Ingezonden persbericht


Persbericht: TT Circuit Assen, 12 juni 2007

A-Style TT Assen 2007

(28, 29 en 30 juni)

JONGE HONDEN JAGEN OP ROSSI

Hoewel hij afgelopen jaar de wereldtitel aan Nicky Hayden verloor, wordt Valentino Rossi nog altijd als 's werelds beste motorcoureur beschouwd. Maar er wordt jacht gemaakt op de zevenvoudig titelhouder. Zo ook tijdens de 77e editie van de A-Style TT Assen. Onder de jagers bevinden zich twee jonge honden: Casey Stoner en Dani Pedrosa beiden pas 21 jaar.

Op 28-jarige leeftijd is Valentino Rossi één van de succesvolste motorcoureurs ooit. De charismatische Italiaan won tot nu toe zeven wereldtitels in vier verschillende klassen. Hij deed dat een keer in de 125, de 250 en in de 500cc. Daarna volgden vier achtereenvolgende titels in de MotoGP. Tot en met de Grote Prijs van Frankrijk van dit jaar startte Rossi in 179 Grands Prix waarvan hij maar liefst 85 wist te winnen. In de koningsklasse (tot 2002 de 500cc daarna de MotoGP) is ''The Doctor'' na de legendarische Giacomo Agostini de meest succesvolle rijder met 59 overwinningen uit 119 starts. Een score van maar liefst bijna vijftig procent! Rossi is niet alleen succesvol maar ook razend populair. Waar ter wereld dan ook. Afgelopen jaar verspeelde de Italiaan echter een vijfde achtereenvolgende MotoGP-wereldtitel door machinepech en omdat hij zelf een aantal fouten maakte. Echter, de keren dat de Yamaha-coureur in een rechtstreeks duel werd verslagen, zijn op één hand te tellen. Degenen die dat hebben gepresteerd zijn Loris Capirossi (Ducati) en Marco Melandri (Honda). Net als Rossi draaien deze twee Italianen al weer een aantal jaren mee in de koningsklasse.

Nog betrekkelijk nieuw in de belangrijkste wegracecategorie zijn Casey Stoner en Dani Pedrosa. Deze twee jonge coureurs traden in 2006 toe tot het MotoGP-elitekorps. Ze deden gelijk van zich spreken. Zo realiseerde Stoner reeds bij zijn tweede optreden (in Qatar) de snelste trainingstijd en moest hij bij de volgende GP, die van Turkije, alleen het hoofd buigen voor de meer ervaren Melandri. Pedrosa presteerde nog beter. Die werd bij zijn debuut (voor eigen publiek in Jerez) direct tweede achter Capirossi. Een aantal weken later deed de kleine Spanjaard de motorwereld versteld staan door in China bij zijn vierde optreden direct al de hoogste eer voor zich op te eisen. Dat was zelfs ene Valentino Rossi niet gelukt! Later dat jaar zou Pedrosa ook in Donington weten te winnen. De twee nieuwkomers, die bij de TT van Assen als derde en vierde over de finish kwamen, sloten hun eerste seizoen in de koningsklasse respectievelijk als WK-vijfde en achtste af. Mede door een gebrek aan ervaring werden topprestaties afgewisseld met mindere resultaten en een aantal valpartijen. Maar dat de twee jongelingen ook de 250 paardenkrachten van een MotoGP-machine in competitieverband tot op de limiet wisten te mennen, stond als een paal boven water!

Wegracewieg

De wegracewieg van Pedrosa en Stoner stond voor beiden in Spanje. Voor de in het vlakbij Barcelona gelegen Sabadell geboren Pedrosa (29-09-1985) is dat logisch te noemen. Voor Stoner, die zeventien dagen later het levenslicht zag, niet. Zijn wieg bevond zich namelijk aan de andere kant van de wereld in het Australische Kurri-Kurri. Casey kon nog maar nauwelijks lopen, of hij reed al op een gemotoriseerde tweewieler. Vader Colin onderkende het talent van zijn zoon en de passie die hij voor motorfietsen had. Vervolgens trok de familie Stoner, bestaande uit vader, moeder, Casey en zijn oudere zus jarenlang van de ene naar de andere dirttrack-baan verspreid over heel Australië. De getrooste inspanningen wierpen hun vruchten af, want de kleine Casey grossierde in dirt- en longtrack-titels. Bij de meeste evenementen kwam hij in vijf verschillende klassen op vijf types motorfietsen aan de start. Daarmee is ook duidelijk, waar hij zijn machinebeheersing vandaan heeft! Omdat je in Australië pas op je zestiende jaar mocht gaan wegracen, besloten vader en moeder Stoner in 2000 met hun kroost naar Engeland te verkassen. Hier kon de toen veertienjarige Casey aan de 125cc-Aprilia Challenge meedoen. Een wedstrijdserie, die hij prompt won.

Op het eind van het seizoen reed de jonge Australiër ook nog twee races in Spanje. Hier werd hij opgemerkt door Alberto Puig, de voormalig GP-coureur (o.a. in 1995 winnaar van de GP van Spanje in de 500cc-klasse) en ontdekker van... Dani Pedrosa. Pedrosa was in 1998 Spaans pocketbikekampioen geworden. Iets, dat Puig niet onopgemerkt was gebleven. De talentenspotter bij uitstek ontfermde zich niet alleen over Pedrosa maar ook over Casey Stoner. Hij stond de familie, die in een oude autobus bivakkeerde en tussen Engeland en Spanje pendelde, met raad en daad ter zijde. Een gevolg was, dat de twee jonge coureurs elkaar niet alleen op de Spaanse circuits tegen kwamen, maar ook al snel in de Grands Prix.

'Galáctico'

Terwijl Pedrosa in Puig's eigen Telefonica Movistar Honda-team reed, zorgde de Spanjaard er voor dat Stoner onderdak vond bij Lucio Cecchinello. Deze joviale Italiaan was niet alleen coureur maar ook eigenaar/manager van zijn eigen Aprilia-team. De GP-carrières van Stoner en Pedrosa verliepen vervolgens bepaald niet hetzelfde. De jonge Australiër was snel, maar viel geregeld van zijn machine. Vaak gebeurde dat zo hard, dat insiders geregeld de mening waren toegedaan of alles wel verantwoord was. Pedrosa wist ook wat gas geven was, maar maakte zelden fouten. Een vergelijking met twee fameuze coureurs uit de jaren negentig van de vorige eeuw drong zich op: Casey Stoner was als Kevin Schwantz en Dani Pedrosa als Wayne Rainey! Of te wel de flamboyante en geregeld onstuimige impulsieve coureur ten opzichte van de meer introverte berekende rijder. Voorlopig wierp het karakter en de handelswijze van Pedrosa meer vruchten af. Want nadat hij in 2003 de 125cc-wereldtitel voor zich had opeist, werd 'Galáctico' ('Buitenaardse') de volgende twee jaar wereldkampioen bij de kwartliters. Daarmee was de Spaanse lichtgewicht (hij brengt nauwelijks vijftig kilo op de weegschaal) op twintig jarige leeftijd succesvoller dan Rossi, toen die zo oud was.

'Rolling Stoner'

Door zijn vele valpartijen kreeg Casey Stoner de bijnaam 'Rolling Stoner'. Het deed de koele individualist uit 'Down Under' niets. Of in ieder geval niet veel. Nadat zijn ouders en zus naar Australië waren terug gekeerd, vervolgde hij alleen zijn weg. Na in 2004 tegen een vorstelijk salaris een seizoen voor KTM te hebben gereden (hierdoor verdiende Stoner senior zijn investering in zijn zoon terug) keerde Casey terug bij Lucio Cecchinello. Terwijl Pedrosa als beschermeling van Repsol Honda voor de MotoGP op het beste materiaal van 's werelds grootste motorfietsen fabrikant kon rekenen, moest Stoner zich tevreden stellen met een 'klantenmachine' van genoemd merk. Het aller belangrijkste voor de Australiër was echter, dat hij was aanbeland in de klasse waarin hij altijd al had willen presteren: de MotoGP!

De Grote Prijs van Portugal 2006 zou een ommekeer betekenen in de racecarrière van Stoner. In de wedstrijd ging hij weliswaar onderuit. Maar na afloop werd hij benaderd door Ducati-teammanager Livio Suppo met de vraag of hij voor 2007 zou willen toetreden tot de gelederen van het fameuze Italiaanse motormerk. Lang hoefde Casey niet na te denken en stemde toe. Terwijl Honda met haar nieuwe 800cc RC212V de aanval op Rossi (die ondanks zijn verlies van de wereldtitel nog steeds als de te kloppen man geldt) concentreerde, leek Stoner bij Ducati rustig in de schaduw van kopman Capirossi zijn kans af te wachten. Lang duurde dat niet. Al snel bleek dat Ducati's nieuwe wapen, de Desmosedici GP7, in combinatie met de Bridgestone-banden, op het lijf van Casey is geschreven. Bovendien blijkt de jonge coureur een stuk volwassener te zijn geworden. Hij is begin dit jaar niet alleen gelukkig getrouwd met Adriana, ook het vele vallen behoort tot het verleden. Tijdens de eerste confrontaties van 2007 veranderde 'Rolling Stoner' in 'Winning Stoner'. Zo moest niet alleen Dani Pedrosa buigen voor de man waarvan hij tot nu toe meestal had weten te winnen, maar ook Valentino Rossi! Natuurlijk, Stoner heeft in de Ducati een razend snel wapen. Maar je moet die raket wel in de hand weten te houden. Want met een ongeleid projectiel worden geen races gewonnen. De Honda van Pedrosa bracht in de eerste Grands Prix nog niet van wat er van te voren van was verwacht. Maar daar komt ongetwijfeld verandering in.

De jonge honden Stoner en Pedrosa jagen. Niet alleen op elkaar maar vooral op Valentino Rossi. Hun probleem is echter dat dit geen bange haas is. Het maakt de komende A-Style TT Assen er alleen maar spannender op!

Streamer-suggsties:

CASEY STONER IS ALS KEVIN SCHWANTZ EN DANI PEDROSA ALS WAYNE RAINEY

DE JONGE HONDEN JAGEN, MAAR ROSSI IS GEEN BANGE HAAS

Kaderstuk (plus portretfoto's)

PASPOORTEN

CASEY STONER DANI PEDROSA

Geboren: 16-10-1985 29-09-1985k

Geboorteplaats: Kurri-Kurri Sabadell

Geboorteland: Australië Spanje

Nationaliteit: Australische Spaanse

Woonplaats: Monaco Londen

Burgelijke staat: Getrouwd met Adriana Vrijgezel

Lengte: 171 cm 158 cm

Gewicht: 58 kg 51 kg

Eerste race: 2000 1993

Eerste Grand Prix: 2001 (GB 125cc) 2001 (JAP 125cc)

Eerste GP-zege: 2003 (VAL 125cc) 2002 (NED 125cc)

Aantal GP-starts (t/m GP Frankrijk): 82 (125cc 30x, 250cc 31x, MotoGP 21x) 100 (125cc 46x, 250cc 32x, MotoGP 22x)

Aantal GP-zeges (t/m GP Frankrijk 2007): 10 (125cc 2x, 250cc 5x, MotoGP 3x) 25 (125cc 8x, 250cc 15x, MotoGP 2x)

Aantal GP-podiums (t/m GP Frankrijk 2007): 25 51

Casey Stoner Dani Pedrosa

2001: WK-125cc, 29e met 4 punten (Honda) WK-125cc, 8e met 100 punten (Honda)

2002: WK-250cc, 12e met 68 punten (Aprilia) WK-125cc, 3e met 243 punten (Honda)

2003: WK-125cc, 8e met 125 punten (Aprilia) WK-125cc, 1e met 223 punten (Honda)

2004: WK-125cc, 5e met 145 punten (KTM) WK-250cc, 1e met 317 punten (Honda)

2005: WK-250cc, 2e met 254 punten (Aprilia) WK-250cc, 1e met 309 punten (Honda)

2006: WK-MotoGP, 8e met 119 punten (Honda) WK-MotoGP, 5e met 215 punten (Honda)

DE LEEFTIJDEN VAN DE MOTOGP-COUREURS BIJ DE 77e A-STYLE TT ASSEN

Alex Barros 36 jaar

Carlos Checa 34 jaar

Loris Capirossi 34 jaar

Kenny Roberts 33 jaar

Olivier Jacque 33 jaar

Colin Edwards 33 jaar

Makoto Tamada 30 jaar

Shinya Nakano 29 jaar

Valentino Rossi 28 jaar

Alex Hofmann 27 jaar

Randy de Puniet 26 jaar

Nicky Hayden 25 jaar

Chris Vermeulen 25 jaar

Sylvain Guintoli 25 jaar

Marco Melandri 24 jaar

Toni Elias 24 jaar

John Hopkins 24 jaar

Dani Pedrosa 21 jaar

Casey Stoner 21 jaar

DE JONGSTEN

Als het om de jongste meest succesvolle coureur in de koningsklasse gaat, is Freddie Spencer nog altijd recordhouder. De Amerikaan (geboren op 20-01-1962) won op 4 juli 1982 zijn eerste 500cc-GP. Dat gebeurde in het Belgische Francorchamps. Een jaar later (op 04-09-1983) veroverde de Honda-fabriekscoureur op het circuit van Imola (Italië) zijn eerste wereldtitel bij de halveliters. Op dat moment was Spencer 21 jaar en 258 dagen jong. Beide records kunnen niet meer door Casey Stoner en Dani Pedrosa worden gebroken.

Jongste GP-winnaar in de koningsklasse

Rijder Leeftijd Jaar

Freddie Spencer 20 jaar en 196 dagen 1982 GP België

Norick Abe 20 jaar en 227 dagen 1996 GP Japan

Dani Pedrosa 20 jaar en 227 dagen 2006 GP China

Randy Mamola 20 jaar en 239 dagen 1980 GP België

Mike Hailwood 21 jaar en 75 dagen 1961 GP Groot Brittannië

Valentino Rossi 21 jaar en 144 dagen 2000 GP Groot Brittannië

Casey Stoner 21 jaar en 145 dagen 2007 GP Qatar

Jongste wereldkampioen in de koningsklasse

Rijder Leeftijd Jaar

Freddie Spencer 21 jaar en 258 dagen 1983

Mike Hailwood 22 jaar en 160 dagen 1962

John Surtees 22 jaar en 182 dagen 1956

Valentino Rossi 22 jaar en 240 dagen 2001

Gary Hocking 23 jaar en 316 dagen 1961

Jongste rijder met zeges in drie klassen

Dani Pedrosa 20 jaar en 227 dagen (125cc, 250cc, MotoGP)

Mike Hailwood 21 jaar en 75 dagen (125cc, 250cc, 500cc)

Valentino Rossi 21 jaar en 144 dagen (125cc, 250cc, 500cc)

Casey Stoner 21 jaar en 145 dagen (125cc, 250cc, MotoGP)

****************