Gemeente Beek


Verbeteracties n.a.v. klant- en burgeronderzoeken

In 2006 heeft de Gemeente Beek klant- en burgeronderzoeken laten uitvoeren. Bij het klantonderzoek, de zogenaamde Kwaliteitsmonitor hebben onze klanten kunnen aangeven wat zij van onze dienstverlening verwachten en in hoeverre zij daarover tevreden zijn. Het gaat dan om onze dienstverlening aan de balie, de telefoon en om de manier waarop wij omgaan met brieven, aanvraagformulieren en e-mails. De resultaten van deze Kwaliteitsmonitor zijn vergeleken met de Beekse uitkomsten van de Kwaliteitsmonitor uit 1997 en met de resultaten van de Kwaliteitsmonitor van vergelijkbare gemeenten. Zo is goed te zien of de dienstverlening de afgelopen jaren is verbeterd en hoe Beek het ten opzichte van andere (middelgrote) gemeenten op dit punt doet. Bij het burgeronderzoek, ook wel leefbaarheidonderzoek genoemd, hebben onze inwoners aangegeven wat zij vinden van de Beekse leefomgeving en het Beekse voorzieningenniveau. Met andere woorden: is het prettig leven in Beek?

Hieronder zijn de belangrijkste resultaten uit dit onderzoek voor u samengevat. Onze conclusie is: Heel veel is en gaat goed, maar we kunnen en willen het nog beter doen.

Door uw deelname aan deze onderzoeken weten we nu ook precies op welke terreinen we het, ook in uw ogen, beter moeten gaan doen. De gemeente Beek heeft naar aanleiding van de klant- en burgeronderzoeken zon 50 verbeteracties geïnventariseerd. Deze acties zijn vervolgens vertaald naar de volgende verbeterthemas:


* bedrijfsvoering / dienstverlening;

* voorzieningen;

* woon- en sociaal klimaat;

* veiligheid en overlast;

* algemene aspecten m.b.t. leefbaarheid en het bestuurlijke klimaat.

Het eerste verbeterthema heeft als doel om onze dienstverlening te verbeteren. Zowel aan de balie, telefoon als voor mensen die ons schriftelijk benaderen. Punten die onder dit verbeterthema vallen zijn ondermeer:


* verbeteringen t.a.v. wachttijd en wachtruimte bij de Publieksbalie;

* spelregels voor opname, doorschakelen en terugkoppeling van telefoonverkeer;

* verdere verbetering van (digitale) afhandeling van post (incl. e-mails);

* het opstellen van kwaliteitshandvesten, zodat u weet welke kwaliteit van dienstverlening u van ons kunt verwachten.

De andere vier verbeterthemas hebben als doel om het leven in Beek nog aangenamer te maken. Wat betreft het op peil houden en brengen van voorzieningen gaat het dan bijvoorbeeld om een voldoende aanbod aan winkels, markten, post- en bankzaken. Of om betere straatverlichting, groenvoorzieningen, busverbindingen, wegen, parkeerplaatsen, fiets- en wandelroutes. Ook heef men verbeterpunten op het gebied van zorg-, onderwijs-, sport en welzijnsvoorzieningen aangegeven en betere ontmoetingscentra bepleit. Het verbeterthema woon- en sociaal klimaat betreft o.a. het bevorderen van levensloopbestendig bouwen, en het laten bouwen van seniorenwoningen. Verder gaat de gemeente acties ondernemen om de saamhorigheid en de gezelligheid in wijken te bevorderen en eenzaamheid tegen te gaan. In dit kader past ook het stimuleren van vrijwilligerswerk en het promoten en ondersteunen van mantelzorg. Het burgeronderzoek heeft ook de nodige informatie opgeleverd over plekken die overdag of s avonds als onveilig worden ervaren, of waar men overlast ervaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om overlast door (te) snelrijdend verkeer, bedrijven, (hang)jongeren, hondenuitwerpselen of zwerfvuil.

Bij veel van deze punten is niet alleen de gemeente aan zet, maar bijv. ook woningbouwcorporaties, welzijnsinstellingen, politie, scholen, projectontwikkelaars. De gemeente heeft dan alleen maar een aanjagende of stimulerende rol. Via overleg met deze maatschappelijke partners probeert de gemeente dan afspraken te maken om deze verbeterpunten aan te pakken.

Vanuit het burgeronderzoek is ook helder geworden in welke kernen of wijken bepaalde verbeterthemas juist spelen. Bij het uitwerken van deze themas zal hiermee rekening worden gehouden en zullen ook de betreffende inwoners worden betrokken. De gemeente wil immers ook vaker interactief, in samenspraak met de inwoners e.a. belanghebbenden, beleid gaan maken en uitvoeren.

Ook wil de gemeente haar activiteiten beter zichtbaar en vindbaar maken via allerlei communicatiekanalen en de signalen vanuit buurtbeheer, wijkschouw en wijkcontactambtenaar beter benutten en de resultaten daarvan beter terugkoppelen.

Zoals u ziet sluiten de verbeterthemas ook goed aan op het motto van ons collegeprogramma: Meer samen, beter leefbaar!.

En natuurlijk bewaken we de komende tijd dat deze verbeterthemas ook alert worden opgepakt. Wij hopen natuurlijk dat u dat merkt. Zo niet, voel u vrij om ons daarop aan te spreken.

Wilt u meer informatie over deze onderzoeken of de verbeterthemas? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente, mevr. P. van de Loo, tel 046 - 43 89 297.

Te downloaden:

* Belangrijkste_resultaten_tabellen.pdf (9.94 KB)