Gemeente Rotterdam

De Museumparkgarage moet worden voltooid volgens het oorspronkelijke ontwerp maar met technische aanpassingen voor de stabiliteit. Geen enkel alternatief voorziet op een betere manier in de benodigde ruimte voor parkeren en waterberging. De totale investeringskosten bedragen ca. 103 miljoen. Het college wil daarvoor in de begroting voor 2008 een extra krediet opneme. De garage annex waterberging moet in de eerste helft van 2010 klaar zijn. Dit schrijft het college vandaag in een brief aan de gemeenteraad. De raad neemt waarschijnlijk op 12 juli een besluit hierover.

Alternatieven onderzocht
Het college heeft alle mogelijke alternatieven voor de Museumparkgarage onderzocht. De alternatieven waren: a. stopzetten van de bouw en geen parkeergarage noch een waterberging op deze plaats, b. geen garage en wel een waterberging c. afbouwen volgens oorspronkelijk ontwerp met technische aanpassingen en d. een waterberging in combinatie met een kleinere garage.

Nuloptie
Het stopzetten van de bouw brengt op zichzelf al veel kosten met zich mee en daar bovenop komen de kosten van parkeerruimte en waterberging die op een andere plek gecreëerd moeten worden. Het college heeft vastgesteld dat het buitengewoon moeilijk zal zijn om alternatieve locaties hiervoor te vinden waar realisatie zowel stedenbouwkundig als budgettair verantwoord is evenals praktisch mogelijk.

Grotere waterberging
Ook de mogelijkheid van de aanleg van een grotere ondergrondse waterberging op deze plek zonder parkeergarage is onderzocht. Gebleken is dat er weliswaar meer waterberging in het centrum nodig is dan de oorspronkelijk in de MPG voorziene 10.000m3 maar dat die extra capaciteit op meer duurzame wijze te realiseren is op andere plekken in de stad, en tegen lagere kosten.

Parkeercapaciteit
De bouw van een kleinere garage (930 in plaats van de voorziene 1150 plaatsen) in combinatie met een waterberging leidt tot enige kostenbesparing . Minder parkeerplaatsen betekent echter dat stadsbezoekers doordeweeks nauwelijks gebruik kunnen maken van de garage omdat de capaciteit dan volledig wordt benut door bezoekers van het Erasmus Medisch Centrum.

Technische aanpassingen
Alles afwegende kiest het college ervoor om de garage met waterberging te realiseren volgens de oorspronkelijke opzet zij het met technische aanpassingen vanwege de stabiliteit. Die wordt gevonden in de verzwaring van wanden, balken, vloeren en kolommen en het verkleinen van de vides. Dat gaat niet ten koste van het aantal parkeerplaatsen. De totale investeringskosten (garage en waterberging) bedragen dan 103 miljoen. Aanvankelijk werden de kosten begroot op ruim 54 miljoen.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Voor de uitvoering wil de gemeente een alliantie aangaan met de aannemer zodat verantwoordelijkheden worden gedeeld. Dat gebeurt binnen het huidige contract met de aannemer. Daarboven worden nadere afspraken gemaakt over organisatie, risicobeheersing, risicoverdeling en prijsbepaling. Een nieuwe aanbestedingsprocedure is daardoor niet nodig. De te vormen alliantieorganisatie moet het werk binnen de maximale bouwprijs realiseren op basis van gedeelde verantwoordelijkheid. Blijft het bedrag binnen dit maximum, dan deelt de aannemer mee in de 'winst', komt het bedrag erboven, dan neemt de aannemer een deel van de overschrijdingskosten voor zijn rekening.

Raad aan zet
Het college spreekt met deze brief zijn voorkeur uit voor de variant van afbouwen volgens plan en vraagt de gemeenteraad deze voorkeur te steunen. De gemeenteraad neemt hierover waarschijnlijk op 12 juli een besluit.

Zie ook: Brief aan de gemeenteraad

Bron: Bestuursdienst, 29-06-2007