen nog veel te behalen in de strijd om de gunst van de consument.



Ingezonden persbericht