'Als de otter overreden is, dempt men de put'

Alweer een verkeersslachtoffer in 1 week tijd
'Als de otter overreden is, dempt men de put'

Wolvega, 29 juni 2007

Addy de Jongh, directeur van de Stichting Otterstation Nederland (SON) te Leeuwarden trof gisteravond vlak na het viaduct over het riviertje de Linde een dode otter aan op de Rijksweg A-32 vlakbij Wolvega. De otter, opnieuw een vrouwtje, was overreden en door het verkeer in stukken gereten. Aan de conditie van het dode dier was te zien dat de otter gedurende een week langs de snelweg moet hebben gelegen. Het is schrijnend dat er vorige week dus niet één otter is omgekomen op de Friese snelwegen, maar twee vlak na elkaar. De Jongh is woedend over zijn vondst. De SON heeft al lange tijd gepleit voor maatregelen bij dit viaduct. Er werd van alles toegezegd, maar tot op heden is er niets gebeurd. Het is typerend voor deze herintroductie. Volgens it Fryske Gea, dat de Linde Vallei in beheer heeft, komen er binnenkort middelen vrij om de situatie aan te pakken. Voor deze otter komt dat te laat: meer dan spijtig!

'Wordt het niet eens tijd dat Fryslân gaat beschikken over levende otters?', merkt De Jongh cynisch op. De natuur in Fryslân is er volgens hem klaar voor, maar de wegen en fuiken problematiek moeten eerst voortvarend aangepakt gaan worden. Belofte maakt schuld. Met de vondst van deze otter is het gelijk van de Tsjechen bevestigd, toen zij begin dit jaar weigerden otters ter beschikking te stellen voor herintroductie in Friesland en Overijssel. De Jongh vindt het buitengewoon ergerlijk dat er wel miljoenen euro's besteed worden aan aanleg en onderhoud van wegen, maar dat de enkele duizenden euro's die nodig zijn voor fauna voorzieningen niet of buitengewoon traag los komen. Door slecht onderhoud aan faunavoorzieningen in de Rottige Meenthe kwam begin dit jaar nog een grote mannetjes otter om op de drukke Pieter Stuyvesant weg, die dit gebied doorsnijdt.

Werk aan de winkel
De verkeerslachtoffers tonen dat het werk van de SON nog lang niet af is. De SON zal er bij de verantwoordelijke overheden en beheerders op blijven hameren dat de terugkeer van de otter in Nederland gekoppeld moet zijn aan een veilig leefgebied. Volgens de Europese wetgeving in Artikel 6.2 van de Habitatrichtlijn is Nederland verplicht maatregelen te nemen: 'De Lid-Staten treffen passende maatregelen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de natuurlijke habitats en de habitats van soorten in de speciale beschermingszones niet verslechtert en er geen storende factoren optreden voor de soorten waarvoor de zones zijn aangewezen voor zover die factoren, gelet op de doelstellingen van deze richtlijn een significant effect zouden kunnen hebben.' Het is duidelijk dat dood door verkeer en verdrinking in fuiken voor deze soort een significant effect hebben. Van de dood teruggevonden otters uit de oorspronkelijke Friese otter populatie verdronk 25 % in fuiken en kwam maar liefst 50 % om in het verkeer!

Steeds leger in de Weerribben
Uit spraint onderzoek (speuren naar otter uitwerpselen) van de Stichting Otterstation Nederland in de Weerribben kwam begin dit jaar vast te staan dat het steeds leger wordt in de Weerribben (zie www.trackonmap.com/december_april.html). Er moet voor opgepast worden dat de otter niet voor een tweede keer uitsterft. De conditie van de dode otters en de geboorte van jonge otters zijn positieve signalen over de kwaliteit van de leefgebieden, maar zodra de mortaliteit de overhand gaat nemen, kan het snel gebeurd zijn met een kleine populatie. Subadulte otters worden door hun moeder op een gegeven moment gedwongen hun geboorte grond te verlaten. Zij gaan dan op zoek naar een nieuw leefgebied met alle risico's van dien.
De Stichting Otterstation Nederland is samen met het DNA laboratorium BaseClear uit Leiden bezig verse spraints van afgelopen winter en voorjaar te onderzoeken op DNA profiel. Hieruit zal gaan blijken hoeveel otters er in het herintroductie gebied zijn over gebleven.

Nadere informatie over dit bericht is te verkrijgen bij:

A. de Jongh tel. 06 16 608 604

P.S. Naar aanleiding van het recente verkeerslachtoffer op de A-7 heeft de SON contact gezocht met de Dienst Weg en Waterbouwkunde van Rijkswaterstaat in Delft. Rijkswaterstaat zegde meteen toe op korte termijn maatregelen te zullen nemen bij de knelpunten.

Zie voor kaart: www.trackonmap.com/verkeersslachtoffers.asp