Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Nieuwe NMa boeteregels van kracht

07-17 / 29-06-2007

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stelt als eerste toezichthouder in Europa boeterichtsnoeren op voor overtredingen van de energie- en vervoerswetgeving. In de Boetecode van de NMa worden deze richtsnoeren gecombineerd met boeterichtsnoeren voor overtredingen van de Mededingingswet. De boeteregels voor overtredingen van de Mededingingswet zijn in hoofdzaak gelijk gebleven. Echter, de versnelde sanctieprocedure en de speciale boeterichtsnoeren die de NMa hanteerde bij haar onderzoek naar de bouwsector, zult u er niet in terugvinden, benadrukt Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. Met het afronden van het bouwonderzoek, is ook aan deze unieke procedure een einde gekomen.

Met de boetecode biedt de NMa inzicht in de wijze waarop boetes worden vastgesteld bij een overtreding van de mededingings-, energie- en vervoersregels waar de NMa op toeziet.

Een ander aspect van de boetecode waar de NMa-voorzitter graag op wijst, is de reeds bestaande mogelijkheid om boetes te verhogen, eventueel tot 100%, indien een bedrijf eerder voor een overtreding van de mededingingsregels is beboet (recidive). Deze regel past de Europese Commissie ook toe. Daarmee komt een afschrikwekkende boete tot stand die een veelvoud kan bedragen van het potentiële voordeel dat een onderneming heeft bij overtreding van de mededingingsregels, zo waarschuwt Kalbfleisch.

Voor overtredingen van de sectorspecifieke wetten wordt de boete bepaald op basis van een bedrag dat aan de totale omzet van de overtreder is gerelateerd. Ditzelfde geldt voor overtredingen van de medewerkingsplicht bij onderzoek door de NMa en voor overtredingen bij het concentratietoezicht, bijvoorbeeld het niet tijdig melden van een overname of een fusie. Bij overtredingen van de energie- en vervoerwetgeving valt bijvoorbeeld te denken aan het leveren van energie zonder leveringsvergunning of aan het ontbreken van afspraken tussen vervoerders en bijvoorbeeld de spoorbeheerder. Deze overtredingen zijn ingedeeld in zes categorieën, gekoppeld aan de zwaarte van de overtreding. Bij elke categorie hoort een promillage van de totale omzet en een minimumboete, die als uitgangspunt worden genomen voor de boetetoemeting.

Voor het kartelverbod en het misbruikverbod van een economische machtspositie blijft de in 2001 gekozen systematiek gehandhaafd: de boete wordt vastgesteld op basis van een percentage van de bij de inbreuk betrokken omzet. Dit is kort gezegd de totale omzet die door de onderneming voor de duur van de overtreding wordt behaald met de verkoop van alle goederen of diensten waarop de overtreding betrekking heeft. Indien de onderneming de wet gedurende een aantal jaren heeft overtreden, komt de betrokken omzet neer op de verkopen gedurende al deze jaren. Voor zeer zware inbreuken (zogenaamde hard-core overtredingen) kan de basisboete oplopen tot 30% van de betrokken omzet. Op grond van boeteverzwarende omstandigheden (bijvoorbeeld het feit dat een overtreder al eerder is beboet) kan dit bedrag worden verhoogd. De NMa kan ook rekening houden met boeteverlagende omstandigheden. Bijvoorbeeld bij tijdige compensatie van benadeelden door de overtreder kan de NMa de boete verminderen. De boetes zijn, in lijn met Europese regelgeving, wettelijk begrensd.

Boetetoemeting op grond van de waarde van de goederen en/of diensten waarop de overtreding betrekking had, is gelijk aan de systematiek die de Europese Commissie tegenwoordig hanteert, evenals de mededingingsautoriteiten van Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Hongarije en Zweden. Dit sluit aan bij het streven om binnen de Europese Unie ook op het gebied van het mededingingsrecht zoveel mogelijk dezelfde regels te hanteren.

Voor de beboeting van natuurlijke personen bereidt de NMa nog afzonderlijke boeteregels voor. Deze regels worden binnenkort in de Boetecode opgenomen nu de Eerste Kamer op 26 juni jongstleden akkoord is gegaan met wijzigingen van de Mededingingswet naar aanleiding van de evaluatie van die wet.

De Boetecode geldt vanaf heden voor elke nieuwe zaak. Zaken waarin voor deze datum reeds rapport is uitgebracht, vallen nog onder de Boeterichtsnoeren 2001. De Boetecode is vanaf heden te vinden op de website van de NMa (www.nmanet.nl). Hieronder is de code te downloaden.
Richtsnoeren en bekendmakingen

http://www.nmanet.nl/nederlands/home/Wet_en_regelgeving/Richtsnoeren/i ndex.asp
NMa Boetecode 2007 Bijlage NMa Boetecode 2007