AutoRai

Chevrolet âeagerâ om vorm op stratencircuits in Porto vast te houden

(6/29/2007)
Over ruim een week is het World Touring Car Championship op de helft van het seizoen, wanneer ronden 11 en 12 van het WTCC op het stratencircuit van Porto worden verreden. De Portugese WTCC-ronde is nieuw op de kalender, terwijl toerwagens nog niet eerder in actie kwamen op het 4,72 kilometer lange stratencircuit. Dat betekent dat alle deelnemers zonder enige ervaring in Porto van start zullen gaan.

Porto is dit jaar de derde nieuwe locatie op de kalender en na Pau het tweede stratencircuit waarop het WTCC in actie komt. De straten van Macau vormen traditioneel gezien het toneel voor de finale van het WTCC-kampioenschap. Na het succes van Chevrolet in de straten van Pau kijkt het team vol ongeduld uit naar opnieuw een sterk resultaat op een type baan dat de Chevrolet Nubira WTC zeer goed ligt.

Alain Menu: âHet is prettig om Porto halverwege het seizoen te rijden, omdat het bijna als een nieuwe start van de tweede helft van het kampioenschap gezien kan worden. Het circuit is voor iedereen nieuw en hier is het belangrijk om een lichte auto te hebben om goed te kunnen presteren. Helaas voor de anderen rijden er maar drie coureurs met een Chevrolet Nubira en wanneer we hier net zo goed rijden als in Pau, maken we een zeer goede kans. In tegenstelling tot Pau is de baan in Porto erg snel, wat betekent dat goed kwalificeren hier belangrijker dan ooit is. Vooral de hairpin kan tijdens de eerste ronde voor hachelijke situaties zorgen, maar verder denk ik dat we een goede kans maken op een mooi resultaat.â

Nicola Larini: âNet als Pau is Porto een nieuw circuit dat ik mezelf eigen moet maken. Het verschil is dat dit circuit voor nagenoeg iedereen nieuw is, waardoor we allemaal gelijke kansen hebben. Naarmate we dichter bij de race komen, zal ik proberen het circuit vanaf fotoâs en beelden uit mijn hoofd te leren, om in ieder geval een eerste indruk te krijgen en kennis te maken met de bochten. Het is een stratencircuit, dus ik verwacht dat de Nubiraâs het hier net als in Pau goed zullen doen. Dat compenseert in ieder geval mijn handicap-gewicht van 50 kilo. In deze fase van het seizoen, en gezien de goede resultaten, moet je dat gewicht accepteren. Het betekent voor mij dat het lastig wordt om hier een overwinning te scoren, in ieder geval onder normale omstandigheden, waardoor ik me meer zal richten op het behalen van punten voor het kampioenschap. In de stand ben ik de eerste van de voor-wielaangedreven autoâs en bovendien wil ik aansluiting houden bij de kop in het klassement.â

Rob Huff: âIk rijd in Porto met een zeer lichte auto. Een puntloos weekend in Brno, waar ik een jaar eerder nog wist te winnen, heeft geresulteerd in slechts vijf kilo extra gewicht. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik heb wat on-board beelden bekeken van een ander evenement en het circuit ziet er zeer interessant uit. Normaal gesproken zouden we het daar goed moeten doen, omdat stratencircuits de Nubira WTC goed liggen. Dat blijkt ook uit de resultaten op de circuits van Macau, eind vorig jaar, en meer recent Pau. In tegenstelling tot Pau is dit circuit echter behoorlijk lang, wat het moeilijker maakt om het goed te leren kennen. De extra testsessie die we bij nieuwe circuits op de vrijdag krijgen, komt vooral hier goed van pas. Bovendien hoop ik dat we onze tijd tijdens de twee vrije trainingen eveneens optimaal benutten, terwijl we tegelijkertijd aan een ideale set-up werken.â

Mark Busfield: âSinds Pau hebben we enkele veranderingen in het ontwerp van de Nubira doorgevoerd, om de prestaties en duurzaamheid van de auto op stratencircuits verder te verbeteren. Opvallend is dat we ditmaal de langste periode hebben gehad om onze autoâs te prepareren sinds de tweede race van het seizoen op Zandvoort. Dat betekent dat we de Nubiraâs meer dan een week in de workshop hebben gehad. Daardoor hebben onze technici de autoâs grondig onder handen kunnen nemen, terwijl de coureurs in Porto genoeg tijd hebben om te kijken of nieuwe features nog aangepast moeten worden. Alain en Rob hebben afgelopen week op MIRA getest, terwijl Nicola en Rickard volgende week op Pembrey zullen testen. Nicola zal daar specifieke wijzigingen in de set-up voor Porto beoordelen, terwijl Rickard de test zal gebruiken als voorbereiding op de Zweedse ronde in Anderstorp, later in juli.â

Eric Nève: âWe zijn blij met het feit dat Nicola in Brno genoeg punten heeft kunnen scoren om in het rijderskampioenschap door te stoten naar de vierde positie. Alain en Rob rijden ditmaal opnieuw licht en we weten al van het allereerste jaar van Chevroletâs WTCC-avontuur dat straatraces de Nubira erg goed liggen. In Macau waren we beide keren snel, maar kampten we met pech, en in Pau bewees Alain dat de Nubira dé auto is voor straten-circuits. Ik ben er van overtuigd dat Porto een succes gaat worden, omdat mensen in Zuid Europa een passie hebben voor autosport en geen enkel ander kampioenschap biedt de fans de mogelijkheid om zo dicht bij de autoâs en coureurs te komen als het WTCC.â