Gemeente Weert

21 juni 2007

BURGEMEESTER BRENGT BURGERJAARVERSLAG 2006 UIT

Burgemeester J. Niederer van Weert brengt volgende week het vijfde burgerjaarverslag van de gemeente Weert uit. In dit verslag, dat deze keer als Burgerjaarkrant huis-aan-huis wordt verspreid, wordt verantwoording afgelegd over onder andere de gemeentelijke dienstverlening en burgerparticipatie. De basis van de Burgerjaarkrant vormt de Burgerpeiling die in april 2007 is gehouden onder de inwoners van Weert.

Het opstellen van een burgerjaarverslag is sinds 2002 een taak voor alle burgemeesters in Nederland. De Gemeentewet geeft een beperkt aantal verplichte onderdelen aan, maar biedt ook de mogelijkheid andere zaken aan de orde te stellen.

Burgerpeiling
In april 2007 is een Burgerpeiling gehouden onder de inwoners van Weert door Onderzoeks- en adviesbureau SGBO. Er werden per wijk en kerkdorp 200 vragenlijsten verzonden aan willekeurig gekozen inwoners. In totaal zijn 3200 vragenlijsten verzonden, waarvan er bijna 1500 ingevuld zijn terugontvangen. De resultaten van deze Burgerpeiling zijn representatief te noemen en vormen de basis voor het Burgerjaarverslag. De burgerpeiling behandelde de volgende acht onderwerpen die ook in de Burgerjaarkrant terugkomen: . informatievoorziening,
. dienstverlening,
. digitale dienstverlening,
. gemeentebestuur en politiek,
. leefomgeving,
. leefklimaat,
. veiligheid,
. participatie en interactie.

Naast de resultaten van de enquête staan er in de krant enkele interviews met Weertenaren die op enige wijze te maken hebben gehad met gemeentelijke dienstverlening.

Verbeteringen
De burgemeester signaleert een aantal verbeteringen die zich in 2006 hebben voorgedaan. Zo is het loket van de afdeling Milieu- en Bouwzaken verplaatst van de derde verdieping van het stadhuis naar de hal op de begane grond. Ook is de gemeentelijke website geheel vernieuwd en zijn de digitale mogelijkheden uitgebreid.

Er is ook gekeken naar wat nog steeds beter kan. Er is bijvoorbeeld een werkgroep deregulering ingesteld om het aantal regels en administratieve rompslomp voor burgers zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wil de gemeente haar inwoners nog beter informeren. De eerste initiatieven hiervoor zijn al in gang gezet. De Burgerjaarkrant is een voorbeeld om dit te bereiken, maar ook de lokale televisiezender WTV wordt meer benut. Om de afhandeling van telefoontjes te verbeteren wordt eind 2007 het zogenaamde Telefonisch Informatie Centrum in gebruik genomen. Dat betekent één telefoonnummer waaronder de gemeente bereikbaar is, minder doorverbinden en altijd iemand aan de lijn. Veelvoorkomende vragen zullen ook direct beantwoord kunnen worden.

Mening van inwoners tijdens Burgeravond

Nog meer dan in voorgaande jaren wil de burgemeester de mening van de inwoners van Weert horen om aan die verbeteringen te gaan werken die de Weertenaar belangrijk vindt. Alle burgers van de gemeente Weert worden uitgenodigd hun mening te geven over de resultaten. Hiervoor wordt een speciale Burgeravond georganiseerd op 27 augustus om 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Reacties mogen ook per mail naar a.van.beerendonk@weert.nl, of via de post naar gemeente Weert, t.a.v. dhr. van Beerendonk, Antwoordnummer 1200, 6000 AZ Weert.

Verspreiding Burgerjaarkrant

Niet alleen de inhoud van het Burgerjaarverslag is gewijzigd, maar ook de vormgeving en de wijze van verspreiding. Gekozen is voor een huis-aan-huisverspreiding in de vorm van een Burgerjaarkrant. Daarmee wordt afgestapt van de traditionele verschijningsvorm: een gedrukt boekwerkje, dat is af te halen op het stadhuis.

Het burgerjaarverslag wordt dinsdag 26 en woensdag 27 juni huis-aan-huis verspreid. Wie de krant heeft gemist, kan deze afhalen bij het Infocentrum in de hal van het stadhuis. Downloaden via de gemeentelijke website kan ook. Dit geldt ook voor de resultaten van de Burgerpeiling.

2007.140 LS


---- --