Gemeente Breda

Bouw de Beyerd bereikt hoogste punt


_MG_6035 9_18.JPG

De bouw van De Beyerd, Museum voor grafische vormgeving, heeft het hoogste punt bereikt. Dit werd vandaag in Breda gevierd middels het hijsen van de vlag, in aanwezigheid van onder meer wethouder Willems, directeur Van der Velde en architect Van Heeswijk.

De bouw en ontwikkeling van De Beyerd liggen op schema. In december 2007 wordt het pand opgeleverd, waarna in januari en februari 2008 eerst de verhuizing en daarna de inrichting start. In mei 2008 opent De Beyerd de deuren voor het publiek.

Het behalen van het hoogste punt in de bouw markeert een omslag naar een volgende fase. Hierin draait alles om het samenstellen van de tentoonstellingsprogrammas en de inrichting van de zalen. De Beyerd wordt een museum, kenniscentrum én ontmoetingsplaats. Publieksruimten als een winkel, café en een auditorium maken onderdeel uit van het concept.

Gebouw als onderdeel van de gewenste beleving

De Beyerd wil een zo groot mogelijk publiek bewust maken van de impact van grafische vormgeving. Eén van de doelstellingen is om 40.000 bezoekers per jaar te realiseren. Om dit te bereiken wil het museum de beleving voor bezoekers zo groot mogelijk maken.

Het gebouw en de inrichting zijn belangrijke ingrediënten om de gewenste beleving te realiseren, zegt directeur Carin van der Velde. De Beyerd wil grafische vormgeving in context presenteren. Onder meer de wanden en plafonds worden ingezet om de verhalen en processen achter de objecten zichtbaar te maken.

Daarnaast willen we het vakgebied zo breed als mogelijk neerzetten. De middelen uit het traditionele werkterrein van grafisch ontwerpers, zoals affichekunst, boekomslagen, logos en huisstijlen en verpakkingen vormen de basis, met inbegrip van grafische vormgeving in ruimtelijke toepassingen en gebruik in digitale media.

Dit perspectief wordt verder verbreed door verbindingen te maken naar aanpalende disciplines, zoals architectuur, reclame, beeldende kunst en fotografie, aldus Van der Velde.

Smaakmaker van De Beyerd wordt een overzichtstentoonstelling over het hele spectrum van ruim 100 jaar grafische vormgeving in Nederland. Niet vanuit een chronologisch perspectief, maar vanuit het perspectief waarin de mens als maker, ontvanger en gebruiker van grafische vormgeving centraal staat.

Over De Beyerd

Van 1980 tot medio 2005 fungeerde De Beyerd als centrum voor beeldende kunst.

Van begin af aan heeft De Beyerd zich met memorabele tentoonstellingen op dit gebied landelijk geprofileerd. De museumstatus biedt bezoekers straks echter veel meer: meer vierkante meters, een vaste collectie, een kenniscentrum, een café, een winkel en een plaats voor reflectie op het vakgebied.

In het culturele veld heeft De Beyerd een duidelijke taak om bij te dragen aan de kennisontwikkeling en kennisoverdracht op het gebied van grafische vormgeving. Hoewel Nederland op het gebied van vormgeving internationaal toonaangevend is, is het matig gesteld met onze informatie en kennis over de geschiedenis ervan. Die kennis is, net als veel collecties en objecten, versnipperd over het hele land. Niet alles is omschreven of toegankelijk. De komst van het museum moet daar verbetering in brengen. De Beyerd investeert in infrastructuur en ook in de toegankelijkheid van collecties en archieven elders, in ruil voor bruikleen en kennis.

De Beyerd werkt hiervoor al nauw samen met partners als Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO) en het ReclameArsenaal en andere instellingen zoals Premsela en Rijksdienst Kunsthistorische Documentatie (RKD).

De komst van De Beyerd past in de ambitie van de gemeente Breda om zich onder meer met grafische vormgeving op cultureel gebied te onderscheiden. Breda is als onderdeel van BrabantStad kandidaat voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa in 2018.

Breda, 21 juni 2006