Ingezonden persbericht


persbericht

Ontwikkelingen in marketing wetenschap:

de SAP|PIM Marketing Wetenschaps Prijs

Datum:
20-06-2007
Aanvangtijd:
14:00
Lokatie:
SAP, Den Bosch

SAP-PIM Marketing Wetenschaps Prijs

De uitreiking van de SAP|PIM Marketing Wetenschaps Prijs 2007 vindt dit jaar op woensdag 20 juni 2007 plaats in 's-Hertogenbosch.

Naast de presentaties van de drie genomineerde proefschriften, komen de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van marketing in Nederland aan bod en vindt er een debat plaats tussen wetenschappers en marketeers uit het bedrijfsleven.

Belangrijkste criterium: de marketing praktijk

Naast het wetenschappelijke niveau is het belangrijkste criterium voor de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 de mate waarin de wetenschapper erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven die voor de praktijk waardevol kunnen zijn.

Doel van de prijs

Om de kwaliteit van het marketingvak te verbeteren, streven SAP en PIM met de Marketing Wetenschaps Prijs naar het bevorderen van de interactie tussen marketingwetenschap en het bedrijfsleven.

De genomineerden zijn dit jaar:

* Hoe reageren consumenten op het niet beschikbaar zijn van producten ?
* (Dr. Laurens Sloot, Universiteit van Rotterdam).
* De presentatie van Laurens gaat over de reacties van consumenten in het geval producten in supermarkten niet beschikbaar zijn. Onderzocht zijn niet alleen de reacties wanneer producten tijdelijk verwijderd zijn maar ook als deze permanent uit het assortiment zijn genomen.
* Wat zijn de kritieke succesfactoren van online marketonderzoek ?
* (Dr. Elisabeth Deutskens, Universiteit van Maastricht).
* Elisabeth heeft onderzoek gedaan naar de kritieke succesfactoren van online marktonderzoek. Zij vergelijkt in haar proefschrift traditioneel marktonderzoek versus internet gebaseerd marktonderzoek in zowel B-to-B als B-to-C toepassingen.
* Het zoekgedrag naar merken in winkels

* (Dr. Ralf van der Lans, Universiteit van Tilburg).
* Ralf bespreekt hoe consumenten producten vinden in het winkelschap. Met behulp van een technologie gebaseerd op oogbewegingsanalyse is onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van consumenten. Tevens is gekeken hoe bij de ontwikkeling van verpakkingen rekening kan worden gehouden met het zoekgedrag van consumenten.

Jury

De onafhankelijke jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschaps Prijs 2007 wordt voorgezeten door: Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing

De juryleden zijn:

* Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* Drs. Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad);
* Kirsti Schellekens (Solution Marketing Manager SAP Nederland BV);
* Martin Hermsen (partner Accenture);

* Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing);
* Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie).
* Friso Liesker (hoofdredacteur Marketing Tribune)

Criteria en wijze van beoordeling Marketing Wetenschapsprijs

De 4 criteria voor beoordeling van de proefschriften voor de marketing wetenschaps Prijs.

Toegevoegde waarde voor het marketing vakgebied (30%) Wat is de relevantie van het proefschrift voor het marketing vakgebied ? In hoeverre worden er vernieuwende concepten geïntroduceerd of in het verleden toegepaste marketingactiviteiten of strategieën ter discussie gesteld ?

De praktische toepasbaarheid (30%)
In hoeverre zijn de bevindingen toe te passen in de huidige marketingpraktijk. De mate waarin de bevindingen kunnen worden toegepast in marketingactiviteiten, systemen of strategieën ?

Wetenschappelijk niveau (30%)
De opzet en aanpak van het van onderzoek, de verzameling van data, de wijze waarop hypothesen bevestigd of weerlegd worden.Opbouw, Structuur en

Toegankelijkheid (10%)
De mate waarin het proefschrift helder en duidelijk is van opzet. In hoeverre is het proefschrift toegankelijk (te begrijpen) voor wetenschappers en marketeers uit de praktijk die niet direct veel kennis hebben van het specifieke marketingonderwerp.


---

Nadere informatie:
Platform Innovatie in Marketing, PR
www.pimonline.nl
Drs. P. Verhaagen
M. 06-54 300 588