AutoRai

Ferrari viert zestigste verjaardag

(1/9/2007)
Ferrari viert in 2007 haar 60^e verjaardag met een grote festiviteit van 21 t/m 24 juni in Maranello, Italië. In Maranello zal de finish zijn van een âestafetteraceâ over vijf continenten waarbij de deelnemers een estafettestokje doorgeven, gebosseleerd met de symbolen van de zestig belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van het bedrijf.
De estafette betekent een buitengewoon, gezamenlijk teken van enthousiasme dat klanten van Ferrari en hun autoâs bijeen zal brengen, waarbij ieder model en iedere periode vertegenwoordigd zal zijn.

De âFerrari 60 Estafetteâ zal op 28 januari van start gaan in Abu Dhabi, de locatie van het toekomstige Ferrari themapark, en op 24 juni eindigen in Maranello, nadat in 148 dagen zoân 50 landen zijn doorkruist. Het centrale thema van de gebeurtenissen is de baanbrekende technologische innovatie die door Ferrari in de zestig jaar van haar bestaan is geïntroduceerd. Voor deze gelegenheid verzamelt Ferrari zestig van haar belangrijkste creaties, variërend van de aluminium combinatietang voor schijfremmen tot het elektrische differentieel en de F1 versnellingsbak.

Tegen deze achtergrond bezien heeft Ferrari haar eerste concours dâélégance georganiseerd: een serie events op het circuit, in de fabrieken en in de Galleria Ferrari in Maranello, om de elegantie van Ferrari te benadrukken. Een uitgebreid naslagwerk zal worden gepubliceerd over de geschiedenis van het bedrijf, een verzameling fotoâs en gegevens over alle straat- en raceautoâs die ooit door Ferrari zijn gebouwd.

Het estafettestokje voor de Ferrari 60 Estafette is speciaal ontworpen om de geschiedenis te symboliseren, van het eerste succes tijdens de Grand Prix van Rome in 1947 tot aan de Ferrari FXX uit 2006. Onze klanten zullen de baton in hun autoâs over de wereld voeren. Ieder land op de route zal aan Ferrari een voorwerp opdragen dat de locale cultuur en tradities vertegenwoordigt. De plaatselijke Italiaanse ambassades zullen de voorwerpen doorsturen naar het Farnesina Palace in Rome voor een tentoonstelling van de gehele collectie. Wanneer de tentoonstelling afgelopen is zullen de objecten in Maranello worden geveild, waarbij de opbrengst een liefdadigheidsorganisatie ten goede zal komen.

Van Abu Dhabi zal de lange estafette doorgaan naar Dubai, Oman, Qatar, Bahrein, Koeweit en Saoedi Arabië. Van de Emiraten gaat de tocht oostwaarts verder naar Singapore, Maleisië, Hong Kong, China, Japan, Thailand, Indonesië, Taiwan, Australië en Nieuw Zeeland. Vanaf Oceanië komt het estafettestokje via Zuid Afrika in Latijns Amerika terecht, in Mexico, waarna de reis wordt voortgezet naar de Verenigde Staten van Amerika en Canada. Daarna staat Europa op het programma met de doortocht door Portugal, Spanje, Frankrijk, Luxemburg, België, Nederland, Engeland, Griekenland, Rusland, Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Slovenië en Turkije. Egypte en Libanon zijn de volgende landen, waarna uiteindelijk Italië het laatste land zal zijn. In het moederland worden alle belangrijke steden aangedaan, waarna de wereldreis zal worden afgesloten met een speciale ceremonie in Rome en Maranello.

Van bijzonder belang zijn de zestig symbolen die zijn ontworpen voor de zestig gebeurtenissen. Door Editalia (Gruppo Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato) vervaardigde geëmailleerde reproducties ervan zullen op de baton worden aangebracht en er zullen ook zestig posters van de symbolen worden vervaardigd. Wat deze symbolen zo uniek maakt, is het feit dat ze door zes verschillende creatieve teams zijn vervaardigd, om een totaalbeeld van de fantastische grafische en symbolische waarde te creëren. De navolgende reclamebureaus waren de scheppers van de symbolen: Intesta e DâAdda, Lorenzini, Vigorelli, BBDO, Alessandro Migliorini of Area Creativa, Marco Morosini, Enzo Naso van het gelijknamige bureau en Wolfgang Seidl van Seidldesign.