AutoRai

General Motors Europe maakt uitgebreide milieustrategie bekend

(7/2/2007)
General Motors Europe (GME) heeft vandaag een milieustrategie bekendgemaakt die op korte termijn de vermindering van schadelijke uitstoot en op lange termijn de invoering van nieuwe aandrijvingstechnologieën als speerpunten heeft.

De belangrijkste punten van deze strategie zijn:
* Opel/Vauxhall introduceert voor elk model een bijzonder emissiearme ecoFLEX-uitvoering, de première vindt plaats op de IAA in september

* GM presenteert op de IAA met de HydroGen4 de volgende generatie van een door waterstof aangedreven auto met brandstofceltechnologie

* Cadillac lanceert in de herfst van 2007 een bio-ethanolvariant van de BLS

* Bio-ethanol-uitvoeringen (E85) voor Opel/Chevrolet en Chevrolet in Europa vanaf 2010

* 16 nieuwe GME-motorenfamilies en 10 transmissiefamilies voor 2012

Ook in het verleden heeft GME al intensief gewerkt aan het beperken van de uitstoot van zijn automobielen. Dit wordt duidelijk uit het huidige brede productgamma: vele automobielen stoten niet meer dan 140 gram CO per kilometer uit. De eerste ecoFLEX-automobielen, die een laag verbruik, een geringe uitstoot, hoge rendabiliteit en rijplezier in de diverse autoklassen optimaal combineren, worden in september op de IAA in Frankfurt geïntroduceerd. De première is weggelegd voor de Opel/Vauxhall Corsa 1.3 CDTI, die amper 119 gram CO per kilometer uitstoot. Deze Corsa komt in 2008 op de markt. Bovendien breidt het Zweedse topmerk Saab dit jaar zijn aanbod milieuvriendelijke BioPower-motoren uit naar het volledige gamma. Cadillac brengt nog dit jaar een bio-ethanolvariant op de markt en in 2010 zullen E85-automobielen verkrijgbaar zijn van Opel/Vauxhall en Chevrolet. Tussen 2007 en 2012 zal GME bovendien nog eens zestien nieuwe motorenfamilies met in totaal 93 varianten op de markt brengen, plus tien transmissiefamilies met 48 varianten.

Milieuvriendelijk â van de ontwikkeling tot de recycling âDe CO -uitstoot van een auto is een belangrijke parameter, maar in geen geval de enige maatstaf voor zijn milieuvriendelijkheid. Daarom beperken we ons niet tot de productie van individuele prestigeprojecten. Wij willen dat alle modellen van GME over de hele levenscyclus van de auto zo duurzaam mogelijk omgaan met de natuurlijke grondstoffen; van de ontwikkeling tot en met de deskundige verwerking van de materialen. De start van Opels milieu-initiatief ecoFLEX begin juni was een belangrijke stap. We eisen daarin dat oude automobielen die niet meer aan de huidige milieueisen voldoen tot schroot worden verwerkt!â, benadrukt Carl-Peter Forster, voorzitter van General Motors Europe.

Efficiëntere motorentechniek en alternatieve aandrijving Om het verbruik en de CO -emissie van de automobielen verder te verminderen, neemt GM op korte en middellange termijn twee strategische maatregelen: conventionele verbrandingsmotoren efficiënter en zuiniger maken en meer alternatieve brandstoffen in gebruik nemen.

âDe motorconcepten Eco-Turbo en CNG (Compressed Natural Gas) vormen de basis van de ecoFLEX-modellen van Opel/Vauxhall. De nieuwe Eco-Turbo-motoren met drukvulling en een kleinere cilinderinhoud vervangen de krachtbronnen met een grotere cilinderinhoud. Het Eco-Turbo-concept wordt toegepast voor benzine- en dieselmotoren.

Opel en Saab, met hun succesvolle CNG- en BioPower-modellen, worden in heel Europa erkend als pioniers voor wat betreft alternatieve aandrijving. Met zijn milieustrategie heeft GM een duidelijk doel voor ogen: de wereldwijde diversificatie van de energiemix in plaats van zich te concentreren op individuele technologieën.

E-Flex en brandstofcellen als oplossingen voor de toekomst Het E-Flex-systeem dat dit jaar door GM werd geïntroduceerd, maakt de inbouw mogelijk van verschillende energiebronnen in een gemeenschappelijk chassis met elektrische aandrijving. Op lange termijn werkt General Motors gestaag door aan de ontwikkeling en de invoering van de brandstofceltechniek op waterstof â de enige oplossing tot nog toe met het oog op een nulemissieauto. GM heeft hierin al meer dan een miljard dollar geïnvesteerd.

Het onderzoeksgebied van de afdeling Fuel Cell Activities (FCA) wordt op dit moment geïntegreerd in de reguliere serieontwikkeling, waardoor het een centrale betekenis binnen het concern krijgt. De volgende stap in het serierijp maken van de brandstofceltechnologie wordt gemarkeerd door de introductie van de GM HydroGen4 op de IAA. Deze auto is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell. Volgend jaar wordt een vloot van tien van deze auto's ingezet voor een test in het gewone verkeer in Berlijn.