Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

29-6-2007; Betreft 2e Trainingsdag A-Style TT Assen - GP wegraeare Nederland

Vermeulen pakt pole op nat Assen

De weersvoorspellingen voor de racedag van de 77e A-Style TT Assen zijn droog, maar de kwalificatie trainingen werden door ruim 27.000 racefans bezocht, die 's middags de regenpakken en parapluis tevoorschjijn moesten pakken. Rizla Suzuki's regenspecialist Chris Vermeulen pakte zijn eerste pole van het huidige seizoen in een regenachtige kwalificatiesessie op de vrijdagmiddag voor de A-Style TT Assen waarin hij een tiende van een seconde sneller was dan landgenoot Casey Stoner die als tweede zal starten. Vermeulen pakte vorig jaar in zijn eerste volledige MotoGP seizoen twee pole posities maar dit is de eerste keer in 2007 dat hij op de eerste startrij staat en de 25 jarige zal hopen dat er morgen meer regen gaat vallen nadat hij recentelijk in Le Mans en Donington liet zien goed met een natte baan overweg te kunnen. De Suzuki rijder klokte een 1'48.555 op zijn 19e van 25 ronden en was uiteindelijk 0.017s sneller dan Ducati Marlboro's klassementsleider Casey Stoner. Helemaal op de elfde plaats vinden we voormalig zevenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi die een competitieve rondetijd wist te rijden en zich misschien zorgen maakt dat Stoner - die bijna twee seconden sneller was en de vaart er in de trainingen goed in had zitten - in de beginfase van de negende race van het seizoen als vroeg een voorsprong weet op te bouwen.

Nu Rossi voor het eerst in 2007 niet op de eerste startrij staat zal Stoner er zeker vertrouwen in hebben nadat hij onder allerlei omstandigheden races heeft weten te winnen. De in goede vorm stekende Randy de Puniet wist wederom een uitstekende prestatie neer te zetten en maakt de eerste startrij vol omdat zijn laatste van 28 ronden goed genoeg was om hem de derde plaats te geven - hij was echter wel een seconde langzamer dan de tijden van Vermeulen en Stoner. Met een strek optreden liep Honda Gresini's Marco Melandri de eerste startrij op 0,1s mis, de tweede rij wordt verdere vol gemaakt door Vermeulen's collega John Hopkins en zijn landgenoot Colin Edwards (Fiat Yamaha). Kawasaki nieuwkomer Anthony West wist zijn regenkwaliteiten goed te benutten en voert de derde startrij aan waarop hij vergezeld wordt door Pramac d'Antin's Alex Hofmann (achtste) en Repsol Honda's Dani Pedrosa (negende) - terwijl Ducati's Loris Capirossi de top tien vol maakt. Wereldkampioen Nicky Hayden zal teleurgesteld zijn dat hij zich maar als 13e heeft weten te kwalificeren zeker gezien zijn recente prestaties onder droge omstandigheden. Dunlop Yamaha Tech 3 rijder Makoto Tamada had de discretie van de race directie nodig om het schaamrood van zijn kaken te halen. Zij besloten dat hij zondag kan deelnemen ondanks dat hij zich niet binnen de 107% van Vermeulen's pole tijd had weten te kwalificeren.

Het MotoGP trio van de eerste rij over hun kwalificatie

De drie mannen van de eerste startrij vertellen voorafgaand aan de MotoGP A-Style TT Assen race over hun kwalificatie:

Chris Vermeulen Rizla Suzuki )pole 1'48.555s)

"Vorig jaar had ik twee poles en ik heb dit jaar nog niet op de eerste startrij gestaan dus ik ben blij dat ik daar eindelijk sta. Deze omstandigheden waren moeilijk, er was eerste meer regen, daarna weer wat minder, maar dat was niet het probleem, ik had meer last van de wind."

Casey Stoner Ducati Marlboro (2e, 1'48.572)

"Het ziet er goed uit voor de race als het droog blijft. Als het toch nat wordt dan lijken de zachte banden het goed te doen en de het de hele afstand vol te kunnen houden, ze deden het goed in Donington. Ik probeerde een hardere maar dat werkte niet goed op mijn motor, we moeten dus zien wat het weer morgen voor ons in petto heeft."

Randy de Puniet Kawasaki Racing (3e, 1'49.579)

"Ik ben blij omdat ik best laat met mijn eerste run stopte. Toen ik weer de baan op wilde was deze helemaal nat, in de pit hebben we andere banden gemonteerd en gewacht tot het wat beter was. In mijn laatste ronde waren de omstandigheden niet zo slecht en ik besloot het maximale te geven omdat een eerste rij hier heel belangrijk is."

Molenaar Racing en hoofdsponsor DeGraaf Technisch Personeel starten 'jeugdopleiding' en continueren de samenwerking in de Grands Prix ook 2008 en 2009

Het grote nieuws van Nederlandse kant op de laatste trainingsdag voor de 77e A-Style TT Assen was het bericht dat het contract tussen Arie Molenaar Racing en hoofdsponsor DeGraaf Technisch Personeel met 2 jaar is verlengd. Dit houdt in dat niet alleen de activiteiten met het 125cc team in de MotoGP zullen worden gecontinueerd, maar dat er ook een team wordt afgevaardigd in het Open Spaans kampioenschap. De bedoeling hiervan is om 2 jonge Nederlandse coureurs klaar te stomen voor het Grand-Prix werk. Ook gaat voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh deel uit maken van de nieuwe en uitgebreide opzet. Zelf neemt Van den Goorbergh ook in de kleuren van De Graaf technisch personeel op een Honda deel aan de Dakar rally.

Regen weerhoudt Joey Litjens (22e) en Danny Webb (30e) van tijdsverbetering

Vandaag heeft het DeGraaf Grand Prix team de laatste kwalificatie gereden voor de 77e A-Style TT Assen. In de warm-up van vanochtend bleef de regen, ondanks de dreiging, uit. Joey Litjens was gebrand om zijn tijd van gisteren te verbeteren, wat bijna lukte. Danny Webb wist zijn kwalificatietijd van gisteren met 0,1 seconde te verbeteren en eindigde deze tweede vrije training op een 32e positie. Joey Litjens wist zijn kwalificatietijd van gisteren bijna te evenaren, maar klasseerde zichzelf in deze vrije training op een 31e positie waarmee hij alles behalve tevreden was. In de tweede en beslissende kwalificatie kwam de voorspelde regen naar beneden, waardoor het niet mogelijk was om de tijden van gisteren te verbeteren. Joey liet in deze natte tweede kwalificatie zien dat hij een meester in de regen is door zichzelf als 13e te klasseren. Danny Webb had een stuk minder naar zijn zin en sloot de natte kwalificatie af op de 32e positie.

De 13e kwalificatietijd van Joey Litjens gaf hem veel hoop voor de race van morgen als het nat is. "Ja, het is jammer dat deze tijd niet geldt voor de startopstelling voor morgen." gaf een zichtbare blije Joey aan. "De tijd welke ik gisteren reed tijdens de droge kwalificatie gaf mij al een goed gevoel. Om morgen vanaf de 22e positie aan de wedstrijd te beginnen is goed. Ik start over het algemeen goed en kan gelijk bij de eerste 15 rijders zitten. Ik weet dat het vandaag een vertekend beeld geeft dat ik naar de 13e positie reed in deze natte kwalificatie maar het geeft ook aan dat het voor mij niet uitmaakt of het morgen regent of droog is. Uiteraard heb ik een lichte voorkeur voor regen maar je moet niet vergeten dat iedereen nu maar één training in de regen heeft gehad en op het moment iedereen eraan gewend is zullen óók zij sneller gaan. Het kostte mij wel even tijd voordat ik deze tijd kon rijden, maar hoe langer ik bleef doorrijden hoe snellere tijden ik klokte. In de vrije training van vanochtend ging het absoluut niet zoals ik wilde. Ik denk dat ik teveel pushte, maar de motor voelde ook iets anders aan. Niet dat deze slechter was, maar gewoon anders. Qua rondetijd zat ik maar iets boven mijn kwalificatietijd van gisteren maar wel 9 posities meer naar achteren. Dit geeft ook aan hoe close het is in de GP125. Morgen zal ik er alles aan doen om in de punten te rijden. Het zal een lastige en moeilijke opgave zijn maar het blijft mijn thuiswedstrijd en met al die mensen op de tribunes moet dat mij wel een extra "boost" geven. We gaan ervoor morgen!!" besluit een relaxte Joey welke met alle persaandacht van dit weekend zich niet de druk op zijn schouders laat leggen.

De Nederlandse 125cc coureurs over hun tweede trainingsdag

De Nederlandse 125cc coureurs hebben hun trainingsdagen erop zitten. Hieronder staan hun ervaringen.

Roy Pouw (31e; 1:50,025):

Het ging vandaag gewoon weer lekker. De kleine valpartij leverde gelukkig niet echt schade op en brak mijn ritme ook niet. Ik heb geen doel voor morgen, daarvan ga je met druk rijden. Ik hoop op een goede start en dan zien we wel waar we morgen op uitkomen. Het belangrijkste is dat ik gewoon lekker kan rijden.

Hugo van de Berg (32e; 1:50,244):

De motor is beter en stukken sneller. Ik was vanmorgen maar 2.4s langzamer dan de eerste man. Ik had veel zin in de middagtraining, maar helaas regende het.

De training van vanmiddag was niet slecht. Ik hoop morgen op een goede start en dus een goede eerste ronde. Daarnaast hoop ik snel mijn ritme te vinden.

Jasper Iwema (33e; 1:50,292):

Ik had weinig problemen tijdens de droge vrije training vanmorgen. Vanmiddag ging het echt super. Ik stond zelfs lang bij de eerste vijftien. Ik ben ook niet gespannen en probeer dit weekend zoveel mogelijk te leren en te genieten. Van mij mag het blijven regenen, dan zijn de verschillen kleiner, en dan zullen we zien waar we uitkomen.

Patrick van de Waarsenburg (34e; 1:51,225):

Elke ronde gaat het echt steeds beter, waardoor het vertrouwen in de machine groeit. Ik heb vooral lekker gereden. Met een goede start hoop ik dat ik aan kan haken bij de andere Nederlanders. Morgen hoop ik op een goede klassering als beste Nederlander.

Ferry Stoffer (35e; 1:52,407):

Ik heb veel problemen gehad met de vering. De vering is naar WP geweest, maar doordat ik nu nieuwe grenzen opzoek gaat het niet echt lekker Dit geldt eigenlijk voor de gehele set-up. Natuurlijk ben ik wel blij dat ik erbij sta morgen, maar ik had graag in de 1:50 willen rijden. Die tijden rijdt ik nog zeker niet, maar daar heb ik in de wedstrijd wel vertrouwen in.

Pasini behoudt pole in Assen door regen

Nadat het vroeg in de middag tijdens de A-Style TT Assen begon te regenen vond de tweede kwalificatie voor de 125cc rijders plaats onder natte omstandigheden waardoor geen van de deelnemers de tijden die ze gisteren realiseerden wisten te verbeteren. Polaris World's Mattia Pasini blijft daarom, voor de zesde keer dit jaar, op pole staan met daarnaast Valsir Seedorf Derbi's Lukas Pesek, Simone Corsi van het Skilled Racing Team en Bancaja Aspar's Sergio Gadea. De tweede rij voor de negende race van het seizoen bestaat uit Sandro Cortese (Emmi - Caffe Latte Aprilia), Gadea's Aspar collega's Gabor Talmacsi en Hector Faubel en Multimedia Racing's Raffaele de Rosa. In de sessie van vanmiddag deed Pasini het rustig aan en reed maar zes ronden terwijl hij wist dat zijn pole tijd niet in gevaar zou komen. De snelste rijder in deze regenachtige omstandigheden was Mike di Meglio van Kopron Team Scot, de Fransman ging aan het einde van de sessie wel onderuit. Vlak achter DiMeglio vonden we Bancaja Aspar's Talmacsi en Gadea die morgen zullen hopen dat ze onder welke omstandigheden dan ook een goed tempo hebben zodat ze wat aan hun titelaspiraties kunnen doen.

Zesde pole van 2007 voor Lorenzo na natte sessie

Vanmiddag werd tijdens de A-Style TT Assen de zevende pole van het seizoen voor wereldkampioen Jorge Lorenzo veilig gesteld nadat de tweede kwalificatie voor de 250cc rijders onder natte omstandigheden plaatsvond. De regen in Nederland voorkam dat Lorenzo's titelrivalen zijn pole tijd aan konden vallen waardoor hij de eerste startplaats op de grid van morgen zal innemen waarbij hij op de eerste rij gevolgd zal worden door Andrea Dovizioso (Kopron Team Scot), Alvaro Bautista (Master Mapfre Aspar) en Hiroshi Aoyama (Red Bull KTM). In de gladde omstandigheden maakten de rijders gebruik van de mogelijkheid om zich voor te bereiden om meer regen morgen en daarin was Dovizioso het snelste met ene ronde van 1'51.429 en dat was tien seconden langzamer dan de droge tijden van gisteren. Achter Dovizioso zagen we Mika Kallio (Red Bull KTM), die vanaf de tiende plaats start terwijl Master Mapfre Aspar's Alex de Angelis (morgen zevende) was derde en Marco Simoncelli van Metis Gilera (morgen achtste) noteerde de vierde tijd.

Quotes Nederlandse 250cc coureurs tweede trainingsdag

De Nederlandse 250cc coureurs hebben vandaag onder wisselende omstandigheden hun twee trainingen verreden. Hier volgen hun bevindingen.

Hans Smees (24e; 1:44,652):

Ik heb vanmorgen nog wat kleine dingen geprobeerd. Het gaat eigenlijk erg goed. Ik kan de vaste coureurs goed volgen. Ik start vanaf de 24e plek en hoop dat ik kan aanhaken bij de wat snelle mannen voor me. Tijdens de tweede natte training ging het zelfs nog beter. Ik heb behoorlijk hard gepusht en zag dat ik op een gegeven moment de zesde tijd had gerealiseerd. Ik geloofde het niet, maar toen ik in de pits kwam zag ik lachende gezichten. Ik probeerde nog een keer naar buiten te gaan, maar er was helaas te weinig tijd.

Ronald Beitler (27e; 1:46,765):

De harde wind leverde veel problemen op. Ik ben zelfs nog gevallen en daarna miste ik het gevoel natuurlijk helemaal. Ook mijn banden gaan nog steeds kapot we zullen nog moeten blijven puzzelen.

Randy Gevers (28e; 1:46,887):

We hebben de kleine problemen opgelost van gisteren. De tijden bleven natuurlijk door de omstandigheden staan. Morgen wil ik in de wedstrijd uitkomen op een tijd van 1.45 waardoor mijn weekeinde geslaagd is en ik met een goed gevoel naar huis kan gaan.

Mike Velthuizen (NQ; 1:48,800):

Velthuizen staat niet gekwalificeerd voor de wedstrijd van morgen, toch heeft de MRTT coureur nog hoop op een TT start. Gisteravond bleken er problemen met de motor. Op basis van de kwalificatie van vandaag stond Mike er ruim bij, daarom heeft zijn team bij de IRTA (de vereniging van teams) een verzoek ingediend om morgen wel te mogen starten

Rossi komt met nieuwe helm hit

Fiat Yamaha rijders Valentino Rossi en Colin Edwards trokken gisteren op het Circuit van Assen de aandacht met hun nieuwe, met de Italiaanse vlage uitdoste, spullen en pakken, maar het kitsch pakket was pas compleet toen zij vanochtend tijdens de vrije training voor de A-Style TT Assen op de baan verschenen. Gezien het feit dat het pak in 70-er jaren stijl de lading misschien net niet voldoende dekte, schakelde Rossi zijn ontwerper Aldo Drudi in en koos ervoor om vandaag zijn laatste 'hit' te presenteren: een 45" vinyl single op het scherm van zijn helm en een sprekend motief op de achterkant, wat 'Valentino Rossi en de Chihuahua band' voorstelt. In Assen bevindt het Yamaha fabrieksduo zich op het Nederlande circuit, waar Edwards vorig jaar erg dicht bij zijn eerste MotoGP overwinning kwam, bij de voorste rijders.

Elias ondergaat operatie in Assen

Honda Gresini rijder Toni Elias onderging gisteren in Assen een operatie om zijn gebroken linker dijbeen, opgelopen tijdens de eerste vrije trainingsessie van de A-Style TT Assen, te stabiliseren. Nadat hij op het Nederlandse circuit met spoed behandeld was, werd de Catalaanse rijder naar het Wilhelmina ziekenhuis in Assen gebracht, vergezeld door de dokter van de Clinica Mobile, Claudio Costa. Met de hulp van orthopedisch chirurg dokter Wiersma zette dokter Costa het ernstig gebroken been van Elias, waarbij metalen platen gebruikt werden, die hem bij zijn herstel moeten helpen. De 24-jarige rijder zal vandaag naar zijn woonplaats Barcelona terugkeren, waar hem een geschatte herstelperiode van zeven maanden wacht. Echter, Elias zal waarschijnlijk - zoals zo het geval is bij MotoGP deelnemers - proberen om zijn medisch adviseurs af te troeven en sneller dan verwacht op de baan terug te keren.

Aspar reageert op geruchten overstap naar MotoGP

Jorge Martinez Aspar sprak gisteren met motogp.com over de speculaties aangaande zijn mogelijke betrokkenheid bij een MotoGP project in de nabije toekomst en liet wat meer licht schijnen op een mogelijke deelname aan alle drie de klasses van het wereldkampioenschap. "We blijven met Suzuki en Yamaha in gesprek betreffende een aantal verschillende opties aangaande een overstap naar de MotoGP. Op dit moment is alles nog onduidelijk; we hebben nog niets in die richting gedefinieerd," verklaarde Aspar. "We werken goed samen met onze partners en sponsors om richting de MotoGP te gaan. We hebben met verschillende rijders gesproken en ons verdiept in de technische benodigdheden, maar de belangrijkste vraag zal zijn met welke motorfiets we gaan rijden; iets wat we op dit moment nog niet weten."

Eén van de Aspar rijders gaat aan de leiding in het 125cc World Championship. Hector Faubel nam afgelopen zondag de eerste plaats over van zijn teamgenoot Gabor Talmacsi. Alle drie de rijders in de lage cilinderklasse hebben races gewonnen en dat succes is, met Alex de Angelis en Alvaro Bautista, ook aanwezig in de 250cc. "Vergeleken met 2006 hebben we in de 125cc dit jaar een andere ervaring. Vorig seizoen domineerde Bautista, maar nu hebben we drie rijders aan de top en we weten, dat wanneer de ene er niet in slaagt om op het podium te komen de ander daar wel zal staan. Het belangrijkste is dat deze situatie zo blijft," aldus Aspar. "De Angelis is dit seizoen erg consistent en hij maakt geen fouten. Dit is voor hem het grote verschil vergeleken met 2006. Bautista doet het geweldig en ik ben erg blij met hoe hij het in zijn eerste jaar in de 250cc doet," concludeerde hij.

(bronnen: www.motogp.com; www.racesport.nl, www.molenaarracing.com)

****************