Technische Universiteit Delft

De resultaten van tien weken alleen maar ontwerpen

Op vrijdag 22 juni vindt het 10e symposium Ontwerp/Synthese (OS) Oefening van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft plaats. Op dit symposium presenteren twintig groepen van ongeveer negen derdejaars-studenten de resultaten van tien weken ontwerpen. In het verleden zijn enkele grensverleggende ontwerpen voortgekomen uit de OS Oefening, zoals de Wasub, een mensaangedreven onderzeeër, en Delfly.

Een zeer opvallende deelnemer aan het symposium is dit jaar de RoboSwift. Dit is een modelvliegtuigje met beweegbare vleugels, geïnspireerd door de gierzwaluw, hét voorbeeld onder de vogels als het gaat om efficiënt vliegen. Het modelvliegtuigje krijgt vleugeleigenschappen die nog geen enkel vliegtuig heeft, zoals een wisselend vleugeloppervlak en de mogelijkheid om met de vleugels te sturen. Bovendien krijgt het vliegtuigje drie microcamera's om objecten op de grond maar ook vogels te observeren. Het team gaat het modelvliegtuigje komende zomer bouwen. Naar verwachting kan het in januari 2008 vliegen. De studenten hebben hun project gebaseerd op de bevindingen van hun begeleider, ir. David Lentink van Wageningen Universiteit, die in april samen met anderen een studie publiceerde in Nature naar de vliegeigenschappen van de gierzwaluw.

Vliegers in Malta
Eén van de andere projecten richt zich op de energievoorziening van Malta. Momenteel is heel Malta afhankelijk van fossiele brandstoffen. Wetenschappers en bestuurders op het eiland zijn ervan overtuigd dat een overgang naar duurzame energie essentieel is voor de toekomst. De opdracht aan de studenten is het ontwerpen en evalueren van een duurzaam 'kite'-systeem dat de hele gemeenschap van Malta kan voorzien van energie (400.000 inwoners). De ambassadeur van Malta heeft al interesse getoond in dit project. Twee andere groepen studenten hebben zich tien weken lang beziggehouden met de ontwikkeling van een onderwater-surveillancesysteem voor de verdediging van haven, dijken en rivieren tegen onder meer terroristische aanslagen. Het systeem dient betaalbaar, klein en mobiel te zijn; de bedoeling is dat het een micro-onderwatervoertuig wordt.

Oefening
Alle twintig ontwerpen worden beoordeeld door een jury van experts uit binnen- en buitenland. De studenten sluiten met dit project de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft af. De deelnemers moeten bewijzen dat zij in staat zijn om in teamverband, in een multidisciplinaire omgeving, een luchtvaart- of ruimtevaarttuig te ontwerpen. Daarbij dienen ze speciale aandacht te besteden aan het aspect 'duurzame ontwikkeling'. In de eerste plaats is het een oefening voor de studenten en geen wedstrijd. De winnaars van vorig jaar waren de studenten van het project 'Space for Wind'. Deze groep had een windenergie-conversiesysteem ontworpen dat geïntegreerd is in het gebouw van de faculteit. Dit systeem voorziet een deel van de faculteit van energie tegen een consumentenprijs en is tegelijkertijd een testfaciliteit voor windenergie in een bebouwde omgeving.