Ingezonden persbericht


Persbericht

20 juni, 2007

Tribal presenteert top 10 van fouten op websites

~ Website-ontwikkelaars moeten zich meer richten op usability ~

In deze tijd is het ondenkbaar dat je als bedrijf niet vertegenwoordigd bent met een website op het internet. Maar alleen aanwezigheid is anno 2007 niet meer genoeg. Uit menig onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van een website grote invloed heeft op het gedrag van de bezoeker. Jacob Nielsen, de 'usability-goeroe' uit Denemarken, adviseert bedrijven daarom om tien procent van het beschikbare internetbudget in te zetten voor usability-onderzoek.

Tribal, specialist in internet marketing, website-ontwikkeling en -optimalisatie, geeft daarom een lijst met een tiental veelgemaakte fouten op websites. Door deze fouten meteen aan te pakken en de website te optimaliseren kunnen bedrijven beter tegemoet komen aan de wensen en eisen van website-bezoekers.

Wat doen veel website-beheerders en -ontwikkelaars verkeerd?


* Contactgegevens ontbreken op de website. Tip: biedt bezoekers meerdere opties om in contact te komen met de organisatie. Verschillende mogelijkheden daarvoor zijn: ontwikkel een formulier met checkboxen, een formulier met een memoveld of een 'bel mij terug'-formulier.
* Trage websites. De zapsnelheid van consumenten is bij iedereen bekend. Deze geldt ook voor zoekopdrachten in zoekmachines. Tip: zorg ervoor dat de website een hoge doorvoersnelheid heeft, want hoe sneller de site hoe beter deze geïndexeerd wordt.


* Homepage geeft niet binnen vijf seconden weer waar de site over gaat. Bezoekers lezen niet, maar zij scannen de website. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden zodat bezoekers meteen kunnen lezen waar de site over gaat. De bezoeker moet geprikkeld worden om verder te lezen.
* Afwijkend navigatiemenu. Bezoekers willen weten waar zij zich bevinden, vooral wanneer zij op een willekeurige pagina van een site terecht komen. Tip: zorg voor 'broodkruimels' middels een consistente hoofd- en subnavigatie. Daarnaast moeten bezoekers eenvoudig kunnen terugkomen in een bovenliggend menu.
* Call-to-action punten (conversiepunten) ontbreken. Tip: formuleer duidelijke call-to-action punten zoals: informatie aanvragen, brochures downloaden, bestel nu, mail naar...enz.
* Call-to-action punten vallen buiten het venster. Tip: zorg ervoor dat deze punten opvallen, geef ze daarom een prominente plaats op de website.
* Conversiepunten die het e-mailprogramma van de bezoeker opstarten. Tip: werk met eenvoudige formulieren óp de website. Dit geldt ook voor de mogelijkheid tot mailen. Zorg voor een e-mailvenster op de website zelf.
* Slecht functionerende (bestel)formulieren. Tip: controleer regelmatig de werking en actualiteit van formulieren.
* Té klein lettertype. Tip: gebruik een duidelijk en leesbaar lettertype, ook als jongeren de doelgroep zijn.
* Ongewenste pop-ups. Tip: plaats geen ongewenste pop-ups op een website. Dit gaat irriteren bij bezoekers die daardoor een website sneller afsluiten. Met de technieken van tegenwoordig worden pop-ups toch meestal geblokkeerd.

Met deze punten van aandacht en tips kunnen website-beheerders en -ontwikkelaars aan de slag om de website te optimaliseren voor bezoekers.

(462 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

De Tribal Groep uit Den Bosch bestaat sinds 1999 en biedt concepten, systemen, marketing en mensen die gespecialiseerd zijn in optimalisatie van online activiteiten. Het bedrijf ondersteunt veel gerenommeerde organisaties die internet al geruime tijd verder hebben geïntegreerd in hun marketingmix. Sinds de oprichting heeft Tribal een snelle groei doorgemaakt. Inmiddels telt het bedrijf 75 medewerkers. Tribal heeft een breed klantenbestand dat bestaat uit ruim 400 klanten, zowel in Nederland als internationaal, waaronder Philips, Océ, Ballast Nedam en het UWV.

Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met René van den Nieuwenhof bij LEWIS Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01 E-mail: renevdn@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com

PRWEEK - International Consultancy of the Year finalist, 2006 PRWEEK - Top ten all-sector agency, 2005 & number one in UK technology PR league, 2003, 2004, 2005
CNET Networks, UK Technology PR Campaign of the Year winner, 2006 Chartered Institute of Public Relations (CIPR) Excellence finalists, 2006 Best Companies - Michelin-rated one star accreditation, 2006 The Holmes Report - Top Ten international consultancies, 2005 & European SABRE awards finalists, 2006

-------------------------------

LEWIS Communications BV - KvK 14066694 - Hoevenweg 29 - 5652 AW - Eindhoven