Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Verbod op verplichting roetfilters voor nieuwe personenwagens heeft geen relatie met instelling milieuzones

29-06-2007

Deze week heeft het Gerecht van Eerste Aanleg beslist dat Nederland niet voor het jaar 2009 mag eisen dat nieuwe personenautos zijn uitgerust met roetfilters.

Naar aanleiding van deze uitspraak van 27 juni 2007 zijn vragen gerezen over de gevolgen daarvan voor de uitwerking van de afspraken die vorig jaar zijn gemaakt in het kader van het Convenant Stimulering Schone Vrachtauto's en Milieuzonering, op basis waarvan sommige vrachtwagens (oude vrachtwagens en vrachtwagens zonder roetfilter) uit het binnenstedelijk gebied (de milieuzone) geweerd zouden moeten worden. Partijen bij dat, in maart 2006 ondertekende, convenant zijn de ministeries van VROM en Verkeer & Waterstaat, 10 grote gemeenten en het bedrijfsleven.

Het ministerie van VROM heeft de Landsadvocaat gevraagd om te bezien of de uitspraak van het Gerecht ook gevolgen heeft voor het instellen van milieuzones (waarbinnen roetfilters verplicht zijn). Zijn conclusie is dat dit niet het geval is en dat de instelling van milieuzones gewoon door kan gaan.

Dat de uitspraak van het Gerecht een andere kwestie betreft en de milieuzonering niet raakt, wordt feitelijk bevestigd door de Europese Commissie zelf. Als motivering voor het negatieve oordeel over een roetfilterplicht op nieuwe personenautos, wijst de Commissie op alternatieve, minder beperkende maatregelen, zoals de fiscale stimuleringsregeling op nieuwe personenauto's, waarvan de werking kan worden vergroot 'door deze maatregel aan te vullen met andere maatregelen zoals een selectief rijverbod... in bepaalde gebieden voor dieselautos die niet aan een bepaalde emissienorm voldoen'.

Bovendien heeft Nederland de invoering van milieuzones door gemeenten vorig jaar al gemeld bij de Europese Commissie. De Commissie had daarbij geen vragen over de toelaatbaarheid van milieuzones als zodanig. Wel waren er vragen over mogelijke beperkingen voor buitenlandse vrachtwagens. Het convenant wordt daarop aangepast, door deze vrachtwagens een jaar lang te monitoren en daarna te bezien of deze ook onder het milieuzone-regime kunnen vallen.