VVD


29-6-2007

VVD tevreden over wijzigingsverdrag, maar bezorgd over vrije marktwerking.

De VVD heeft met tevredenheid geconstateerd dat, het in 2005 door Nederland verworpen Grondwettelijke Verdrag, zal worden omgezet in een gewoon wijzigingsverdrag.

De VVD pleitte hier al in januari voor, de Nederlandse regering koos die inzet in maart. lange tijd zag het er niet naar uit dat daarvoor veel steun in Europa was, maar in Juni constateert de VVD met genoegen dat deze terug-naar-af benadering succesvol door de Nederlandse regering is uitonderhandeld. Daarvoor verdient zij een compliment. Het resultaat is geen fraai Verdrag met een mooie kaft en hoogdravende pretenties, maar het is een verzameling aanpassingen geworden die tegemoet komen aan de belangrijkste wensen en bezwaren van de Nederlanders en die Europa in staat zullen stellen weer vooruit te komen. Voordat de VVD echter een definitief oordeel geeft zal het de definitieve verdragstekst die het Portugese voorzitterschap in oktober zal presenteren afwachten.

Zorgen over vrije markt
Een belangrijke andere reden voor de terughoudendheid van de VVD-fractie is gelegen in het feit dat in de doelstellingen voor de interne markt nu niet meer de termen "vrij" en "onvervalst" zijn opgenomen. Dat was wel zo in de verworpen Grondwet en het is ook de bestaande mededingingspraktijk in Europa. Het is in het belang van Nederlandse bedrijven en consumenten dat het schrappen van deze toevoegingen op geen enkele wijze die praktijk zullen veranderen. Een protocol dat is toegevoegd en deze verslechtering weer ongedaan zou moeten maken stelt de VVD-fractie dan ook niet gerust. Om een duidelijk signaal af te geven dat Nederland staat voor een vrije en ongehinderde marktwerking zal de VVD-fractie volgende week dinsdag een motie indienen om die principes vast te schroeven. De motie wordt mede ondertekend door het CDA.

Een andere belangrijk zorgpunt dat de VVD heeft ten aanzien van de voorgestelde Verdragsaanpassingen gaat over een protocol dat notabene op Nederlands verzoek is toegevoegd. Het gaat hier om een tekst die het moeilijker maakt om publieke diensten, die een algemeen belang dienen zoals woningbouwcorporaties, aan interne marktregels te onderwerpen. De VVD is echter van mening dat indien deze organisaties met publiek geld in een commerciële omgeving werken of grensoverschrijdend ondernemen zij aan dezelfde eisen moeten voldoen als echte ondernemers. Wij accepteren geen concurrentievervalsing, of kruissubsidiëring op kosten van de belastingbetaler. Ook is het voor de VVD niet duidelijk hoe diensten van algemeen economisch belang worden gedefinieerd. In het debat gisteravond over de resultaten van de Top heeft staatssecretaris Timmermans de VVD-fractie beloofd hier meer duidelijkheid over te verschaffen.

Andere zorgen verminderd of weggenomen op gebied van de veto's Behalve de zorgen over het op spel zetten van de verworvenheden van de vrije marktwerking, zijn er ook een paar zorgen van de VVD weggenomen. Op een aantal terreinen waar op zichzelf meer Europese samenwerking nodig is, zoals asiel, migratie, milieu, terrorisme, mensenhandel en internationale criminaliteit zijn heldere afspraken gemaakt voor een nieuwe Verdrag die verbeteringen zijn. Vooral omdat, waar meerderheidsbesluitvorming wordt ingevoerd en Nederland zijn veto inlevert om die samenwerking mogelijk te maken, er verbeterde noodrem-procedures zijn die uitwassen te voorkomen. Nederland levert zich niet uit aan Brussel, zoals onterecht wordt beweerd. Als een lidstaat vindt dat haar nationale belang geschaad wordt met een voorstel waarbij Nederland wordt overstemd, kan Nederland in veel gevallen alsnog een stemming bij unanimiteit vragen. Deze zogeheten `noodrem procedure' biedt vooral waarborgen op het terrein van Justitie en Binnenlandse zaken. Maar ook indien bijvoorbeeld een toevloed van migranten van onze sociale zekerheid gebruik wil maken, heeft Nederland mogelijkheden dit tegen te gaan.

Winst op verzoek van de VVD
Uitbreiding
Wat betreft de uitbreidingscriteria heeft de VVD winst geboekt. Naast de Kopenhagen- criteria wordt nu voor het eerst ook rekening gehouden met de `Spankracht' van de Unie. Dit gebeurt door de opname van het absorptie- of integratie criterium. Dit criterium houdt rekening met de vraag of de Unie zelf klaar is om een nieuwe lidstaat op te nemen. Het gaat nu dus niet louter meer om de vraag of een land zelf klaar is voor toetreding. Dit komt tegemoet aan de wensen van de VVD om niet te snel uit te breiden.

Invloed van nationale parlementen
De VVD kwam vorige week met de Oranje kaartprocedure. Dit dient als alternatief voor de Rode en Gele kaartprocedure. Bij de Gele kaartprocedure kan 1/3 van de nationale parlementen een voorstel slechts door de commissie in heroverweging laten nemen. Dit geeft de nationale parlementen dus geen extra grip. Bij de rode kaartprocedure kan een meerderheid van de lidstaten een voorstel volledig tegenhouden. Dit gaat weer een stap te ver en is moeilijk in te bouwen in het constitutionele proces van de Unie.
De Oranje kaart daarentegen heeft als voordeel dat een gewone meerderheid van de nationale parlementen een voorstel kan doorverwijzen naar de Raad. Indirect heeft elk nationaal parlement nu een dwingend recht, omdat zij haar minister als het ware een mandaat kan meegeven. Immers, welke minister gaat nou tegen haar eigen beleid in? Deze Oranje kaartprocedure kan dus worden gezien als een `tussentrap'.