Gemeente Spijkenisse


Gezocht: Buurtbemiddelaar

20 juni 2007

Buurtbemiddeling Spijkenisse zoekt gemotiveerde vrijwilligers om als buurtbemiddelaar aan de slag te gaan. Mensen die goed kunnen luisteren, geduld hebben en het leuk vinden om met mensen om te gaan.

Wie geĂŻnteresseerd is kan in buurtbemiddeling een zinvolle en leerzame tijdsbesteding vinden. Buurtbemiddeling Spijkenisse biedt vrijwilligers een speciale training en begeleiding, zodat ze hun taak goed kunnen uitvoeren. Het project is een initiatief van de gemeente Spijkenisse en de woningcorporaties Woonbron, De Leeuw van Putten en Maasdelta.

Buurtbemiddeling is een voorziening waar buren hun conflicten met elkaar oplossen met tussenkomst van een buurtbemiddelaar. De conflicten kunnen bijvoorbeeld gaan over irritatie over heggen of schuren, overlast van kinderen of herrie. De buurtbemiddelaars proberen beide partijen aan tafel te krijgen en helpen de buren om zelf hun onderlinge problemen uit te praten en tot een oplossing te komen. De buurtbemiddelaar geeft geen oordeel, maar helpt de communicatie tussen de buren op gang te brengen. Zodat beide partijen zelf samen naar een goede oplossing kunnen zoeken. De buurtbemiddelaar speelt dus geen rechter, maar is gespreksleider.

Bemiddelen, hoe werkt dat?
Bewoners kunnen rechtstreeks met hun probleem terecht bij het buurtbemiddelingskantoor in wijkcentrum De Akkers. Veelal worden zij daarnaar doorverwezen door een woningcorporatie, door de politie of door een andere wijkorganisatie. De projectleider voert het eerste gesprek met de aanmelder en legt uit wat buurtbemiddeling inhoudt en hoe het werkt. Het bemiddelingsteam bespreekt of de kwestie bemiddelbaar is. Is dat niet het geval, dan zorgt de projectleider voor een adequate doorverwijzing.

Het vrijwilligersteam kiest uit zijn middelen twee bemiddelaars. Zij nemen contact op met beide partijen en praten met ieder van hen afzonderlijk. Als een van de buren geen gesprek wil stopt de bemiddeling. In een derde gesprek komen de buren samen aan tafel onder begeleiding van de bemiddelaars.

Vervolgens krijgen de buren een uitnodiging voor een gezamenlijk gesprek onder begeleiding van de bemiddelaars. Ieder krijgt om de beurt de ruimte om zijn eigen verhaal te vertellen. De bemiddelaars stimuleren dit proces. Door actief te luisteren en doorvragen zoeken zij naar de belangen achter de standpunten. Emoties horen bij conflicten en die mogen ook getoond worden, mits dat gebeurt met respect naar elkaar. Schelden, dreigen en discriminerende opmerkingen zijn taboe, dat hoort bij de bemiddelingsetiquette.

Interesse als bemiddelaar?
Neem dan contact op met Buurtbemiddeling Spijkenisse Wijkcentrum De Akker
Lenteakker 5
tel: (0181) 680 177.
Bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 22.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur.