Cas Spijkers en Piet Laan ontwikkelen biologische rundvleeskroket


Kroket met 100% biologisch rundvlees van culinaire kwaliteit

HEERHUGOWAARD, 20070620 -- Topkok Cas Spijkers en meesterontwikkelaar Piet Laan van Exellent Food en Snacks uit Heerhugowaard, zijn erin geslaagd om een 100 % biologische kroket met 100% biologisch rundvlees van culinaire kwaliteit te ontwikkelen. De kroket komt eind juni op de markt onder de naam Weiderijck. De kroketten zijn met de grootste zorg en aandacht bereid uit zuiver biologische grondstoffen. Het vlees is afkomstig van de biologische rundveehouderij Ko-Kalf, het meel komt van biologische telers uit de Wieringermeer. Alle ingrediënten, óók de kruiden en specerijen, zijn SKAL gecertificeerd. Er zijn géén kunstmatige hulpstoffen en conserveermiddelen gebruikt in deze receptuur.

Kroketten voor het topsegment
Exellent Food en Snacks B.V. is vanaf 1999 producent van de bekende "Amsterdamse Croquetten"en de "Cas Spijkers Petites Croquettes". De laatste zijn kleine culinaire croquettes in o.a. de smaken garnalen, geitenkaas, zalm en groenten.
Het bedrijf is vanaf haar bestaan actief in het hoogste marktsegment onder de bezielende leiding van Nederlands best bekende snackspecialist Piet Laan.

Piet Laan verwierf bekendheid doordat zijn bedrijf, Laan Snacks, de bekende Van Dobben Kroketten produceerde. Enige jaren na de verkoop van Laan Snacks ging Piet Laan zich bij Exellent Food en Snacks B.V. bezighouden met wat de beste kroketten van Nederland moesten worden. Cas Spijkers, die vanaf het begin medeaandeelhouder is, heeft tevens een belangrijke rol in de productontwikkeling.

Het bedrijf is eveneens SKAL en BRC gecertificeerd. Exellent Food en Snacks B.V. maakt met haar bestaande producten een groei door van 15 % in 2007, dit ondanks een krimpende markt. Exellent Food en Snacks B.V. heeft ca. 20 mensen in dienst.

Vanwege een toenemende belangstelling uit de markt, ontwikkelden Cas Spijkers en Piet Laan de Biologische Weiderijck Kroket. Die vraag is mede ontstaan doordat door overheid en bedrijfsleven een convenant is ondertekend dat het aandeel biologisch moet bevorderen. Het recent ingezette overheidsbeleid om het aandeel biologische voeding in de catering bij rijksoverheden (100.000 maaltijden per dag) structureel naar 40% aandeel te brengen, werkt stimulerend op de markt. Voor de cateringsector is het product een mooie aanvulling in het aanbod naar klanten die een compleet biologisch pakket willen, inclusief de klassieke snacks.

Samenwerking met Ko-Kalf, biologisch veeteeltbedrijf.
Exellent Food en Snacks B.V. nam het initiatief om een biologische kroket te ontwikkelen samen met Ko-Kalf, een veeteeltbedrijf dat uitsluitend werkt met het ras Blonde d' Aquitaine. Deze van oorsprong uit Frankrijk afkomstige runderen worden geheel biologisch en met respect voor de natuur gefokt in Elburg. Zo blijft een geboren kalf 9 maanden bij de moeder en krijgt het moedermelk te drinken. Het bemestingssysteem van de weilanden waar de beesten op grazen is geheel gesloten. Uitsluitend de mest van de winterstalling wordt uitgereden op de weilanden. Op deze manier ontstaat een zeer kruidenrijke vegetatie, waarvan de runderen naar hartelust kunnen grazen.

Cas Spijkers: medewerking aan de biologische campagne "Proef de aandacht".

Cas Spijkers is één van de vier topkoks die zijn medewerking heeft verleend aan de, door de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw opgezette campagne om biologische producten onder de aandacht van de consument te brengen. In oktober 2006 en gedurende de maand mei van dit jaar staat het biologische product volop in de aandacht door radio en TV campagnes. Consumenten kunnen daarbij een diner in het rondtrekkend restaurant "De Aandacht" winnen. De Weiderijck biologische bitterbal is één van de amuses. De nieuwe bio-snacks passen volgens de Task Force goed bij biologisch: verantwoord eten is mooi en vanzelfsprekend, waar smaak en genieten centraal staan.