Wijnvoordeel in beroep tegen uitspraak Reclame Code Commissie


RUINERWOLD, 20070516 -- De website www.wijnvoordeel.nl is in beroep gegaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie waarin zij Wijnvoordeel beveelt om niet te adverteren met aanbiedingen 50% onder de normale verkoopwaarde. Deze beslissing heeft tot gevolg dat consumenten niet ge?nformeerd mogen worden over het voordeel van wijn kopen via internet. Het moeten verzwijgen van feiten voor de consument is onacceptabel. Wijvoordeel heeft het College van Beroep verzocht de beslissing te vernietigen. Daarnaast is er verzocht om de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken te actualiseren. Deze code is opgesteld voordat ook maar enig internetwinkel haar virtuele deuren opende en is daarmee sterk gedateerd. De uitspraak inzake het beroep is op 20 juni 2007.

In de oorspronkelijke aanklacht schrijft directeur Ir. W. E. van Dalen van STAP: "Hierbij dient STAP een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen de website www.wijnvoordeel.nl waarop meerdere soorten wijn tegen stuntprijzen worden aangeboden". STAP is van mening dat Wijnvoordeel adverteert met scherpe wijnaanbiedingen waarbij de wijn meer dan 50% onder de normale verkoopwaarde wordt verkocht. Hierdoor is STAP van mening dat de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank wordt geschonden.

In de uitspraak van de Reclame Code Commissie beveelt zij Wijnvoordeel om niet meer te adverteren met aanbiedingen 50% onder de normale verkoopwaarde. In het beroepschrift van Wijnvoordeel is uitgelegd dat het verkopen van wijn via internet de consument naast gemak een financieel voordeel biedt dat voorheen niet beschikbaar was. Doordat Wijnvoordeel zelf haar wijn importeert worden de kosten van de importeur en/of groothandel uitgespaard. Daarnaast worden de wijnen zonder fysieke winkel verkocht in zowel heel Nederland, Belgi? en Duitsland. Het enorme inkoopvoordeel in combinatie met de zeer lage organisatorische kosten maken het eerder regel dan uitzondering dat Wijnvoordeel 50% onder de normale verkoopprijs zit. Door de populariteit en snelle groei van wijnverkopen op internet verandert de markt. De Reclame Code Commissie mag haar ogen niet sluiten voor deze ontwikkelingen.

De uitspraak inzake het beroep is op 20 juni 2007.