Wageningen Universiteit

Allergiepatiƫnt ergert zich aan etiketten

28 jun 2007

Sinds 2005 moeten de etiketten van Europese voedingsmiddelen vermelden of ze allergenen als pinda, melk en eieren bevatten. Toch zijn de etiketten een bron van ergernis voor mensen met een voedselallergie, melden Wageningse en Griekse onderzoekers.

'Het klinkt misschien paradoxaal, maar aan de ene kant klagen mensen met een voedselallergie dat er teveel informatie op voedingsmiddelen staat, en aan de andere kant bevatten de etiketten toch niet de informatie die ze nodig hebben', zegt dr. Judith Cornelisse-Vermaat van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag van Wageningen Universiteit. Zo vermelden sommige producten bijvoorbeeld wel dat ze weipoeder bevatten, maar niet alle consumenten weten dat weipoeder een bestanddeel uit melk is.

De onderzoekers volgden in Nederland en in Griekenland allergische consumenten als die boodschappen deden in een supermarkt. Zo ontdekten ze dat het veel tijd kost om de etiketten te lezen. De informatie staat er in meerdere talen op en de letters zijn te klein. 'We kregen te horen dat we onze respondenten nog het beste konden helpen met een vergrootglas', zegt Cornelisse-Vermaat.

De onderzoekers willen in vervolgonderzoek kijken of computertechnologie uitkomst brengt. 'Je kunt denken aan een informatiezuil in de winkel waar klanten meer informatie over de samenstelling van levensmiddelen kunnen krijgen', zegt Cornelisse-Vermaat. 'Ongetwijfeld betekent dat een aanzienlijke investering, maar daar staat voor de retailers en producenten ook weer wat tegenover. Als je de sociale omgeving van mensen met een voedselallergie meerekent, kom je op ongeveer een kwart van de totale bevolking.'

Het Wagenings-Griekse onderzoek valt onder het Europese onderzoekproject Europrevall. Het artikel verschijnt binnenkort in de European Journal of Public Health. Willem Koert

Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail: pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail: resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op http://www.resource-online.nl.