De Museumparkgarage moet worden voltooid volgens het oorspronkelijke
ontwerp maar met technische aanpassingen voor de stabiliteit. Geen
enkel alternatief voorziet op een betere manier in de benodigde ruimte
voor parkeren en waterberging. De totale investeringskosten bedragen
ca. 103 miljoen. Het college wil daarvoor in de begroting voor 2008
een extra krediet opneme. De garage annex waterberging moet in de
eerste helft van 2010 klaar zijn. Dit schrijft het college vandaag in
een brief aan de gemeenteraad. De raad neemt waarschijnlijk op 12 juli
een besluit hierover.
Alternatieven onderzocht
Het college heeft alle mogelijke alternatieven voor de
Museumparkgarage onderzocht. De alternatieven waren: a. stopzetten van
de bouw en geen parkeergarage noch een waterberging op deze plaats, b.
geen garage en wel een waterberging c. afbouwen volgens oorspronkelijk
ontwerp met technische aanpassingen en d. een waterberging in
combinatie met een kleinere garage.
Nuloptie
Het stopzetten van de bouw brengt op zichzelf al veel kosten met zich
mee en daar bovenop komen de kosten van parkeerruimte en waterberging
die op een andere plek gecreëerd moeten worden. Het college heeft
vastgesteld dat het buitengewoon moeilijk zal zijn om alternatieve
locaties hiervoor te vinden waar realisatie zowel stedenbouwkundig als
budgettair verantwoord is evenals praktisch mogelijk.
Grotere waterberging
Ook de mogelijkheid van de aanleg van een grotere ondergrondse
waterberging op deze plek zonder parkeergarage is onderzocht. Gebleken
is dat er weliswaar meer waterberging in het centrum nodig is dan de
oorspronkelijk in de MPG voorziene 10.000m3 maar dat die extra
capaciteit op meer duurzame wijze te realiseren is op andere plekken
in de stad, en tegen lagere kosten.
Parkeercapaciteit
De bouw van een kleinere garage (930 in plaats van de voorziene 1150
plaatsen) in combinatie met een waterberging leidt tot enige
kostenbesparing . Minder parkeerplaatsen betekent echter dat
stadsbezoekers doordeweeks nauwelijks gebruik kunnen maken van de
garage omdat de capaciteit dan volledig wordt benut door bezoekers van
het Erasmus Medisch Centrum.
Technische aanpassingen
Alles afwegende kiest het college ervoor om de garage met waterberging
te realiseren volgens de oorspronkelijke opzet zij het met technische
aanpassingen vanwege de stabiliteit. Die wordt gevonden in de
verzwaring van wanden, balken, vloeren en kolommen en het verkleinen
van de vides. Dat gaat niet ten koste van het aantal parkeerplaatsen.
De totale investeringskosten (garage en waterberging) bedragen dan 103
miljoen. Aanvankelijk werden de kosten begroot op ruim 54 miljoen.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Voor de uitvoering wil de gemeente een alliantie aangaan met de
aannemer zodat verantwoordelijkheden worden gedeeld. Dat gebeurt
binnen het huidige contract met de aannemer. Daarboven worden nadere
afspraken gemaakt over organisatie, risicobeheersing, risicoverdeling
en prijsbepaling. Een nieuwe aanbestedingsprocedure is daardoor niet
nodig. De te vormen alliantieorganisatie moet het werk binnen de
maximale bouwprijs realiseren op basis van gedeelde
verantwoordelijkheid. Blijft het bedrag binnen dit maximum, dan deelt
de aannemer mee in de 'winst', komt het bedrag erboven, dan neemt de
aannemer een deel van de overschrijdingskosten voor zijn rekening.
Raad aan zet
Het college spreekt met deze brief zijn voorkeur uit voor de variant
van afbouwen volgens plan en vraagt de gemeenteraad deze voorkeur te
steunen. De gemeenteraad neemt hierover waarschijnlijk op 12 juli een
besluit.
Zie ook: Brief aan de gemeenteraad
Bron: Bestuursdienst, 29-06-2007
Gemeente Rotterdam