General Motors Europe maakt uitgebreide milieustrategie bekend
(7/2/2007)
General Motors Europe (GME) heeft vandaag een milieustrategie
bekendgemaakt die op korte termijn de vermindering van schadelijke
uitstoot en op lange termijn de invoering van nieuwe
aandrijvingstechnologieën als speerpunten heeft.
De belangrijkste punten van deze strategie zijn:
* Opel/Vauxhall introduceert voor elk model een bijzonder
emissiearme ecoFLEX-uitvoering, de première vindt plaats op de
IAA in september
* GM presenteert op de IAA met de HydroGen4 de volgende generatie
van een door waterstof aangedreven auto met
brandstofceltechnologie
* Cadillac lanceert in de herfst van 2007 een bio-ethanolvariant van
de BLS
* Bio-ethanol-uitvoeringen (E85) voor Opel/Chevrolet en Chevrolet in
Europa vanaf 2010
* 16 nieuwe GME-motorenfamilies en 10 transmissiefamilies voor 2012
Ook in het verleden heeft GME al intensief gewerkt aan het beperken
van de uitstoot van zijn automobielen. Dit wordt duidelijk uit het
huidige brede productgamma: vele automobielen stoten niet meer dan 140
gram CO per kilometer uit. De eerste ecoFLEX-automobielen, die een
laag verbruik, een geringe uitstoot, hoge rendabiliteit en rijplezier
in de diverse autoklassen optimaal combineren, worden in september op
de IAA in Frankfurt geïntroduceerd. De première is weggelegd voor de
Opel/Vauxhall Corsa 1.3 CDTI, die amper 119 gram CO per kilometer
uitstoot. Deze Corsa komt in 2008 op de markt. Bovendien breidt het
Zweedse topmerk Saab dit jaar zijn aanbod milieuvriendelijke
BioPower-motoren uit naar het volledige gamma. Cadillac brengt nog dit
jaar een bio-ethanolvariant op de markt en in 2010 zullen
E85-automobielen verkrijgbaar zijn van Opel/Vauxhall en Chevrolet.
Tussen 2007 en 2012 zal GME bovendien nog eens zestien nieuwe
motorenfamilies met in totaal 93 varianten op de markt brengen, plus
tien transmissiefamilies met 48 varianten.
Milieuvriendelijk â van de ontwikkeling tot de recycling
âDe CO -uitstoot van een auto is een belangrijke parameter, maar in
geen geval de enige maatstaf voor zijn milieuvriendelijkheid. Daarom
beperken we ons niet tot de productie van individuele
prestigeprojecten. Wij willen dat alle modellen van GME over de hele
levenscyclus van de auto zo duurzaam mogelijk omgaan met de
natuurlijke grondstoffen; van de ontwikkeling tot en met de deskundige
verwerking van de materialen. De start van Opels milieu-initiatief
ecoFLEX begin juni was een belangrijke stap. We eisen daarin dat oude
automobielen die niet meer aan de huidige milieueisen voldoen tot
schroot worden verwerkt!â, benadrukt Carl-Peter Forster, voorzitter
van General Motors Europe.
Efficiëntere motorentechniek en alternatieve aandrijving
Om het verbruik en de CO -emissie van de automobielen verder te
verminderen, neemt GM op korte en middellange termijn twee
strategische maatregelen: conventionele verbrandingsmotoren
efficiënter en zuiniger maken en meer alternatieve brandstoffen in
gebruik nemen.
âDe motorconcepten Eco-Turbo en CNG (Compressed Natural Gas) vormen de
basis van de ecoFLEX-modellen van Opel/Vauxhall. De nieuwe
Eco-Turbo-motoren met drukvulling en een kleinere cilinderinhoud
vervangen de krachtbronnen met een grotere cilinderinhoud. Het
Eco-Turbo-concept wordt toegepast voor benzine- en dieselmotoren.
Opel en Saab, met hun succesvolle CNG- en BioPower-modellen, worden in
heel Europa erkend als pioniers voor wat betreft alternatieve
aandrijving. Met zijn milieustrategie heeft GM een duidelijk doel voor
ogen: de wereldwijde diversificatie van de energiemix in plaats van
zich te concentreren op individuele technologieën.
E-Flex en brandstofcellen als oplossingen voor de toekomst
Het E-Flex-systeem dat dit jaar door GM werd geïntroduceerd, maakt de
inbouw mogelijk van verschillende energiebronnen in een
gemeenschappelijk chassis met elektrische aandrijving. Op lange
termijn werkt General Motors gestaag door aan de ontwikkeling en de
invoering van de brandstofceltechniek op waterstof â de enige
oplossing tot nog toe met het oog op een nulemissieauto. GM heeft
hierin al meer dan een miljard dollar geïnvesteerd.
Het onderzoeksgebied van de afdeling Fuel Cell Activities (FCA) wordt
op dit moment geïntegreerd in de reguliere serieontwikkeling,
waardoor het een centrale betekenis binnen het concern krijgt. De
volgende stap in het serierijp maken van de brandstofceltechnologie
wordt gemarkeerd door de introductie van de GM HydroGen4 op de IAA.
Deze auto is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell.
Volgend jaar wordt een vloot van tien van deze auto's ingezet voor een
test in het gewone verkeer in Berlijn.
AutoRai