VVD


27-6-2007

Heropening discussie aanbesteding OV triest voor reizigers

De PvdA wil aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden stopzetten. Daarmee ligt de PvdA op ramkoers met het kabinet.

Leuk voor de oppositie. Maar dieptreurig voor de reizigers in de grote steden. Zij dreigen het slachtoffer te worden van linkse dogma's en verknipte symboolpolitiek. Met dramatische gevolgen. De klok gaat 10 jaar terug. De (financiële en juridische) gevolgen zijn niet te overzien. Staatssecretaris Huizinga mag straks de scherven opruimen. VVD woordvoerder De Krom: `Bij de voorbereiding van dit debat heb ik alle successen van de aanbesteding openbaar vervoer nog eens op een rijtje gezet. Maar eigenlijk gaat het debat daar niet meer over. Het is een politieke prestigestrijd geworden tussen PvdA, SP en Staatssecretaris Huizinga over de rug van de reizigers. Ik zie niet hoe de Staatssecretaris óf de PvdA zich zonder een hoop gedraai hieruit kan redden. Het is voor de reizigers te hopen dat het kabinet zijn rug recht houdt'.

Hieronder vindt u de spreekpunten (niet: spreektekst!) van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

o Diep triest dat na jaren van debat op het allerlaatste moment discussie opnieuw wordt opengebroken. PvdA: eerst ingestemd met WP 2000 onder PvdA Minister Netelenbos. Draai PvdA alleen te verklaren uit angst voor de SP. Mocht beleid veranderen: overwinning ultra conservatieve SP, van niemand anders.
o Als beleid wordt veranderd:
o Betrouwbaarheid overheid in geding
o Ernstige schade aan investeringsklimaat
o Opdoen ervaring ernstig geschaad als spelregels in den Haag steeds worden veranderd
o Gevolgen uitzonderingspositie G4? Utrecht Tymon de Wegener: gelijke monniken, gelijke kappen, opheffen monopolie 3 grote steden! Randstedelijke arrogantie!
o Diepgaand onderzoek naar gevolgen beleidswijziging absolute noodzaak. In ieder geval ingewikkelde juridische situatie die tot op de bodem moet worden uitgezocht. Ref.: brief Loyens/Loeff, de Brauw d.d. 18 juni. Wet moet worden veranderd!
o Mogelijke schadeclaims: Rijk moet betalen!
o Publiek belang = service aan de klant. Niet: arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid personeel GVB's. In politiek prevaleert van `ons personeel' altijd boven dat van de reiziger en de belastingbetaler (Tymon de Weger, wethouder Utrecht).
o Tegen de wil van de stadsregio's: Den Haag (Norder), Rotterdam (Baljeu), Amsterdam (Verbeek), Utrecht (De Wegener) willen allemaal door!!!
o Hoe rijmt de PvdA de privatisering van Connexxion met bevestiging monopolie GVB's? Welke gevolgen heeft het afsluiten van 40% van de markt voor de waarde van Connexxion?

Kijken naar feiten en cijfers!!

Europa
Private vervoerders bieden werkgelegenheid aan 350.000 medewerkers, vervoeren meer dan 11 miljard reizigers, totale omzet 22 miljard Concrete voorbeelden.

Kopenhagen
o Marktwerking sinds 1990
o Reductie van subsidie sinds 1990: 20%
o Gemiddelde leeftijd van het materieel: 4 jaar jonger in vergelijking met oude situatie
o Klanttevredenheid (gemeten door de overheid): substantieel gestegen

Helsingborg (Zweden)
o Marktwerking sinds 2006
o Reductie van subsidie sinds invoering marktwerking: 20% o Passagiersgroei sinds invoering van marktwerking: 24% o Klanttevredenheid (gemeten door de overheid): van 6 naar 8,7 (schaal 1-10)

Jutland (Denemarken)
o Arriva rijdt hier treinen
o Reductie van subsidie sinds invoering marktwerking: 30% o Passagiersgroei sinds invoering van marktwerking: 5% o Klanttevredenheid (gemeten door de overheid): substantieel gestegen

Frankrijk
o Ongeveer 90% van alle steden buiten Parijs werken met aanbestede concessies
o In Toulouse heeft dit geleid tot een besparing van EUR 7 mln.

Duitsland
o Ongeveer 10% van het Duitse reizigersvervoer per spoor is geliberaliseerd
o Passagiersgroei op deze trajecten: 30%

Nederland
Als we kijken naar de evaluatie WP 2000, de klantenmonitor OV van maart 2007, en de monitorraportage 2006 dan zien we dat in aanbestede gebieden:

1. meer wordt geïnvesteerd

2. de kosten dalen en de efficiency stijgt

3. de efficiencywinsten bovendien worden gebruikt om de sociale functie van het OV in landelijk gebied in stand te houden
4. de emissies dalen door de inzet van nieuw en schoner materieel
5. in sommige regio's zowel het aanbod als het aantal reizigers en het aantal reizigerskilometers stijgt

6. aanbesteding niet heeft geleid tot substantiële verslechtering van arbeidsvoorwaarden of het ontslag van chauffeurs. Dat laatste kan ook moeilijk, want we spreken over zo ongeveer de best beschermde beroepsgroep van Nederland sinds in de WP een onbeperkte ontslagbescherming is opgenomen.

Sinds 2000 tientallen (meer dan 40) aanbestedingen. Het overgrote deel is geruisloos verlopen. Ook uit onderzoek TU Delft blijkt: in vijf jaar 15 - 20% kostendaling, 10-20% toename reizigers, meer nieuwe, schone, toegankelijke bussen met meer comfort, verlaagde instapdrempels, meer ritten, verbeterde reisinformatie en een groei in waardering voor het streekvervoer.

Voor Connexxion geldt gemiddeld dat de reizigersgroei in aanbestede gebieden ligt op gemiddeld 11,5 % met uitschieters in 2005-2006 van 43% en bij niet (nog) aanbestede gebieden dit cijfer ligt op gemiddeld 2,5 %. Voorbeelden zijn de concessies Zwolle en Twente, waar al 1 jaar ná de start van de concessie een groei van meer dan 20% is gemeten. Toename reizigerskilometers: Stadsdiensten (!!) Amersfoort en Zwolle resp. 24,1% en 24% toename, Almere 8,8%

Over de jaren 2003 - 2006 is er sprake van een groei van reizigers in de aanbestede gebieden van Connexxion:
Almere 50 %
Lelystad 43 %
Zwolle 38 %
Salland 22 %
Zaanstreek 11 %
Duinbollestreek 8 %
Rijnstreek 5 %

Voorbeelden Nederland overig:
o Concessie Amstelland-Meerlanden: leidt tot 60% méér busvervoer dan in bestaande dienstregeling
o Concessie Noord-Holland: na aanbesteding kostendekkingsgraad van 34% naar 42% (bron: IPO).
o Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee: 14% extra dienstuurregelingen en verdere verhoging kostendekkingsgraad.
o Drechtsteden en Alblasserwaard en Vijheerenlanden: dienstregelingsuren +10%, verhoging kostendekkingsgraad, 114 nieuwe bussen

Klanttevredenheid
Het is aangetoond dat reizigers in de aanbestede gebieden het OV beter beoordelen dan in de niet aanbestede gebieden : o Gemiddeld totaalcijfer aanbestede gebieden : 7,3 o Gemiddeld totaalcijfer niet aanbestede gebieden : 6,8 Dit onderzoek is uitgevoerd onder 88.000 reizigers.

Het slechtst scorende busvervoer werd geboden in Amsterdam! In 2006 in totaal 2,5 miljoen aan boetes GVB voor slechte informatievoorziening aan passagiers, slecht op tijd rijden en het grote aantal ritten van bus, tram en metro dat uitvalt. Overigens gaat het wél beter in Amsterdam. 10 jaar geleden anarchistisch en onbestuurbaar bedrijf, maar omslag kwam 3 jaar geleden onder druk van de verplichte openbare aanbesteding! Rotterdam hetzelfde (McKinsey: Rotterdammers betaalden in het verleden 30-60 miljoen teveel!). Verplichting openbare aanbesteding is de hefboom om verdere verbetering te realiseren. Nu de druk op verbetering weghalen is dramatisch!

Milieu
Als gevolg van marktwerking wordt er meer geïnvesteerd in milieuvriendelijk vervoer. De verplichting in de Wp2000 om in de concessie voorschriften te verbinden ten aanzien van sociale veiligheid, toegankelijkheid en milieu heeft ertoe geleid dat OV-autoriteiten ten aanzien van deze onderwerpen stringente eisen stellen. Wil een bedrijf een concessie winnen, dan zal het zich dus moeten inspannen voor schoner vervoer.

Voorbeeld:
o Ten gevolge van strengere eisen in de concessie zijn de emissies van Connexxion voor NOx (en CO, PM, HC) met ca. 50% zijn afgenomen ten opzichte van 2002. Inmiddels beschikt 44% van het wagenpark over een CRT filters of een euro 4 of 5 EEV motor. Daarnaast wordt geïnvesteerd in `Het nieuwe rijden'. Als gevolg van lichtere bussen, rijvaardigheid opleiding en efficiëntere dienstregeling is de CO2 emissie met 17% afgenomen ten opzichte van 2002.
o Utrecht: in 2010 83 hybride bussen (Connexxion)

Werkgelegenheid
De ervaring dat er door marktwerking bij concessies meer busuren worden aangeboden. Hierdoor neemt de werkgelegenheid in het openbaar vervoer toe. Daarnaast zijn chauffeurs in het openbaar vervoer de best beschermde beroepsgroep in Nederland. De Wp2000 beschermt deze beroepsgroep geheel. In de oorspronkelijke wet hield deze bescherming voor ontslag nog op in 2010. Een in meerderheid door de Tweede Kamer aangenomen amendement heeft de eindigheid van deze bescherming gewijzigd in een bescherming zonder einddatum.
Ook in de 7 jaar marktwerking is geen enkele chauffeur ontslagen, noch als gevolg van marktwerking, noch als gevolg van bedrijfseconomische omstandigheden. Sterker nog de komende jaren verwacht de branche een tekort aan chauffeurs als gevolg van vergrijzing en een uitbreiding van het aantal busuren.

Bestuurlijke controle en veiligheid
o De vraag is wie nu wat bepaalt bij concessies. Het bestek wordt door de opdrachtgevende overheid geschreven. De overheid bepaalt dus wat er in de bestekken komt. Lokale overheden en regionale overheden kunnen hierop bestuurlijk worden aangesproken. Met andere woorden er is volledige bestuurlijke controle. De concessieverleners bepalen het voorzieningenniveau en het tarief.

o Eisen aan veiligheid en toegankelijkheid worden juist gesteld in de concessie. Het is dus de concessieverlener die hierop kan en moet toezien. Daarnaast is er ook een commercieel belang om als onderneming te willen investeren in veiligheid. Onveiligheid kost namelijk heel veel geld (absentie, schadeclaims, hogere verzekeringspremies, imagoverlies, sancties, zaakschade). Een goede veiligheidspraktijk is daarom ook om commerciële redenen van essentieel belang voor een goed bedrijfsresultaat.

Conclusie
Het gevestigde belang van enkelen en de angst voor de SP mag niet ten koste gaan van het belang van de vele OV reizigers in de grote steden!! De VVD roept het kabinet op de rug recht te houden, in het belang van de reizigers in de grote steden!

Woensdag 27 juni 2007