Gemeente Beuningen


Programmarekening
Bij de begrotingsbehandeling in november stelt de raad de programmabegroting vast voor het komende jaar. Het college van Burgemeester en Wethouders is vervolgens belast met de uitvoering van het voorgenomen beleid, binnen de daarvoor vastgestelde kaders en beschikbaar gestelde budgetten. Gedurende het jaar wordt via bestuursrapportages verslag gedaan van de stand van zaken. Na afloop van het jaar wordt de jaarrekening opgesteld over dat boekjaar. Deze wordt vervolgens door de raad in juni vastgesteld. Omdat deze jaarrekening dezelfde indeling in programma's heeft als de begroting spreken we ook van de programmarekening. Hiermee legt het college verantwoording af aan de raad over het afgelopen jaar.

Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
De programmarekening dient te voldoen aan allerlei wettelijke voorschriften. Deze zijn door het Ministerie van Binnenlandse Zaken vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Hierin is onder andere opgenomen hoe deze programmarekening ingedeeld dient te worden, welke informatie er minimaal in moet staan en welke overzichten en specificaties verplicht zijn.
De programmarekening bestaat uit het jaarverslag en de jaarrekening. In het jaarverslag wordt per programma verslag gedaan van de mate waarin het voorgenomen beleid is gerealiseerd. Daarbij wordt tevens aangegeven of dit binnen de beschikbare budgetten is uitgevoerd. Dit bestaat uit de budgetten van de oorspronkelijke (primaire) begroting, alsmede de budgetten die gedurende het jaar door de raad extra beschikbaar zijn gesteld (begrotingswijzigingen). Deze financiële toelichting is hoofdzakelijk gericht op de afwijkingen tussen de ramingen en de werkelijke uitgaven, meer nog dan op de absolute hoogte van de uitgaven. Verder staan in dit jaarverslag de wettelijk voorgeschreven paragrafen.
In de jaarrekening staan met name de financiële gegevens zoals de balans per 31 december , de resultatenrekening over het boekjaar, de kredieten ten behoeve van investeringwerken en recapitulatiestaten.

Accountantscontrole
Voordat het college van Burgemeester en Wethouders de programmarekening aanbieden aan de raad, wordt deze gecontroleerd door de accountant. De accountant voert de controle in opdracht van de raad uit. De accountant controleert onder andere of de programmarekening voldoet aan de eisen die het BBV stelt. Naast de gangbare onderdelen van een accountantscontrole, kan de raad de accountant ook vragen om aan bepaalde onderdelen speciale aandacht te schenken en hierover uitgebreider te rapporteren.

Uitgaven 2006
De uitgaven over 2006 bedroegen in grote lijnen:

Algemeen bestuur (EUR 3,8 miljoen)
Dit zijn met name de kosten van de gemeenteraad, het college van B&W, griffie, controller, secretariaat, voorlichting en bestuurlijke samenwerking. Ook de kosten van de centrale balie zijn hier opgenomen. De verplichte instelling van een Rekenkamer heeft in 2006 plaatsgevonden. Ook de voorgenomen instelling van een (extern) toezichtorgaan is inmiddels een feit.

Integrale veiligheid (EUR 1,2 miljoen)
In het streven naar een veilige leefomgeving worden uitgaven gedaan voor de brandweer, de regionale brandweer, ambulancediensten en rampenbestrijding. De vastgestelde prioriteiten ten behoeve van de brandweer zijn in 2006 uitgevoerd, alleen de noodzakelijke aanpassingen van de brandweerkazerne zijn uitgesteld. Dit wordt meegenomen bij de toekomstige aanpassingen van de gehele gemeentewerf.

Verkeer en Vervoer (EUR 2,7 miljoen)
De gemeente verricht deze uitgaven voor het vernieuwen en onderhouden van wegen, fietspaden, voetpaden, bruggen, tunnels etc. In 2006 zijn door de raad extra middelen beschikbaar gesteld teneinde nog aanwezig achterstallig onderhoud uit te voeren en het toekomstig onderhoudsniveau op een acceptabel niveau te houden. Zo zijn voor het onderhoud en vervanging van lichtmasten en armaturen nieuwe beheersplannen opgesteld. Daarnaast is achterstallig onderhoud uitgevoerd aan met name de houten bruggen in de gemeente. De extra beschikbaar gestelde gelden voor het fietspad Beuningen-Wijchen en het kruispunt Plakstraat-van Heemstraweg zijn gereserveerd, omdat de uitvoering ervan naar een later stadium is geschoven. Tot slot is geld gereserveerd om de parkeerregulering van het centrum gestalte te geven. In dit kader wordt onder andere in juni 2007 de blauwe zone ingevoerd.

Economische Zaken (EUR 0,4 miljoen)
Naast de uitgaven om een goed ondernemersklimaat te creëren, worden hier de uitgaven opgenomen voor de weekmarkt en nutsbedrijven. De extra gelden die de gemeente heeft ontvangen van Vitens voor de oude aandelen WMG die de gemeente bezat, zijn gereserveerd. Jaarlijks valt hiervan een deel vrij en deze worden mede aangewend om het verlies te compenseren nu de gemeente geen jaarlijks dividend meer ontvangt.

Onderwijs (EUR 2,9 miljoen)
De gemeente tracht te zorgen voor een goede huisvesting voor alle scholen en deze gebouwen ook goed te onderhouden. Daarnaast zorgt de gemeente voor allerlei overige onderwijsvoorzieningen zoals schoolvervoer, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. In 2006 is de verbouw van de Hoeven naar tevredenheid afgerond. De voorbereidingen voor de multifunctionele accommodatie in Ewijk zijn nog in volle gang. Voor 2007 staat onder andere de huisvesting van de Wegwijzer in Winssen op de planning. De noodlokalen aan de Leigraaf die jarenlang voor diverse doeleinden zijn ingezet, zijn in 2006 gesloopt.

Welzijn (EUR 3,4 miljoen)
De gemeente verricht diverse uitgaven teneinde de deelname aan kunst, cultuur, sport en recreatie te bevorderen. Deze uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit subsidies aan verenigingen en instellingen. De in 2006 hiervoor extra toegekende subsidies zijn uitbetaald. Daarnaast draagt de gemeente vaak bij in een adequate huisvesting van verenigingen. De beschikbaar gestelde bijdrage opslagruimtes van WVW en v.v.Ewijk zijn in 2006 gereserveerd omdat de aanpassingen nog niet zijn uitgevoerd. Wel zijn de toegekende bijdrages in de verbouw clubhuis Winsetters, materiaalkosten zwemvereniging De Dolfijnen en 3e kunstgrasveld MHC Beuningen uitbetaald. Ook is een sprinklerinstallatie aangebracht in de molen Winssen. De prioriteit inzake de verplaatsing v.v.Beuningse Boys is ingetrokken omdat deze middelen beschikbaar dienen te komen bij de exploitatieopzet renovatie Hutgraaf.
Ook worden hier verantwoord de uitgaven openbaar groen, welke grotendeels begrepen zitten in groenbestekken welke voor een periode van 3 jaar zijn aanbesteed. De uitvoering van het speelruimteplan 2003-2008 loopt wat achter op de vooraf opgestelde planning van de jaarlijks te renoveren speelplaatsen.

Sociale voorzieningen, kinderopvang, volksgezondheid en zorg (EUR 11,0 miljoen)
De gemeente probeert op diverse manieren ervoor te zorgen dat de inwoners optimaal deel kunnen nemen aan de samenleving. Dit kan onder andere middels re-integratietrajecten en bijstandsuitkeringen. Daarnaast kunnen inwoners een beroep doen op de bijzondere bijstand. De uitgaven hiervoor bleven in 2006 ruim binnen de beschikbare budgetten. Verder is met de invoering van de wet WMO de verstrekking van voorzieningen voor mensen met een lichamelijke beperking uitgebreid met huishoudelijke zorg, naast de al langer bekende vervoers- en rolstoelvoorzieningen alsmede woningaanpassingen. Voor de inrichting van het zorgloket zijn de nodige uitgaven gedaan. Aan diverse verenigingen en instellingen die werkzaam zijn op dit welzijnsterrein verstrekt de gemeente subsidie. De voor 2006 extra toegekende subsidies aan de NIM en de stichting Vluchtelingenwerk zijn uitgekeerd. Het onderzoek naar mogelijke samenwerking met de gemeentes Wijchen en Heumen is voorlopig stopgezet.

Milieu (EUR 3.7 miljoen)
Het streven naar behoud en verbetering van het milieu vindt met name plaats middels het inzamelen van afval, het beheer van het rioolstelsel en de verstrekking van milieuvergunningen. De evaluatie van het in 2005 ingevoerde systeem van afvalinzameling met containers is in november 2006 in de raad behandeld. De nieuwe werkwijze werkt naar tevredenheid en bleek minder duur dan vooraf was ingeschat. Gevolg hiervan is dat 2005 en 2006 sloten met een voordelig resultaat, en om die reden de verschillende tarieven met ingang van 2007 zijn verlaagd. Voor de diverse investeringen in nieuwe rioleringen en verbeteringen van bestaande rioleringen is in 2002 een gemeentelijk rioleringsplan opgesteld. Hierin staan alle noodzakelijke investeringen in verband met aangescherpte milieuwetgeving. In 2008 zal het plan worden geactualiseerd.

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (EUR 24 miljoen) Voor een duurzame inrichting van de ruimte op Beunings grondgebied, ontwikkelt de gemeente nieuwbouwplannen, actualiseert zij structuur- en bestemmingsplannen en worden bouwvergunningen verstrekt. Door de versnelde woningbouw zijn de uitgaven op dit programma aanzienlijk toegenomen. De financiële verslaglegging van deze grondexploitatie (met name nieuwbouwplannen) vindt plaats via een afzonderlijke administratie, namelijk het gemeentelijk grondbedrijf. Er vinden naast deze programmarekening nog diverse afzonderlijke verantwoordingen plaats door dit grondbedrijf inzake de exploitatieopzetten van deze projecten (complexen).
De bestemmingsplannen dienen periodiek herzien te worden, waarvoor geld in de begroting is opgenomen. De planning is om jaarlijks 3 plannen te herzien. De reconstructie van woonwagencentrum Wilgenoord heeft vertraging opgelopen.

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorziene uitgaven (EUR 4,7 miljoen) Onder dit programma worden de rentekosten opgenomen, alsmede de kosten van invordering van de gemeentelijke belastingen en de onvoorziene uitgaven. Tot slot worden hier de reserveringen opgenomen. Het college van B&W kan de raad voorstellen om bepaalde gelden een specifieke bestemming te geven en hiervoor een reserve in het leven te roepen. Ook wanneer gelden worden onttrokken aan bestemmingsreserves die eerder zijn gevormd, worden deze hier verantwoord. Aan de inkomstzijde van dit programma staan de belangrijkste (algemene, dus vrij te besteden) inkomstenbronnen van de gemeente. Dit zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de OZB.

Resultaat 2006
De totale uitgaven over 2006 bedroegen EUR 57,8 miljoen, terwijl de inkomsten EUR 59,7 miljoen bedroegen. Het boekjaar 2006 is afgesloten met een totaal voordelig resultaat van EUR 1,9 miljoen. Het gemeentelijk grondbedrijf (de woningbouwprojecten) sloot met een voordelig saldo van EUR 0,7 miljoen, de algemene dienst (alle overige gemeentelijke programma's) sloot met een voordelig resultaat van EUR
1,2 miljoen.
Voordat dit resultaat tot stand kwam, is er in totaliteit voor een bedrag van EUR 1.6 miljoen specifiek bestemd en gestort in reserves. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn de boekwinst op de aandelen Vitens en de reservering ten behoeve van de invoering van een organisatiebreed vergunningensysteem.
Ten opzichte van de begrotingen (totaal was voordelig EUR 0,2 miljoen geraamd) valt dit resultaat van EUR 1,9 miljoen zeer voordelig uit. Dit is niet alleen het resultaat van goed waken voor budgetoverschrijdingen, maar zeker ook het gevolg van enkele grote meevallers. Deze meevallers zijn echter voornamelijk van incidentele aard. Kort samengevat zaten de grootste meevallers in de uitgaven voor salarissen (0,2), diverse zorgtrajecten (0,2), algemene en bijzondere bijstand (EUR 0,1) en budgetten voor loon- en prijsstijgingen (0,1). Aan de inkomstenkant waren de meevallers met name de dividendopbrengsten (0,1), de vrijval van een viertal eerder gevormde reserves en voorzieningen(0,2), het budget werkdeel WWB (0,1) en tot slot het voordelige resultaat grondexploitatie (0,7). Zowel de mutaties met de bestemmingsreserves als de bestemming van het uiteindelijke rekeningsresultaat dienen door de raad te worden vastgesteld. Dit gebeurt gedurende het jaar of bij de vaststelling van deze programmarekening.

Algemene bedrijfsreserve
Nadat alle specifieke bestemmingen van gelden via de reserves hebben plaatsgevonden, wordt het uiteindelijke resultaat gestort in of onttrokken aan de algemene bedrijfsreserve. Dit is het reservepotje wat gevormd wordt door alle resultaten van eerdere jaren en is vrij beschikbaar. Deze reserve dient als buffer om met name toekomstige tekorten en mogelijke financiële tegenvallers (de risico's) af te kunnen dekken.
Eind 2006 bedroeg deze algemene reserve voor de algemene dienst EUR 4,1 miljoen. Voor het gemeentelijk grondbedrijf was deze nog negatief 0,7 miljoen, maar zal door het afsluiten van winstgevende complexen in 2007 ook positief worden.