Verbond van Verzekeraars

Verbond positief over Keurmerk Letselschade

Het Verbond vindt het Keurmerk Letselschade een goed initiatief om belangenbehartiging van letselslachtoffers naar een hoger niveau te tillen. "Niet alleen het slachtoffer, maar ook
aansprakelijkheidsverzekeraars hebben belang bij een integere en kwalitatief hoogwaardige belangenbehartiging", aldus beleidsadviseur Ernst Pompen.

Het belang van het slachtoffer vooropstellen: dat is het doel van het Keurmerk Letselschade, een initiatief van Slachtofferhulp Nederland, Stichting De Ombudsman, de advocatenorganisaties LSA en ASP, en de Stichting Nederlands Instituut van Register-experts (NIVRE). Letselschadekantoren en -bureaus kunnen zich sinds kort inschrijven voor het keurmerk, dat ze kunnen verkrijgen als de kwaliteit van hun dienstverlening hoog is en ze bovendien helder met de klant communiceren.
Volgens het Nationaal Platform Personenschade (NPP) sluit het keurmerk goed aan op de Gedragscode Behandeling Letselschade, die door het NPP wordt geborgd en gehandhaafd. De gedragscode gaat over de inhoud van het dossier en reikt spelregels aan op het gebied van een transparante en harmonieuze schadeafwikkeling; het keurmerk richt zich niet op het dossier zelf, maar vooral op een respectvolle omgang van de belangenbehartiger met het slachtoffer.

Ook voor rechtsbijstandverzekeraars?
Het keurmerk is (vooralsnog) uitsluitend bedoeld voor belangenbehartigers die alleen voor slachtoffers opkomen, zoals letselbureaus en -advocaten. Verzekeraars kunnen er niet voor in aanmerking komen, al heeft een aantal rechtsbijstandverzekeraars wel interesse getoond. Volgens Jaap Smit van Slachtofferhulp Nederland is toelating van verzekeraars nu niet mogelijk, omdat dat een ander reglement vergt, maar hij sluit het in een later stadium niet uit.

Verzekerd!, juni 2007